چه پیشنهادی برای جمع بندی بحث های نوآ۰۰۷ دارید؟

بحث های خوبی در زمینه های مختلف مربوط به آب در اینجا وجود دارد. بعضی از آن ها نکات کلیدی و موثری در دل موضوع دارند، مثلا بحث تفکر سیستمی، آب خوابگاه ها، و یا آب کشاورزی؛ و بعضی هنوز خام هستند و لازم است نقطه نظر و تجربه ی افراد بیشتری برای‌ آن جمع شود.

این موضوعات برای تکمیل یا اطلاع‌رسانی، بهتر است در دسترس افرادی بزرگتر از جمع داخل پادپرس قرار گیرد. برای این کار نیاز به تهیه یک گزارش از این بحث هاست. هر چند با گزارش نمیتوان جلوی خشکسالی را گرفت، ولی بدون گزارش و جمع بندی گفتگوهای این فضا ناقص میماند.

چه پیشنهادی برای تهیه ی گزارش یا گزارش‌هایی از موضوعات مختلف راجع به مصرف آب در اینجا دارید؟

a1vd_writing-article-image

1 پسندیده

به نظرم می‌توان گزارش را به چند بخش تقسیم کرد و هر کس بخش کوچکی را بنویسد. در نهایت یکی از اعضا متن نهایی را ویرایش کند و در دسترس بقیه قرار دهد.

چند تا از زیربخش‌هایی که به ذهنم می‌رسد این‌ها هستند:

  • آیا ایران کنونی دچار مشکل کم آبی است؟
  • در صورت بروز بحران آب چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟
  • نقدی بر آمارهای ارایه شده برای مصرف آب
  • راه‌حل‌های ارایه شده در پادپرس برای مقابله با مشکل کم آبی
4 پسندیده

بنظرم هر کس که پیشنهاد دهنده موضوع بوده خودش موظف بشه و در پایان گزارشی از صحبت های انجام شده ارئه بده، بدلیل اینکه هم تسلط خود اون شخص روی موضوعش بیشتره و هم تعداد موضوعات و بحث ها زیاد هستند و اینکه چند نفر محدود مسئول اینکار باشند زمانبر هست. در پایان گزارشات پس از تایید ناظر در سایت مشخصی که جدا ازین سایت هست صرفا جهت مطالعه (نه بحث) به نمایش گذاشته بشه.

5 پسندیده

یه قسمت دیگه هم که می شه اضافه کرد، با این عنوان که هر کدوم از ما مهمترین چیزی که یادگرفتیم از این یک هفته چی بوده (مثلا در قالب یک سئوال جدید می شه مطرح کرد). مثلا من خودم چیزای زیادی یاد گرفتم. ولی مهمترین چیزی که یاد گرفتم این بود که هنوز توی این جمع محدود هم سر اینکه ایران اصلا مشکل کم آبی داره یا نداره اختلاف نظر داریم :slight_smile:

3 پسندیده

به نظرم الان که بحث ها سر و شکل گرفته، بهتره بفهمیم چقدر میتونیم تاثیر گذار باشیم. الان آدمهایی که توی این بحث شرکت کردن، چقدر میتونن راجع به معضلات مطرح شده فعالیت کنن.

لازمه ش اینه که یه تقسیم بندی کنیم و ببینیم که ریشه اصلی هر مشکل به چه کس، چه ارگان، یا حتی خودمون برمی‌گرده. مثلا مبحث کشاورزی، کدوم بخشش به کشاورز، کدوم بخشش به جهاد کشاورزی و کدوم بخشش به مصرف کننده مربوط میشه.

ببینید من حس میکنم بزرگترین مشکل ما ایرانیا، اینه که خیلی وقتا نمی دونیم از کجا خوردیم. پس بیاییم رای گیری کنیم که معضلات آب چند درصده و به کی مربوط میشه. اینطوری حداقل میزان تاثیر گذاری و گشاینده‌ی گره رو بهتر میشناسیم.

