نیازهای فوری تکنولوژیکی ایران در بخش کشاورزی چه هستند؟

کدوم مشکلات بخش کشاورزی هستن که با کمک تکنولوژی قابل بهبودن؟ دوستانی که در حوزه کشاورزی تجربه دارن خوب میشه اگه از تجربه‌ها و مشاهدات مستقیمشون بگن.

دنباله‌ی موضوع در زمینه تکنولوژی مرتبط با کشاورزی در چه وضعیتی قرار داریم؟

1 پسندیده

فکر کنم تکنولوژیهای مرتبط با آبیاری، بویژه هرچه عملیتر بودنشون، بسیار مهم و فوری هست. این میتونه دوگانه باشه هم به کمبود آب مرتبط باشه هم به امنیت غذائی. تکنولوژی های نگهداری توی اولویت بعدی هستن، به خاطر شرایط نامساعد اقتصادی الان تلفات کشاورزی ناشی از نبود بازار بسیار بالا رفته.
بسیاری از این مشکلات راه حل موجود دارن ولی برای شروع و بازاریابی نیاز به پشتیبانی در سطح ملی و الزام (به ویژه در زمینه آبیاری) هست.

1 پسندیده

این هم از مباحثه مورد علاقه من هست. ما در ایران باید روی صنعت کشاورزی کار کنیم و بعد از مبحث مهم ابیاری صحیح تحقیق بشه رو حاصلخیزی خاک که اگر لازم بشه از مواد تقویت کننده خاک استفاده بشه به شکلی که به محیط زیست اسیب نزنه. کشاورزی ایران بسیار بومی و بدون کنترل انجام داده میشه در صورتی که بسیار جا برای تحقیق و برسی داره.

1 پسندیده

نیازهای مهم رو گفتید، ولی با توجه به این یادداشت و مشاهده راجع به وضع کشاورزها، فکر کنم اگه اول روی نیاز کشاورز مانور داده بشه، یعنی برداشت محصول و نگهداری محصول؛ طوری که کشاورز و کشاورزی سود داشته باشن و بعد روی تکنولوژی های آبیاری موثرتر باشه.

ضمن اینکه بهتره حواسمون باشه الان سن و سال خیلی از کشاورزها و باغدارهامون نسبتا زیاد هست (اکثرا افراد میانسال). منبع: خبر دارایان در زمینه سن کشاورزی

مشاهده

تک مشاهده ای که شخصا از این موضوع داشتم این بود که آقا و خانم باغدار، خودشون دیگه توانایی برداشت محصولات باغشون رو نداشتن و برونسپاری کرده بودنش. پای صحبتشون که نشستم از دو موضوع ناراحت بودن:
۱. مجبور شده بودن محصولات نرسیده رو پیش فروش کنن تا در سردخونه برسه، چرایی دقیقش رو یادم نیست. ولی بدون پیش فروش امکان برونسپاری برداشت محصول مهیا نبود. ۲. کسانی که برداشت میکردن محصول رو، خیلی بی ملاحظه این کار رو میکردن و دلشون برا محصولاتی که میفتاد رو زمین نمیسوخت! پیرمرد باغبون خودش تو باغ قدم میزد و تا حد امکان جلو هدررفته ها رو میگرفت!

3 پسندیده

این فرآیندها از قدیم هم بوده. به سن و سال ربطی نداره. سیستم کسب و کار کشاورزی یه قسمت همین چیزا هست. معمولا ما برحسب درصد محصول مزد میدادیم که روش بهتری هست تا مزد ثابت و از مشکل دوم جلوگیری میکرد.

فرآیند آبیاری رو از این نظر برحسب تجربه شخصی و اطلاعاتم از کشاورزها گفتم که برخلاف ظاهر، از نظر خیلی از کشاورزهای باتجربه، اهمیت خاصی داره. چون طولانی و پرزحمت هست و دقت بالائی میخواد به خاطر اهمیتش برای محصول. تسهیل ارزان قیمتش میتونه کاملا با استقبال روبرو بشه. اگر که سیستمی برای امنیتش (مثلا ذخیره آب) باشه که خیلیها به قیمت معقول هم ازش استفاده میکنن.

2 پسندیده

اين چند سال اخير مخصوصا در مناطق گرم جنوبی چيزی رو كه خودم به چشم ديدم اينه كه با توجه به تغيير شرایط اقليمی و نامنظم شدن بارش ها و تغيير بی وقت آب و هوا، كشاورزی به يه شغل ضررده تبديل شده.

