پلت‌فرم جمع­‌سپاری چه نقشی در برگزاری بهتر نوآوری باز دارد؟

جمع سپاری

در تمامی گفتگوهای مرتبط با نوآوری باز تکنولوژی نقشی اساسی ایفا می‌کند، طوری که انجام پروژه‌های نوآوری باز بدون تکنولوژی تقریباً غیر ممکن است. فرض کنید می‌خواهید به کمک نوآوری باز ایده‌هایی از خارج سازمان تزریق کنید، چطور می‌توانید جامعه‌ی مخاطبان سازمانتان را به شکل منظم در یک مکان گرد هم بیاورید؟!

شرکت‌های بزرگ چند ملیتی معمولا از نعمت وجود شبکه‌ای از آزمایشگاه‌ها یا مراکز نوآوری بهره می‌برند. ولی کسب و کارهای متوسط و ​​بسیار موفق منابع لازم برای انجام مؤثر این کار را در اختیار ندارند.

اگر نمونه پروژه‌های نوآوری باز را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که اکثر پروژه‌های نوآوری باز، از طریق پلت‌فرم‌ها یا جوامع آنلاین، انجام شده‌اند.

هر پلت‌فرم دیجیتالی که برای پیش بردن نوآوری باز انتخاب می‌کنید، حداقل باید برای انجام دو کار کلیدی تجهیز شده باشد:

  • مدیریت مؤثر جریان‌ اطلاعات و ایده‌ها،
  • حفظ علاقه و مشارکت شرکت‌کنندگان حتی زمانی که پروژه­‌ی نوآوری بازی در حوزه‌ی علاقه‌ی آنان در دسترس نباشد.

منظور از نکته‌ی دوم چیست؟

فرض کنید برای تولید محصولی جدید در حال سازماندهی یک پروژه‌ی نوآوری باز هستید که بسیار موفق می‌شود و شما با فروش زیاد محصول جدید خود و بازگشت سرمایه‌­ی عالی روبرو می‌شوید.

بخش بزرگی از این موفقیت بدون شک نتیجه‌ی مشارکت ارزشمند افراد در نوآوری باز است. این افراد می‌توانند کارشناسان صنعت، کاربران محصولات پیشرو و طرفداران دو آتشه­­‌ی برند و همچنین مصرف کنندگان روزمره باشند.

اینان افرادی هستند که شما می‌خواهید در قلمرو سازمان خود حفظشان کنید. چگونه می‌توانید پلت‌فرم دیجیتالی­‌ بسازید که شرکت‌کنندگان را در طول زمان مشتاق نگه دارد؟

در ادامه بخوانید: جمع‌سپاری یعنی چی؟

تنوع چاشنی نوآوری است!

پلت‌فرم نوآوری باز دیجیتالی شما باید فعالیت‌های مختلفی را دربرگیرد. تصور کنید این پلت‌فرم مانند زمین بازی محله‌ی شماست. همه وسیله‌ای برای سرگرمی دارند: چند بچه ممکن است با تاب‌ها سرگرم شوند، در حالی که بقیه سرسره بازی می‌کنند. تعدادی از بچه‌ها ممکن است سراغ جعبه‌ی شن بروند و خود را با آن سرگرم کنند. برخی دیگر ممکن است به سمت خانه روانه شوند.

در این مکان، هم حس اجتماع وجود دارد و هم لذت سرگرمی؛ و همه با شوق به زمین بازی برمی‌گردند. بازگشت آنها ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد، اما هرگز دلشان نمی‌خواهد «زمین بازی» را برای همیشه ترک کنند.

یک پلت‌فرم نوآوری باز هم لازم است چنین باشد: طرفداران و سهامداران برند را تصور کنید؛ آن‌ها زمانی که پروژه­‌ی خاصی وجود ندارد تا بر روی آن تمرکز کنند در کافه‌ای مخصوص جامعه­‌ی خودشان جمع می‌شوند. پروژه‌های نوآوری باز به یکی از فعالیت‌های چندگانه تبدیل می‌شود که انجمن سازندگان در کنار هم در آن مشارکت می‌کنند.

برای نکات و توصیه‌های بیشتر به راهنمای نهایی جمع‌سپاری مراجعه کنید.

این ارزش اصلی است که شبکه‌ی نوآوری پادپُرس ارائه می‌دهد: ما اکوسیستم‌های دیجیتالی را طراحی می‌کنیم که در آن جامعه­‌ی مشتری‌های برند، کارشناسان و حتی کارکنان می‌توانند به‌منظور آفرینش مشترک و ایجاد پروژه‌های نوآوری دورهم جمع شوند و با یکدیگر همکاری کنند. وقتی اساس این پلتفرم برقرار باشد، شرکت‌ها و سازمان‌های نوآور می‌توانند برای تسهیل پروژه‌ی نوآوری خود رویه‌های مختلفی را با آن تلفیق کنند، مثلا:

  • از رسانه‌های اجتماعی به‌ منظور تسهیل به‌اشتراک‌گذاری بحث‌هایی که در داخل جامعه­‌ی نوآوری باز شکل می‌گیرند، کمک بگیرند.

  • دورهمی‌های حقیقی درون جامعه­‌ی نوآوری باز شکل دهند تا شرکت‌کنندگان بتوانند با یکدیگر بهتر آشنا شوند.

  • برای اضافه کردن عنصری رقابتی بازی­‌سازی‌هایی با انگیزه‌های غیرمالی مانند گرفتن مدال یا ارتقای سطح طراحی کنند.

  • از ویژگی‌هایی مانند ارسال پیام مستقیم، آگاه‌سازی‌ها، عکس‌ها و ویدیوها و توانایی نشان‌دار کردن موضوعات، ایده‌ها یا شرکت‌کنندگان برای شوق‌آفرینی بیشتر استفاده کنند.


تکنولوژی نقش مهمی در افزایش ناگهانی محبوبیت نوآوری باز دارد. به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی که امروزه اتفاق میفتد، فقط به لطف اینترنت، تلفن همراه و جوامع آنلاین امکان‌پذیر است.

ماموریت ما در شبکه‌ی نوآوری پادپُرس ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات است و باور داریم با این کار، در حل مشکلات امروزی در صنایع مختلف تاثیرگذار خواهیم بود.

1 پسندیده