3 پسندیده

@bgolshaee @Ghazaleh هر دو پیشنهاد جالبی بود. و فکر میکنم بیشتر از اینکه در گزارش بگنجه، در قالب یه طرح موضوع میگنجه؛ و بعد جمع بندی اون طرح موضوع رو میشه در گزارش آورد. می تونین طرح مسئله تون رو در قالب یه موضوع عنوان کنین؟

معمولا خود پیشنهاد دهنده بهترین کسی هست که میتونه مسئله ای که در ذهنش هست رو باز کنه و جذابیت اولیه رو در قالب موضوعش ایجاد کنه.

1 پسندیده

وجود یک روند یا یک نقشه مطالعه موضوعات، هم میتونه خیلی به مطالعه ی راحت تر بحث ها کمک کنه. البته مطمئن نیستم بشه از دل این بحث ها روند بیرون کشید. میشه؟

1 پسندیده

یک پیشنهاد هم دارم که ربطی به گزارش الزاما نداره.

در مورد این موضوع هایی که @bgolshaee مطرح کرد، هر کدوممون داوطلب بشیم و درباره یک موضوع تحقیق کنیم و نتیجه تحقیقاتمون رو توی فایل های جداگانه ای بذاریم.
چون اینا بحث های گسترده ای هستن. مثلا من دوست دارم در مورد قنات تحقیق کنم. بحث های مدیریتی رو می شه تقسیم کرد به اجزای کوچکتر و غیره.

2 پسندیده

متوجه تفاوت نقشه موضوعات با تقسیم بندی موضوعا به زیربخش که توسط @Ali_Shakeri مطرح شد، نشدم. چیز جدایی منظوره؟

@Ghazaleh مطالعه ی عمیق تر خوبه، مثلا الان موضوع قنات مطرح شده، و یه چیزایی هم براش به اشتراک گذاشته شد. در طی زمان که تحقیق بیشتری کردیم میشه در پای این موضوع به اشتراک گذاشتش. ولی فکر کنم هم شما و هم بهزاد به یه برنامه منسجم تر دارین اشاره میکنین. پیشنهادی برای برنامه ریزی منجسم تر چنین کاری دارین؟

پ.ن. من ذهنم زیاد تو برنامه ریزی جزئی خیلی دقیق و کارامد نیست.

نه درسته دقیقا برای قنات داریم الان. ولی برای یک سری موضوع های دیگه هنوز نداریم و اگه مثلا داوطلب بشیم برای یک موضوع و طی یک حرکت هماهنگ موازی با هم تحقیق کنم در یک بازه زمانی مشخص، می تونه یک بانک اطلاعات خوب جمع بشه اینجا که خودمون درستش کردیم و می دونیم چی به چیه. و پرسش و پاسخ ها هم همزمان می تونه پیش بره. نمی دونم عملی هست یا نه.

2 پسندیده

منظور تهیه ی یک نقشه ی موضوعات به جای گزارش و جمع بندی س. شاید صفحه ای که به کمک آن، هر کسی متوجه شود چه مطالبی را در کجا پیدا میکند. در این صفحه میتونید همون تقسیم بندی موضوعات رو بذارین و در زیر هر دسته، لیست موضوعات اصلی. این طوری نیازی به جمع بندی هم نیست.

جمع بندی مطالبی که از افراد مختلف ثبت شده، هویت اون مطالب رو کمی از بین میبره.

1 پسندیده

نقشه موضوعات خوبه :+1: . مرسی.

طرح موضوعاتی که هنوز مطرح نشدن، به نظرم یه دلیل داره: هنوز به ذهن کسانی که اینجا فعال هستن، نرسیده. که خوب وقتی رسید، مطرح میشه، ولی دیگه از پروموشن هایی که برای نُوآ به دست میاریم بهره نمیبرن. و … .

1 پسندیده