چطوری بودجه رو تغییر بدیم که فقط زندگی شخصی خودمون خوشحالتر بشه؟

خیلیهامون صبح تا شب در مورد امور مختلف کشور نظر میدیم. مهمترین قسمتی که فکر میکنیم میتونیم باهاش همه چیز رو حل کنیم، بودجه ست. اینجا میخوایم با هم ببینیم که توی این نظر دادنها چقدر موفق هستیم و نظراتمون ممکنه چه عواقبی در پی داشته باشه، خوب یا بد.

فرض کنید مملکت در اختیار شماست، برای مقابله با معضل گرانی و تورم چه تغییراتی در بودجه می‌دید؟

در ادامه‌ی موضوعات:

این بحث بعد از ۴۸ ساعت به شکل خودکار بسته می‌شود.

تنها اعضای گروه تحلیل آزاد از مسائل روز ایران، @Civilized-Discussion ، می‌توانند در این گفتگو شرکت کنند.

7 پسندیده

من اگه بودم مالیات حضور خودروها تو تهران رو خیلی خیلی زیاد میکردم و پولش رو مستقیما به حساب مترو تهران میریختم. همچنین مالیات بر سیگار رو افزایش میدادم و از سودش سالنهایی ورزشی کوچیک می ساختم‌. مالیات برا ارزش افزوده رشته هایی پزشکی رو به شدت افزایش میدادم به خصوص عملهای غیر ضروری با پول بدست امده بیمارستانهایی تامین اجتماعی رو گسترش میدادم. همچنین استانداریی هر استانی میتونست نسبت به تولیدات استان خودش مالیات یا عوارض بگیره و خرج استان خودش کنه. مثلا استان استان کهکولیه و بویراحمد عوارض اب از اصفهان و قم میگرفت یا استان خوزستان عوارض نفت.

5 پسندیده

اول این که ممنونم بابت متن بودجه به زبان ساده که در موضوع متن بودجه به زبان ساده رو بخونیم و نقدش کنیم به اشتراک گذاشته بودی. فعلا نصفش را خواندم و امشب قصد دارم بقیه‌اش را بخوانم.

با توجه به این متن بودجه کل در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. چیزی که موقع خواندن درآمدها به ذهنم رسید، درآمد دولت از فروش سربازی است.

طبق آمار سالانه در حدود ۸۰۰ هزار نفر مشمول سربازی داریم. اگر دولت به صورت جدی شروع به فروش خدمت سربازی کند، هم مشکل دولت حل می‌شود و هم مشکل بخش بزرگی از مشمولان که از سربازی فراری‌اند.

تصور کنید فقط ۲۰۰ هزار نفر با مدرک لیسانس بخواهند سربازی خودشان را بخرند. با توجه به این که قیمت خرید برای مدرک لیسانس ۲۵ میلیون تومان است، این کار تقریبا مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد دارد.

به جرات می‌تونم بگم اینجوری زندگی شخصی من خوشحال‌تر میشه و دولت هم درآمدی کسب می‌کنه.

2 پسندیده

این موضوع به صورت خود کار بعد از 2 روز بسته شد. پاسخ جدید دیگر مجاز نیست.