یادداشت‌های کوتاه من برای دومی‌ها

هر هفته یادداشت‌هایی برای اولیاء دانش‌آموزانم منتشر می‌کنم که شاید برای شما نیز مفید باشد.
دنباله‌ی موضوع معلم ها و مدیران عزیز، دعوتید به خواندنِ تجربیات من در مدیریت کلاس درس!:

4 پسندیده

اولین نامۀ ما:

"ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

موجیم که آسودگی ما عدم ماست"

والدین ارجمند دانش آموزان پایه دوم

سلام علیکم
بسیار خرسندیم که در ماه مهر، سرآغاز فصل تربیت، علم آموزی و معرفت، حضور پرشور و ثمر بخش شما را در کنار خود حس می کنیم و رهنمودهایتان را در تحقق آرمان ها و آموزش و پرورش فرزندانمان پذیرا باشیم.
شما نیز می توانید در این تعامل و همبستگی بین (خانه) و (مدرسه)، خدمتگزاران خود را یاری رسانید تا با تلاش و برنامه ریزی مشترک بتوانیم آینده سازانی عالم و عامل پرورش دهیم.
بدینوسیله از جنابعالی دعوت به عمل می آید، در جلسۀ روز سه‌شنبه مورخ 98/6/26ساعت 10صبح حضور بهم رسانید.
با تشکر
خانم مرادی، آموزگار فرزندتان

و بعد از جلسه:

آنچه گذشت…
#با_هم_تواناتریم

با سلام و احترام
سپاس از بزرگوارانی که در جلسه حضور داشتند و همراهی کردند.

ابزار لازم:
دفتر تکلیف. دفتر نقاشی. دفتر املا (جلد آبی رنگ)
خط کش آموزشی (دقت کنید اعداد خوانا باشند)
پوشه کار
چوب خط
بطری آب
*جامدادی پارچه ای (ترجیحا مدادرنگی ها یک جامدادی و مدادهای دیگر در جامدادی دیگری باشد)
*تراش مخزن دار
کارت اعداد در اندازه ی یک هشتم برگه A4. دوسری در دو رنگ. برش زده و در پاکت باشد.
ساعت آموزشی روی برگه A4. خود دانش‌آموز اعداد را بنویسد. عقربه ی متحرک داشته باشد. عقربه ی بزرگ سبز و عقربه ی کوچک آبی باشد.
پیروز باشید

4 پسندیده

#آنچه_گذشت
هفتۀ اول مهرماه1398
فرشته مرادی

اولین ساعت از روز اول با معرفی آغاز شد. نه تنها معرفی آموزگار به کودکان، بلکه معرفی آنها به دوستانشان آنطور که خود را شناختند. با همان تکنیک کلاف و حلقه که در جلسه ی اولیا هم اجرا شد.

دو قانون همان ابتدا مصوب شد؛

1.برای صحبت کردن دست بالا ببریم و ساکت باشیم.
2.به کسی که صحبت می کند گوش کنیم

رعایت این قوانین است که ما را در حلقه نگه می دارد.
کتاب ها، مفاهیم، جلد،تصویر و نامشان را با هم بررسی کردیم.

حروف الفبا و اسامی شان قبلا روی کاغذها نوشته شده بود. آنها را مرور کردیم و به هر کس یک حرف از الفبا دادیم. آنها چند دقیقه زمان داشتند تا هر کلمه ای با آن حرف به ذهن شان میرسد بنویسند. زمان که تمام میشد جایشان عوض میشد و حالا باید برای یک حرف دیگر کلمه بنویسند و همینطور بازی ادامه داشت.
تامل: بهتر بود کتاب فارسی اول دبستان همراه داشتند و کلماتشان را از روی کتاب می نوشتند.
با کارت اعداد تمرینات عددسازی، عدد بعد و قبل، نوشتن از سمت چپ تمرین شد که خیلی ها به نوشتن از سمت چپ دقت نمی کردند و یا در نوشتن اعدادی مثل 20،30 و اعداد این چنینی صفر را پشت سرش می گذاشتند.

یک نقاشی کشیدند که لازم است تذکر دهم در گرفتن مداد برخی ها نیاز به آموزش دارند. بیشتر توجه کنید. با انگشت اشاره و شست مداد را میگیریم و انگشت وسط تکیه گاه و زیر مداد است. این نکته در خط شان نیز اهمیت دارد و اینکه باعث کندنویسی است.

روزهای بعد ساعت را تمرین کردیم. عقربه ی دقیقه شمار و ساعت شمار و خواندن ساعت های کامل.

الگوها را چون مایل بودند همزمان نقاشی هم بکشند به این صورت مرور کردیم؛

با استفاده از یک رنگ، یک الگو بکش.

