چرا ویروس ها یاد نگرفتند که مستقل زندگی کنند؟ چی کم دارند؟

چرا ویروسها انقدر مردم آزارند؟نمیشه طور دیگه ای زندگی کنند؟ چرا در طول تکامل مجهز به سیستم خودهمانندساز نشدن؟

ویروس موجود زنده محسوب نمیشه. برای همین ابزارهای مورد نیاز برای تکثیر خودش رو نداره و نیاز داره که وارد بدن یه موجود دیگه بشه

#سوال
ویروسها به چه درد طبیعت می خورن ؟ چه تاثیری در زندگی ما دارن؟

#تخیل
ادم هم می تونه ویروس باشه؟ ویروسی که برای تغذیه و تکمیل کردن چرخه زندگی و تداوم نسلش نیاز به طبیعت داره.

زندگی ویروس ها

دنباله موضوع الهام از قارچها برای طراحی یک ماده خودهمانندساز

3 پسندیده

ببین بگزارین اینگونه بگویم،ماجرا از اول و ازل شروع شد که همه موجودات تک سلولی بودن.در آن زمان موجودات تک سلولی به 2 گروه تقسیم شدند:گروهی تصمیم به تکامل یافتن و رفع نیاز های خودشون گرفتند و در سیر زمان به موجوداتی مثل حیوانات امروزی تبدیل شدند و گروهی تصمیم گرفتند که از روی دشمنی جلوی این گروه را بگیرند و امروزه ما آن ها رو به نام ویروس ها و به طور کلی به میکروب های دیگر می شناسیم .در نتیجه این رابطه(چیزی مثل انگلی یا شکار و شکارچی) هر دو پا به پای هم در راستای نیاز های خود تکامل پیدا کردند و همان ضرب المثل هرچه شکار قوی شود شکارچی هم قوی تر می شود را شکل دادند.
و حال اگر به طور اجمالی تر جواب بدهم باید بگویم که تنها رسالت ویروس ها تولید مثل وتداوم نسل و در کنار آن دشمنی با انسان هاست! پس این گونه باید برایشان بهتر باشد.
امیدورام که توضیحات مفید بوده باشند

1 پسندیده

مطمئنید؟ یک زمانی که در مورد این فکر می کردم که فرق سیستم های “زنده” ، “غیر زنده” چیه، یادم میاد که خوندم ویروس ها توی هیچ کدوم این دسته ها جا نمی گیرن. چون نه به طور کامل ویژگی سیستم های زنده رو دارن نه به طور کامل غیرزنده.
Viruses nowadays are referred to as “organisms at the edge of life”. Source: Living vs Non-Living things

این ربطی به بحث ِتون نداشت البته. فقط به عنوان یه نکته ویرایشی گفتم!

2 پسندیده

###خب یکی دو سوال پایه تر هست:

در ضمن به نظرم نوع زندگی ویروسی نوع زندگی هوشمندانه س، چون بدون اینکه خودت مخارج سوخت و ساز و رشدت رو بدی، میتونی به رشد مطلوبت برسی.

و شاید سوالی که لازمه از خودمون بپرسیم اینه که :

  • بدن ما چرا در تکامل به سمتی نرفته که از تامین مخارج ویروس ها فرار کنه؟

  • چه سودی برامون داشته که هنوز هم به رشد ویروس ها کمک میکنیم؟

3 پسندیده

اتفاقی که دائما داره تو بدن موجودات زنده تکرار میشه این هست که سلول های نو جایگزین سلول های قدیمی میشن و فرایند تولد سلول ها بر اثر تقسیم هسته و کروموزوم ها اتفاق می افته. @lolmol@ Faezeh.T: درست می گم؟

ویروس چطور عمل می کنه؟ چون خودش عاجز هست از تکثیر مستقل، ماده ژنی خودش رو وارد هسته ی سلول میزبان (آدم، گیاه و …) می کنه و ماده ژنی جایگزین قسمتی از ژن میزبان میشه و خودش رو طی فرایند طبیعی که همیشه رخ میده، تکثیر می کنه و بدین صورت از میزبان کمک میگیره برای بقا.

