چرا موی مردها کوتاهه؟

توی تاریخ موهای مردها بلند بوده. فیلم‌های تاریخی هم قاعدتا بر همین اساس ساخته شده و موی شخصیت‌های اصلی فیلم‌های تاریخی بلند هست.
موی پادشاهان ساسانی بلند بوده. اگر به تصویر نقش‌برجسته‌ها دقت کنیم، پادشاهان ساسانی کلاه بسیار بزرگی دارند که در حقیقت روپوشی بر موی بلند و گرد شده اون‌هاست.
این از تاریخ.

اما الان مردها کلا موهای سرشون رو کوتاه می‌کنند.
توی بعضی از معابد موهاشون رو از ته می‌زنن.
مردهای چینی موهاشون رو از ته می‌‌زنن.
مردهای کره‌ای، ژاپنی اکثرا موی خیلی کوتاه دارن.

البته توی بعضی فیلم‌های چینی تاریخی موی مردها بسیار بلند و لخته.

از همه این‌ها بگذریم. وقتی حتی دختری موهاش رو کوتاه می‌ذاره، می‌گن موی پسرونه. انگار این کوتاه بودن موی مردها اینقدر قدیمی هست که آدم‌ها امروزی یادشون رفته موی مردها یه روز بلند بوده.

برگردیم به سوالمون: چرا موی مردها کوتاهه؟

یک چیز دیگه رو هم اضافه کنم. تعبیر خواب مو رو در اینترنت جستجو کنیم به این نتیجه میرسه:

دیدن مو در خواب برای زن نشانه آرایش و شادی و برای مرد غم و اندوه است.

مرتبط:

5 پسندیده

لذت بردم از دقت نظرت در بعد تاريخى ماجرا و اشاره به موى بلند مردهاى قديمى، ممنون از به اشتراك گذارى :v:

يكى-دو نكته كوچيك به بحث اضافه كنم:

  • ديدم كه بعضى دوستان و اشنايان اقا شاكى هستن از ازار و تمسخرى كه موقع بلندى مو از طرف جامعه بهشون وارد ميشه، و همين باعث شده عطاى موى بلند و قيافه جذابتر رو به لقايش ببخشن!

  • در بعضى مذاهب و ورزشهاى رزمى، كچل كردن تعبيرى از گام برداشتن براى تزكيه نفس هست. انگار كه موى بلند رو معادل زيبايى و احتمالا استفاده هاى زيبايى ميدونن.

5 پسندیده

مرسی از پشتیبانیت لاله :pray:
یه چیز جدیدی که پیدا کردم از این مقاله: Why Do Men Have Short Hair? How Did It Start?
این که در آمریکا در حدود سال‌های ۱۸۶۱ م. در میدان جنگ و سنگرها، موهای مردها شپش می‌گرفته. شپش موجب خارش و سوزش پوست سر می‌شه و یک چیز آزاردهنده برای انسانه و عملا انسان رو از کار می‌اندازه.
اما در سال‌های ۱۰۹۳ تا ۱۱۰۹ میلادی شخصی بوده که ظاهرا شاید به مردم غذا می‌داده اما به مردهایی که موی بلند داشتن نمی‌داده تا موهاشون رو بزنن.
این مقاله مربوط به آمریکا هست.

اما چهره حافظ شیرازی رو در اینترنت جستجو کنیم، می‌بینیم موهاش بلنده. حافظ مربوط به قرن ۸ ه.ق یعنی حدود ۶۵۰ سال پیش در شیراز موی بلندی داشته.

نگاهی به وضعیت الان بندازیم، در مدرسه‌های ایران از ابتدایی تا دبیرستان، موها باید تراشیده باشه. یکی از علت‌هاش خطر شپش هست. و در دبیرستان موی بلند مورد نظر ما ممنوعه.

ظاهرا شپش به موی مردها بیشتر حمله می‌کنه. چون موی دخترها همچنان در مدرسه می‌تونه بلند باشه :shushing_face:

تا اینجای کار جامعه به صورت تجربی، موی کوتاه رو نشانه پسر بودن می‌دونه. و احتمالا مردی که موهای بلند داشته‌باشه از طرف جامعه به جنسیتش تعرض می‌شه.

4 پسندیده

تنوع این دیدگاه های عرفانی (مخصوصا شرقی) درباره موی سر در نوع خودش جالبه مثلا تو ایران برعکسش بود اگر مردی میخواست تزکیه نفس کنه موهای سر و ریشش (که نشانه آراستگی محسوب میشد) رو کوتاه نمی کرد . نمونه ش حافظ و باباطاهر

4 پسندیده