چرا جادوگران در افسانه‌ها و فیلم‌ها و کتاب‌ها معمولا خانوم هستند؟

در بیشتر کتاب‌ها و فیلم‌ها و افسانه‌ها، جادوگران از جنس زن هستند، به طوری که شاید اگر اولین جادوگر مرد را در فیلمی می‌دیدم برایم عجیب بود.
به نظر شما چرا در کتاب‌ها، افسانه‌ها و غیره جادوگران معمولا از جنس زن هستند؟
برای نمونه نگاه کنید به جستجوی جادوگر در تصاویر گوگل

12 پسندیده

عجب سوالی . . . . . :ok_hand:
یه حدس همینجوری: ممکنه قدرت بدنی مردها برتری اونا را تضمین کنه و زن‌ها به دلیل ذکاوت و زیرکی جور دیگری تأثیر میذارن که به جادو تعبیر میشه.

7 پسندیده

واسه اين سوال من يه جواب دارم كه كاملاااا بهش ايمان دارم.
يه زن هميشه قدرت جادو كردن رو داره و داشته.
از قديم هم مردها ميدونستن گاهي كارهايي رو به خواست يك زن ميكنن، كه كاملا باهاش مخالف هستن و ازشون بعيده و تو شرايط عادي ممكن نبود انجام بدن.
به همين اتفاق ميگن جادو شدن و به زن قدرت سحر و جادو رو نسبت ميدادن.
همين كليشه ذهني و پيش زمينه فكري بوده كه فيلم نامه و ها و داستان ها به اين شكل ساخته شدن.

10 پسندیده

با کمال احترام شاید به این دلیل که در گذشته آموزش برای خانم ها رایج نبوده به دلیل پایین بودن سطح سواد خانم ها بیشتر به این افراد اعتماد می کردن و از طرفی به هم جنسانشون هم بیشتر اعتماد داشتن در نتیجه جادوگری در بین خانم ها رواج بیشتری داشته.

2 پسندیده

وقتی اسم جادو و جمبل میاد من یاد دامبلدور، گندالف، و جادوگر شهر اُز میفتم که همه آقا هستن :mage:

چرا همه‌ی جادوگرانِ تو ذهن من آقا هستن؟

12 پسندیده

اين سوال باعث تحريك من واسه اومدن به بازپرس شد😄
نظر شخصي من اينه كه اساسا جادو و مسائل اين چنيني نياز به دو تا شخص داره: اول شخص القا كننده كه بايد بتونه جادو، تردستي و … رو جوري كه مورد پذيرش باشه اعمال كنه و دوم شخصي كه القا گيرنده هست و جادو رو مي پذيره و ازش شگفت زده ميشه !
قاعدتا هر دوي اين افراد بايد داراي يه سري ويژگي ها باشن. توي روانشناسي و تايپ هاي شخصيتي افراد و طبقه بنديش به والد، كودك، بالغ، معمولا تايپ والد قدرت القا كنندگي و تايپ كودك القا شوندگي بيشتري داره. از اونجايي كه ذهن عمومي روي تايپ والد بيشتر يه خانم رو تصويريازي مي كنه واسه همين به نظرم يه خانم گزينه بهتري واسه القا كننده و جادوگر مي تونه داشته باشه…

7 پسندیده

ارتباط نقش والدی و جادوگری خیلی عجیب و جالب بود !!! :upside_down_face:
به مصادیق این ارتباط فکر می کنم!!:thinking:

4 پسندیده

فكر من اينه كه جادو وقتي يه نفر به وجودش مياره شكل نمي گيره. بلكه وقتي يه نفر باورش مي كنه شكل مي گيره ! در واقع كسي كه مي خواد جادو كنه بايد بتونه اونو يه جورايي به ادراك طرف تحكيم كنه ! كه اين كار چون عموما بي منطق هم هست اصولا از نقش والد برمياد.

4 پسندیده

این اتفاق به خاطر توانایی والد میفته یا پایین بودن درک کودک از واقعیات؟

2 پسندیده

راجع به مصداق يه چيزي تو ذهنم هست كه جالبه. بابام هميشه مي گفت تو بچگي از موجودي به اسم يه سر و دو گوش مي ترسوندنشون كه اگه كار بدي بكنن يه سر و دو گوش مياد و مي خورتشون !
موردش واسه همه فكر كنم پيش اومده حالا با شكلاي مختلف كه تو كودكي (نمونه بارز نقش كودك) يه چيز خيالي (مثل جادو كه واقعيت نداره) رو از جانب يه بزرگتر (نقش والد) پذيرفته باشن !