با استفاده از دورنگ، یک الگو بکش.

با استفاده از دو رنگ و یک کلمه یک الگو بساز.

با استفاده از چهاررنگ و اعداد یک الگو بساز.

الگوهایی که ساختند، بسیار جالب و خلاقانه بودند.

روخوانی، املا پای تخته ای، املای تقریری تمرین شد. لازم است یادآوری کنم املا به صورت “عبارت” گفته می شود و نه کلمه به کلمه. در منزل نیز این چنین املا بگیرید تا هماهنگی وجود داشته باشد.

از دیروز نیز به سراغ کتاب های درسی رفتیم. اولین درس هدیه، تدریس شد. به مناسبت شهادت سرداران اسلام نام گروه ها، نام پنج شهید سردار گذاشته شد که امروز پنج دانش آموز مطلب کوتاهی در این خصوص خواندند.

جلسه ی اول از درس اول قرآن تدریس شد. دو صفحه از ریاضی و یادآوری نگارش فارسی آموزش داده شد.

3 پسندیده

آنچه گذشت…

هفته دوم مهرماه1398

فرشته مرادی

در دومین هفته از مهرماه یک قانون به دو قانون پیشین اضافه شد.

3.وقتی زنگ کلاس می خورد، تا آمدن آموزگار در کلاس باشیم.

این قانون به خوبی اجرا نشد. امروز آقای یاسین به عنوان نماینده ی کلاس انتخاب شدند تا بر اجرای قوانین نظارت کنند.

توپ گفتگو مهمان کلاسمان شد. قانون اش این است تنها کسی که توپ را در دست دارد، می تواند صحبت کند و اینکه توپ را برای کسی پرتاب کنیم که کمتر صحبت کرده است و کسانی که همزمان که دستشان بالاست، صحبت می کنند انتخاب نمی شوند. استفاده از این توپ محدود به برخی گفتگوهاست.

املای تقریری از درس ستایش گرفته شد. بیشترین اشکلات املایی مربوط به سرهم نویسی کلمات، استفاده از خوا استثنا، و استثنا در جای نامناسب و جا انداختن حروف و کلمات بود. دفتر املا تصحیح و تمرینی برای دانش آموزانی که نیاز داشتند در نظر گرفته شد.

دوباره املای پاتخته ای از درس ستایش گرفته شد.

درس اول فارسی تدریس شد. کتابخانه ی کلاس را مرتب کردیم. مسئول کتابخانه آقای محمدصدرا انتخاب شدند. قرار شد دانش آموزان اگر مایل اند کتابی به کتابخانه ی کلاس اهدا کنند بیاورند.

علوم به گردش در باغ رفتند و مشاهدات خود را یادداشت کردند؛آنچه یادگرفتند این بود که این ها آفریده ی خدا است، فکر نمی کردند اینقدر چیزهای متفاوتی در باغ باشد، مشاهده تنها دیدن نیست و یادداشت برداری مهم است. این موارد آن چیزی که در پاسخ به سوالی درکاربرگ تکلیف شان نوشته شده بود و یاد در کلاس بیان کردند.

ریاضی جدول ارزش مکانی تمرین شد. پازل اعداد را ساختند. با اعداد دورقمی آشنا شدند. یادآوری شد جدول شگفت انگیز را می توان از چند روش حل کرد؛ ردیف، ستون، مربع های کوچک(زیرمساله) و آزمون و خطا

هنر کاربرگ “کامل کن و رنگ بزن” و نقاشی دیگری که همکارمان زحمت اش را کشیدند.

ورزش مهارت به پهلو دویدن آموزش داده شد و با چند بازی تمرین شد.

قرآن تا جلسه ی چهارم آموزش داده شد.

:house:انس با قرآن در خانه حتما تمرین شود. قانومند بودن کودکان در منزل کمک می کند تا در مدرسه راحت تر قوانین را اجرا و فهم کنند. لذا حتما نسبت به رعایت قوانین منزل حساس باشید. بررسی کنید هر روز برنامه را دقیقا همراه داشته باشند. پس از انجام تکلیف توسط دانش آموزان، ابتدا شما یک ارزشیابی کلی داشته باشید و در صورت امکان یادداشت کنید از منظر شما کودکتان در چه موارد نیاز به تمرین بیشتری دارد تا بتوانیم از فرصت ها نهایت استفاده را ببریم.