چه بلایی به سر میزبان میاد؟ کروموزم های اون میزبان الان یه تغییری کرده و با اون تغییر اعمالی توسط ویروس همچنان به تکثیر خودش ادامه میده. حدس زده میشه که ویروس ها یه جورایی به این شیوه ای که گفتم باعث و بانی این تنوع زیستیی هستن که الان روی زمین می بینیم. خیلیم قشنگن. [این فیلم ] (https://www.youtube.com/watch?v=nIsWZCSMSSs)از یوتیوب برای فهم این قضیه خوب هست. خب اگر ویروس نباشه، چه عامل دیگه ای میتونه این تنوع رو ایجاد کنه؟

2 پسندیده

درسته ممنون. چیزی که نوشتم بر مبنای کتابهای درسی قدیمی بود که بهمون اموزش داده بودن .

1 پسندیده

1- یه سوالی رو خیلی از آدم ها می‌پرسن و گاهی هم در حد آرزو می‌شه: چی می شه چند وقتی بتونیم زندگیمون رو متوقف کنیم و اگر اندامی از ما آسیب دید بتونیم با استفاده از اندام حیوانات و گیاهان دیگه اون‌ها رو ترمیم کنیم؟ (کلی تلاش علمی از جمله فریز کردن انسان و اندام‌های مصنوعی و از این دست هم شده ولی هر کدومشون ضعف خودشون رو دارند)
جواب این آرزو اینه که باید مثل ویروس بود!

2- یه نکته خیلی مهم اینه که کسی ترکیب تیم برنده رو به هم نمی‌زنه، جامعه ویروس‌ها از انسان‌ها نامیراتر هستند و قدمتشون خیلی بیشتر از ما انسان‌ها است. به قطع اگر مشکلی برای همشون پیش بیاد، طبیعت یک کاری می‌کنه که نحوه ارتزاقشون عوض بشه…

3- ما انسان‌ها وارد جنگلی که وارد حیوانات می شیم از حضور خرس، پشه، گرگ و … اذیت می‌شیم. حالا باید دید اون‌ها مردم‌آزارند یا ما حیوان آزار؟ ما انسان‌ها به چه درد طبیعت خوردیم تاحالا؟ شاید در نظر داشتن این داستانک چندان بی‌ربط نباشه:

از گورخري پرسيدم: تو سفیدی راه راه سیاه داری، یا اینکه سیاهی راه راه سفید داری؟ گورخر به جای جواب دادن پرسيد: تو خوبی فقط عادت های بد داری، یا بدی و چندتا عادت خوب داری؟ ساکتی بعضي وقت ها شلوغ می کنی، یا شیطونی و بعضي وقتها ساکت می شی؟ ذاتا خوشحالی بعضي روزها ناراحتی، یا ذاتا افسرده ای و بعضي روزها خوشحالی؟ لباس هات تمیزن فقط پیراهنت کثیفه، یا کثیفن و شلوارت تمیزه؟ و من دیگه هیچ وقت از گورخرها درباره ی راه راهاشون نپرسیدم!

4- اگر هر جنگل، مرتع، طبیعت، رود،‌ گله حیوانات وحشی، دریا و … رو یک موجود حساب کنیم، چه ویروسی از انسان خطرناک‌تره؟

2 پسندیده

تیتر سوال مشکل داره.
آیا ویروسها یادگیری دارند؟

خب چه موجوداتی می تونن یادگیری داشته باشن؟ فرق ویروس و انگل چیه با توجه به اینکه هر دو به میزبان نیاز دارنبرای ادامه حیات؟ آیا حتما باید مغز یا وسیله ای برای پردازش داشته باشیم که یاد بگیریم؟ فرق گیاهان با ویروس ها چیه؟

خب آدم برای تکثیر سلول و کروموزوم هاش به صورت بنیادی، به موجود زنده دیگه ای نیاز نداره. اگر بخوایم اینجوری قیاس کنیم هر موجودی که اطرافمون می بینیم که ویروسه!!!