4 پسندیده

به خاطر جفتش ! و اتفاقا قشنگي قضيه اينجاس ! حتي اگه به خاطر ناتواني كودك باشه شما به عنوان يه كارگردان چجوري مي توني مخاطب رو تو نقش كودكش ببري؟! با يه خانم يا آقا؟

3 پسندیده

در کتاب «تاریخ ایران قبل از اسلام» راجع به شکل گیری شهرها و تمدن توضیح می‌ده. و اینکه در قدیم، زنان دانش طبی زیادی داشتند. چون عموما زمانی که آقایان بیرون از خانه مشغول کار و شکار بودند، بانوان در محیط خانه و اطراف مشغول تست کردن انواع گیاهان «شاید برای خوراک بهتر» بودند. و به همین خاطر از خواص گیاهان آگاه‌تر بودند. به نظر من این شاید موجب شده که آنان کارهای خارق‌العاده‌ای با گیاهان انجام دهند.
در فیلم‌ها بیشتر زن جادوگری را می‌دیدیم که مشغول هم زدن دیگ و استفاده از گیاهان مختلف بوده.
شاید علت آن نوع نگاه اطرافیان به زنان، و شاید گاهی از دانش خود برای دفاع از خود و خانواده خود نیز استفاده می‌کردند.

8 پسندیده

ترکیبی از حرف @arezoo و @mohammad.etemaddar رو میشه به عنوان پتانسیلهای بیرونی برای نسبت دادن قدرت ماورای به جادوگران زن، معقول به نظر میرسه. ولی اینکه جادوگر زن معمولا جنبه منفی داشتن برخلاف جادوگران مردی که می‌بینیم، فکر میکنم به جدال دوره پدرسالاری با بازماندگان دوره مادرسالاری برگرده. این تحقیق به نسبت خوبیه که روی مسائل مختلف این بحث، بررسیهائی رو انجام داده.

6 پسندیده

جادوگر یا عجوزه
من تا جایی که یادمه در بیشتر فیلم ها و داستان هایی که خوندم جادوگر های ارشد یا ایجاد کنندگان علوم جادویی مرد ها بودند

شخصیت های زن کمتر حس و حال یک جادوگر قدرتمند رو بجز در چند مورد خاص داشتند
(شاید هم من بر حسب اتفاق داستان هایی رو دنبال کردم که بدین صورت بوده )

شاید بتونم بگم در هیچ فیلم غیر فانتزی هم ندیدم جادوگر های اصلی و محوری زن باشند

اما…
من بیشتر ساحره هارو در حال ساخت معجون و ترفند برای استفاده از اکسیر یا معجونی دیدم
درحالی که جادوگر های مرد بیشتر یه ورد میخوندند و یه اتفاقی میافتاد و مستقیما وارد برخی درگیری های و ماجرا جویی ها میشدند

فکر میکنم عمده دلیلش برگرده به نوع نقشی که داره پرداخته میشه
کاراکتر ها بررسی میشن و شخصیت و جنسیت مناسب برای اونها طراحی میشه
در افسانه های ایرانی هم عموما قدرت ماورایی برای مرد ها بوده
زنان عموما دارای قدرت های درمانی بالا بودن
(در بازی ها هم بیشتر به همین صورته )
برخی زنان هم از وحشتناکترین قاتل ها که خب برای ایجاد تعادل بین قدرت زنان و مردان نیاز بوده

:+1:

4 پسندیده

حالا که فکر می‌کنم جادوگر یا شاید با عنوانی مشابه دعانویس‌ها هم در جامعه قدیم ما که هنوز هم باقی هستند، اغلب مرد هستند، و فالگیرای معمولی زن هم داریم.
راستی از آخرین پیام یه چیزی پیداست، دو نام در پیام آخر اومده، دقت کنید :eyes: :
@Emad_Mohammadpoor
@mohammad.etemaddar
دو اسم انقدر مشابه در یک پیام خیلی عجیب و غریبه، نشونه‌ای از خبری در راهه، باید شومی یا شگونش برای پادپرس رو دربیاریم. :ghost::skull_and_crossbones::japanese_ogre::waning_gibbous_moon::new_moon_with_face:
الان البته زن و مرد فرق نمی‌کنه، اپلیکیشن داریم براش.
ببینید ما کجاییم و مردم دنیا کجا؟ هنوز هم راه فریب بازه. مردم هنوز به جادو اعتقاد دارن و عمل می‌کنن، برای نیازشون اپلیکشین میسازن :flushed:

