چه حمایت‌های دولتی برای تولید برق خورشیدی وجود داره؟

در شرایط کنونی که کشور هم کمبود برق و آب داره و هم مشکل آلودگی هوا به نظر میرسه که گزینه تولید برق از انرژی خورشید نه تنها منطقی باشه که بتونه برای این مشکلات راه حل مناسبی باشه. دولت چه حمایت هایی از اشخاص حقیقی برای تولید برق خورشیدی به صورت خانگی و نیمه صنعتی انجام میده؟

در ادامه بحث اولویت در قطع برق با کدام دسته از مصرف‌کننده‌هاست؟ و چرا راهکار استفاده از پنل خورشیدی در خانه استفاده نمی‌شود؟

6 پسندیده

دولت ایران از سال ۱۳۹۵ اقدام به خرید تضمینی 20 ساله برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی، زیست توده و بازیابی حرارتی) کرده. البته این قرارداد برای نیروگاه های متصل به شبکه هست.
نرخ خرید تضمینی وابسته به نوع منبع انرژی و ظرفیت تولید (بر حسب کیلووات) انرژی هست.

نرخ پایه خرید تضمینی برای سیستم های فتوولتائیک متصل به شبکه از این قرار هست:

  • ظرفیت زیر 20 کیلووات: 800 تومان بر کیلووات ساعت
  • ظرفیت 20 تا 100 کیلووات: 700 تومان بر کیلووات ساعت
  • ظرفیت 100 کیلووات تا 10 مگاوات: 490 تومان بر کیلووات ساعت
  • ظرفیت 10 مگاوات تا 30 مگاوات: 400 تومان بر کیلووات ساعت
  • ظرفیت بالای 30 مگاوات: 320 تومان بر کیلووات ساعت

زمان بازگشت سرمایه سیستم ها/نیروگاه های فتوولتائیک در ایران بین 3.5 تا 4.5 سال هست.

همچنین اخیرا تعرفه های خرید تضمینی برای پروژه های بهینه سازی انرژی هم معرفی شده.

منبع

ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران) www.satba.gov.ir

3 پسندیده

این قسمت ها رو خونده بودم البته بازگشت سرمایه بیش از 4 سال هست. قبلا یه وام میدادن که 50 درصد مبلغ رو دولت وام میداد. هنوز این وام رو میشه دریافت کرد؟

2 پسندیده

بر حسب ظرفیت و میزان تابشی که اون سایت داره زمان بازگشت سرمایه متفاوته. قبل از افزایش قیمت ها و تک نرخی شدن ارز، ما در اصفهان به زمان بازگشت 3.6 سال هم برای یه سیستم 7.4 کیلوواتی رسیده بودیم. اما الان با توجه به افزایش قیمت ها، زمان بازگشت سرمایه هم بیشتر شده. اما فاکتوری که برای ارزیابی اقتصادی نیروگاه های تجدیدپذیر به کار میره غیر از زمان بازگشت، IRR یا نرخ بازگشت داخلی (یا به زبان خودمونی تر نرخ سود داخلی) سیستم هست. که در مورد سیستم های خورشیدی عددی بین 30 تا 35 درصد هست و معنی اش این هست که سرمایه گذاری شما داره چنین سودی بهتون میده که بسیار بالاتر از سودهای بانکی هست در کنار اینکه به تولید انرژی پاک با کمترین آلایندگی در چرخه عمر فناوری و کمترین مصرف آب می پردازه.

4 پسندیده

چنین وامی وجود نداره با وجود تمام حرف هایی که یک زمانی می زدند یا هنوز می زنند.
فقط وام به صورت شخصی می تونید بگیرید و نه به اسم سیستم های انرژی تجدیدپذیر.

2 پسندیده

یک حمایت دیگری که دارند اینه که اگر همه تجهیزات شما داخلی باشه نرخ پایه خرید تضمینی برق 30% افزایش پیدا می کنه. و به نسبتی که از تجهیزات داخلی استفاده کرده باشید بخشی از اون 30% افزایش رو دریافت می کنید گویا.

3 پسندیده