سپاس از همراهی تان

آموزگار کلاس

3 پسندیده

#نکات_لازم
میان‌هفتۀ سوم مهرماه1398
سه فوریتی
فرشته مرادی
از آنجا که یادآوری برخی نکات سه فوریتی بود منتظر دوشنبه نماندم.
ضمن تشکر از همه ی بزرگوارانی که به خوبی از امر آموزش و پرورش کودکان عزیزمان مراقبت می کنند، لازم است برخی موارد را یادآوری کنم؛

  1. قرارمان این بود که “انس با قرآن در خانه” تمرین شود، اما نشده بود.
  2. در درس1، زنگ اول علوم آموختیم که یادداشت برداری کمک می کند مشاهداتمان را دقیق تر بیان کنیم، پس در انجام فعالیت علوم لازم بود به آنچه آموختیم پایبند باشیم و پس از انجام آزمایش، مشاهداتمان را یادداشت کنیم. اما تعداد قابل توجهی انجام نداده بودند. عزیزان توجه داشته باشید یادداشت برداری در هر مشاهده ی علمی لازم است و پس از این لازم است این مورد رعایت شود و صرفا انجام فعالیت کافی نیست. فرزندتان را تشویق کنید تا در استفاده از حواس خود با دقت عمل کند و آنچه از طریق این حواس دریافت می کند را یادداشت کند.
  3. املای شماره 2 امضا شده و تمرینی برای آن درنظر گرفته شده بود. متاسفانه در روز چهارشنبه که تمرین مربوط به املا بررسی شد، به جز تعداد انگشت شماری، دیگران بازخورد را بررسی نکرده و تکلیف مربوطه را انجام نداده بودند.
  4. پس از این هر روز برای اطلاع شما بزرگواران تکالیف را در کانال می گذارم، اما این صرفا برای اطلاع شماست و نه برای یادآوری به کودکان. پس لطفا دانش آموزان را از تکالیف شان در کانال مطلع نکنید. همینطور در هر روز نام دانش آموزانی که تکلیف ندارند و یا کتاب و دفترشان را طبق برنامه نیاورده اند، در کانال ذکر خواهد شد.
  5. بهتر است طبق پیشنهاد برخی دوستان گروهی هم تشکیل شود. اینطور فعالیت های دانش آموزان و سوالات بزرگواران در گروه طرح می شود و تنها نکات لازم و گزارشات کلاس در کانال باشد. اگر کسی امکان تشکیل گروه را دارد لطفا به من اعلام کند.
  6. قیچی کودک و چسب ماتیکی و ماژیک همراه دانش آموز باشد. کلربوک را هم لطف کنید بفرستید (اینکه می خواهید جدید تهیه کنید یا همان کلربوک سال قبل باشد، به صلاحدید خودتان).
3 پسندیده

آنچه_گذشت…
هفته ی سوم مهرماه98
فرشته مرادی
در سومین هفته از مهر سه قانون مان را روی دیوار نصب کردیم تا یادمان نرود. نماینده ی کلاس پس از یک هفته تغییر کرد و جایمان در کلاس نیز. نماینده را آقای یاسین از میان آنها که در هفته ی پیشین منظم تر بودند و قانونمندتر انتخاب کردند؛ آقای مهرداد.
در روز جهانی تخم مرغ، تخم مرغ خوردیم و از فوایدش شنیدیم.
درس ریاضی را تا جمع و تفریق پیش بردیم. با کمک چینه و چوبخط وانگشت جمع و تفریق کردیم و با محور و شکل روی تخته و در کتاب تمرین کردیم.
تقارن را در هنر تمرین کردیم و قالی های زیبایمان که مرور سال قبل بود را روی بورد سالن مدرسه چسباندیم. با نمونه ی ساده ای از تقارن آن را در کلاس دوباره تمرین کردیم و به سراغ کتاب آمدیم.
مساله ساختیم و حل کردیم؛ با دو عدد 11و 6 یک مساله بساز. این چنین تمریناتی را در منزل نیز ادامه دهید و هر موقعیت را تبدیل به یک مساله کنید. از او بخواهید نیز چنین کنید؛ برای مثال سه لیوان در سینی است. چند لیوان دیگر باید به آن ها اضافه کنیم تا برای همه مان لیوان باشد؟
درس اول فارسی تمام شد. املا، نگارش و فارسی را تمرین کردیم. شعر یارمهربان را حفظ کردیم. روخوانی درس را ضبط کردید و تکرار کردند و در کانال گذاشتیم. کتاب نگارش را پس از پایان هر درس به منزل می فرستیم. چنان که دانش آموزی نتوانسته بود آن را در کلاس تمام کند، این کار را در منزل انجام می دهد.
هدیه درس دوم و سوم را کار کردیم. دعا کردیم و آموختیم دعا کردن گفتگو کردن با خداست. در منزل دعا کردن و دعاهایتان در حق دیگران را با توجه بیشتری و در حضور کودکانتان انجام دهید و به آنها دقت بیشتری بدهید.
در قرآن تا کنون علامت ’ کوچک روی کلمات که صدای آ می دهد، ساکن و حروف ناخوانا آموزش داده شده است. توجه کنید در قرائت اینها دقت داشته باشند. دو پیام قرآنی و سه کلمه ی قرآنی آموختند.
در ورزش مهارت پریدن و چابکی (در قالب حرکت در مسیر با مانع) تمرین شده است. برخی در پریدن نیاز به تمرین دارند و در گذشتن از موانع دقت لازم را ندارند.
این هفته کتاب داستان “ای…همچین” در روز دوشنبه از سری کتاب های معرفی شده خوانده شد و دانش آموزان در خصوص این پرسش که " ای…همچین" به چه معناست گفتگو کردند.
آموخته هایشان این بود که؛ یاد گرفتم ای همچین یعنی چه! من نمی دونستم که نمی دونم ای همیچین یعنی چی! فهمیدم ای همچین یعنی همینجوری. و درباره ی خوب گوش دادن در پاسخ به این پرسش که آیا امروز خوب گوش دادید، گفتند: امروز دفعه ی اولی بود که خیلی خوب گوش دادم. من خیلی خوب گوش دادم چون حرف نزدم. من خوب گوش دادم چون بقیه ساکت بودند.