6 پسندیده

به نظرتون جادو علم گذشته است و فراموش شده یا علم آینده است و پیش بینی میشه؟
به نظرتون واقعیه؟ میدونستید توی انگلستان آکادمی رسمی جادوگری زیر نظر وزارت آموزش وجود داره؟ چرا در ادیان مختلف جادو رو حرام، غلط، بد! :sweat_smile: میدونن؟

حالا نظر خودم راجع به این سوالا از آخر به اول

اینکه توی ادیان مختلف چیزی رو بد بدونن برای من تجربه شده که در آینده قدرت بیشتری پیدا میکنه، برای بحث ادیان اول یه محیط امن فراهم کنید بعد حضوری بحث کنیم اینجا به اسم کافر سرمونو می بُرن :joy:
جادو مقوله ای واقعی به نظرم میاد همونقدر واقعی که به انرژی باور داریم. (۵۰۰ سال پیش کی به انرژی اعتقاد داشت؟ منظورم انرژی های فکری و ذهنی انسانه)
به نظرم یکی از علوم خیلی قدیمیه که فراموش شده اما دوباره میاد بالا و فکر میکنم دوران اوجی هم در آینده داشته باشه. صد البته که جادو در گذشته و جادو در آینده باهم فرق هایی خواهند داشت

6 پسندیده

در بیشتر داستان هایی که خواندیم ( که مخصوص ادبیات غرب هستند) جادوگران پیره زن و مونث هستند. در داستانهای شرقی برعکس اتفاق افتاده.
یکی از علت های مهم این مساله این است که در ادبیات مسیحی جادوگر ارتباط مستقیمی با شیطان دارد. این ارتباط از همان ابتدا در کتاب مقدس با رابطه حوا و شیطان از طریق مار ایجاد شده است.
بنابر این در ادامه این ارتباط بین شیطان و زنان برقرار می شود . بر طبق روایات قدیمی مسیحی، زنان جادوگر باید نامشان را در دفتر شیطان ثبت می کرده و در شب سبت با وی قرار گذاشته و برهنه می رقصیدند. اصولا در انگلیسی گلمه witch به معنی جادوگر مونث است و برای جادوگر مرد از کلمه wizard استفاده می شود که ریشه آن از دانایی می آید.
به نظر می رسد بعد از یک دوره طولانی زن سالاری در دنیا( بیشتر در جوامع غربی) تلاش شدیدی برای خوار کردن زنان صورت گرفت ، اینکه اصلا در کتاب مقدس بعنوان همکار شیطان در هبوط آدم شناخته شدند و اینکه زنان به خاطر همان گناه به عقوبت درد زایمان و خونریزی ماهیانه دچار شدند( باز به روایتهای انجیلی و توراتی) همه نشان از آن دارد که قراردادن زن پیر بد شکل بعنوان نماد جادوگر تلاشی در ادامه این مسیر بوده است.

6 پسندیده

در این صورت ممکنه به شاهد بیرونی هم مربوط باشه و موضوع بر اساس پرسشگر نسبی بشه. :ok_hand:
جالبه!

2 پسندیده

به دلیلی ساده چون در ادیان و باورهای قدیمی زن نماد شیطان و جادو و فریفتن بوده . مثلا رستم زن جادوگر رو تو خان چهارم فکر کنم می کشه و بیشتر فیلمهای سینمای وحشت و حتی انیمیشن هم رو همین اصول ساخته میشن

2 پسندیده

شما دقت کنید زن برای انسان های اولیه خیلی مهم بوده برای همین نقش جادوگر یا نقش های بالاتر از انسان عادی رو می دادند به زن ها.
یکسری از قبایل آفریقایی خودشون رو شبیه زن ها در میارند و با رقص های خاص با عالم ارواح ارتباط برقرار می کنند.
زن ها شاید بر خلاف عقیده خیلی ها، بیشتر از مرد ها بفهمند.
تمام اینها بخاطر این هست که روان زن ها ارتباط خیلی بهتری با درون داره تا مردها. مرد ها همه چیز و سرکوب می کنند بعدشم زودتر می میرند. زمان انسان های قبل از ما بیشتر چیزی که اهمیت داشته درونی(ناخوداگاه) بوده، الان بر عکس شده و بیرون (خوداگاه) مهمتر شده.
روان زن ها ارتباط بیشتری با ناخوداگاه داره و به نوعی خیلی بهتر با عالم ارواح می تونند ارتباط برقرار کنند تا مرد ها.
زن ها همیشه نماد وصل این دنیا با دنیای درون یا دنیای خارج و داشتند.
تازه بیشتر هم عمر می کنند.

2 پسندیده