1 پسندیده

یه مساله جدیدی که بهش برخوردم امروز یه علم جدید به اسم ژنومیک اجتماعی معرفی شده که جوان هم هست . که میگه که ژنهای ما تحت تاثیر محیط و اجتماع تغییر رویه میدن. و می تونند چیزهایی بسازند که قبلا نمی ساختن. حتی اگه از یه جمع طرد بشه ادم مخصوصا اگه از دسته ادمهای حساسی باشیم که نیاز به تایید داریم ژنهامون حتی وارد عمل میشن. و دردهای فیزیکی تجربه می کنیم.

اگه شما به زندگی غار نشینی برگردین و فرض کنید که یه جمعیتی با هم توی غار زندگی می کردن. یکی از خطراتی که اینا رو تهدید می کرده سرماخوردگی بوده. و نتیجه این که کسی سرماخورده بشه این بود که از غار طرد بشه، این طرد شدن خطر جانی داشته برای فرد. چون تنها زندگی کردن تقریبا مساوی مرگ بوده اون موقع. اما ژنهای ما سریع وارد عمل میشدن و شروع می کردن به تقویت و شکل دهی سیستم ایمنی. پس احتمالا میشه این فرضیه مطرح کرد که ویروسها می تونند به شکل گیری سیستم ایمنی کمک کنند.


از یه لحاظ همه موجودات انگل هستن. چرا؟ چون برای بقا به جاندارن دیگه وابسته هستن. برای همین حتی در کتابها میاد که ویروسها زندگی انگلی دارند. یعنی انگل وار. انگل شده صفت انگار.
اما انگلها ، ویروسها و باکتریها با هم تفاوت دارن
مثلا پشه آنوفل که ناقل انگل مالاریاست با نیش زدن ادم مالاریا رو وارد بدنش می کنه.

یه تفاوتشون اینه که انتی بیوتیکها نمی تونند ویروسها رو از بین ببرند اما می تونند، باکتری ها و انگلها رو از بین ببرند. که این به خاطر تفاوت ساختاریشون هست. در دمان مالاریا مثلا از انتی بیوتیکها کمک میگیرن. اما اگه ما به واسطه یه ویروس سرماخورده بشیم باید صبر کنیم تا دوره اش تموم بشه. یعنی صبر کنیم تا ویروس چرخه زندگیش کامل بشه و دست از سرمون برداره و انتی بیوتیک هم اثری نداره روش.
برای همین در مسمومیتها اول گفته میشه که تشخیص بدن که عامل ویروسی هست یا نه . مثلا اگه انگلی یا باکتریایی باشه درمانش متفاوته و اگه ویروسی باشه الکی دارو تجویز نکنند.

@najme @lolmol

2 پسندیده

جالب بود.البته اگر یک منبع معتبر هم معرفی می کردید بهتر بود.اما در رابطه با پرسش ها گمان می کنم ابتدا باید مفاهیم اولیه راجع به ویروس و طبقه بندی آن را مرور کنیم و این خودش نیاز به زمان بسیار دارد.فکر می کنم پاسخ به این پرسش ها نیازمند طراحی یک سری آزمایش و تجربه هستند و نمی توان با استدلال از اسرار این موجود پرده برداشت و خیلی بهتر است اگر دوستان پیشنهاد یک سری آزمایش برای پاسخ به این پرسش های جالب را مطرح کنند.

2 پسندیده

انسان و خیلی موجودات زنده دیگه هم مستقل نیستند. انسان نمیتونه برخی آمینواسیدها رو تولید کنه و تا جایی که میدونم در بین ویتامینها هم فقط ویتامین D رو میتونه تولید کنه. بدون اینا حیات و تولیدمثل انسان هم ممکن نیست.

1 پسندیده