حتی برای گندم و ذرت كه هيچ وقت اين قضيه وجود نداشته. مثلا فرض كنيد كه شما محصول گندم داريد كه اواخر پاييز كاشتين و چيزي كه اين سالها اتفاق افتاده گرمی هوا و نبود بارش در زمستان و در نتيجه ضعف محصول و سرد شدن هوا نزديك بهار كه باعث گيج شدن محصول كشاورزی ميشه و اونطور كه بايد و شايد به بار نشينه. يا مثلا ريختن گل درختان در يخبندان های بهاری.

به هر كجا كه نگاه كنيم مهم ترين دغدغه، گرم شدن هوای زمين خواهد بود.

2 پسندیده

بخش نیروی انسانی.مثلاً تکنولوژی که آدم بسازه واسه درست کار کردن.

احتمالا موقع رسیدن محصول یا بازار اشباع میشه و قیمتها پایین میاد و یا کمبود بودجه داشتند.برای بی ملاحظه بودن هم که بر میگرده به نیروی انسانی و فرهنگ تهی از آموزه های سنتی و کارآمد.این مشکلی است که به وضوح در سطوح مختلف مدیریتی به چشم میخورد.

را در اکثر مناطق نهادهای متولی از دانش فنی عملی و همینطور کارآمد مناسبی برخوردار نبوده اند.این موضوع بسیار گسترده است و از سیاستهای کلان در بخش کشاورزی گرفته تا قوانین و دانش جهادی مهندسین و توجه به طرح های بدون توجیح آنان برای احداث چاههای کشاورزی و مجوز های غیر کارشناسی و سفارشی،دستکاری و تخریب قنات ها،احداث سدهای بدون مطالعه و انتقال بدون مطالعه آب(قنات و قنوت وقناعت یزدی ها رو که هزاران سال از آنان مردمانی غنی و توانمند ساخته و به سرمایه نمادین بدل گشته،به باد میدهند) ،همه در این سیستم تاثیر گذارند.
به عقیده من بایستی ساختار موجود تغییرات اساسی یابد و تبیین عمیق تری بوجود آید،سپس در خصوص نیازهای تکنولوژیکی بخش کشاورزی تحقیق وبررسی کرد.اگر در سطح آزمایشی و ایده بازی مطرح است،کشت گیاهان دارویی و میوه های گلخانه ایی و اصلاح شده که نظرات دوستان را در کاستی هایی چون ؛مصرف آب،قناعت ،تغییر شرایط اقلیمی(ما شرایط و محل کاشت طبیعی را تغییرمیدهیم و انتظار بهره وری مناسب داریم!) ،کنترل و بکار گیری منابع انسانی و…را منعکس میکند،در درجه اول و بالا بردن دانش عملی و تکنولوژیِ بیوژنتیک در مرحله بعد و یا به موازات آن ممکن است رهگشا باشد.

  • فهرست موارد

,به نظر من مهمترین مشکل در بخش کشاورزی نبود امار دقیق عرضه و تقاضا هست. نابسامانی در چگونگی کشت یک محصول با توجه به شرایط اقلیمی منطقه یکی از بزرگترین معضلاتی است که با اون درگیر هستیم. به عنوان مثال نبود امار دقیق مورد نیاز کشور( چه در مصرف داخلی و چه صادرات) برای یک محصول باعث شده تا کشاورزان بدون توجه به نیاز و براساس جو روانی شروع به تولید یک محصول کنند. مصداق این حرفم هم انباشت و دور ریز محصولات مختلف کشاورزی در سالهای مختلف بوده که باعث از بین رفتن ذخیره های ابی کشور شده است. اگر بخوام دقیق تر صحبت کنم میشه هندوانه رو مثال زد که به علت نبود برنامه ریزی با توجه به نیاز سالانه کشور ، به صورت انبوه در کشور تولید می شود و باعث هدر رفت اب و دور ریز این محصول بسیار هزینه بر می شود.
به نظر من نبود سازوکاری مدون و نبود نظارت جامع بر تولید محصولات کشاورزی یکی از بزرگترین مشکلات این بخش به شمار می ره.
مشکل دیگه ای که به صورت مستقیم سلامت جامعه رو هدف گرفته، مصرف بی رویه و بدون استاندارد کود شیمیایی برای تولید حجم بیشتر محصولات کشاورزی است که باعث فرسایش خاک و از دست دادن سلامت محصولات و به خطر افتادن سلامت جامعه میشه.
راهکار شما برای حل این مشکلات چی می تونه باشه؟

1 پسندیده