3 پسندیده

آنچه_گذشت…
هفته ی چهارم مهر1398
فرشته مرادی
چقدر زود می گذرد. هفته ی چهارم مهر ماه هم تمام شد. نماینده و جای بچه ها در کلاس تغییر کرد، به این صورت که جایی را انتخاب کن و کنار کسی بنشین که تا به حال ننشستی. بچه ها به انتخاب خودشان جایشان را انتخاب کردند. برخی ها را من مراقبت کردم که انتخاب بهتری داشته باشند.
نماینده ی کلاسمان از میان سه نفر منظم تر هفته ی قبل انتخاب شد یعنی آقایان محمدرسول، حامد و علی. آقای حامد خودش تمایلی به نماینده بودن نداشت پس دو نفر دیگر نماینده ی کلاس شدند. نماینده ی کتابخانه نیز آقای محمدعلی انتخاب شدند.
وظایف نماینده دوباره یادآوری شد که تاکنون خیلی خوب انجام شده است. دیگر در ساعت کلاس تا زمان آمدن معلم بچه ها در سالن دیده نمی شوند ودر چند دقیقه ی آخرین ساعت روز، نظافت کلاس را چک می کنند.
فارسی تا کنون چهار املا داشته ایم که در املای اخیر برخی ها پیشرفت چشمگیری نشان دادند که جای تقدیر دارد. روخوانی درس و واژه آموزی تمرین شد. کتاب نگارش درس اول تکمیل شد و آنها که جامانده اند در منزل تکمیل می کنند.
علوم درس 1و 2 تقریبا تمام شد. فیلم درس را امروز با هم نگاه کردیم، البته کمی اش ماند که در روزهای بعد نگاه خواهیم کرد.
ریاضی شمارش چندتا چندتا را به کمک چینه ها انجام دادند؛ ساختمان یک طبقه 4واحد دارد. ساختمان دو طبقه 8واحد دارد و… . ساختند و نوشتند و گفتند. برخی ها هم ساختمان هایی با طبقات دو واحدی، شش واحدی یا مدل های دیگر ساخته بودند که آمدند و نشانمان دادند.
دسته بندی های مختلف را با چهار مثلث نمایش دادند. قرار بود زیباترین شکل اش را در دفتر بچسبانند که به ندرت انجام دادند.
هنر اریگامی کار کردیم. یک پرنده ساختند و رنگ زدند و پروازشان دادند.
قرآن برای مرور سوره ها یک بازی انجام دادیم: من به یک سوره فکر می کنم… آنها می پرسند: چه سوره ای؟ و من می گویم سوره ی حمد. آنها می پرسند با صدای کی؟ و من نام فرد مورد نظر را می گویم. همین طور من به یک آیه فکر می کنم یا من به یک پیام قرآنی فکر می کنم… را انجام دادیم. قرار بود کلمات قرآنی را آقای محمدصدرا برایمان بنویسند که روی تابلو نصب کنیم که متاسفانه انجام ندادند. پیام قرآنی اول را آقای محمد برایمان نوشتند و روی تابلو نصب کردیم که جای تشکر دارد. پیام قرآنی دوم را آقای بنیامین اعلام آمادگی کردند که بنویسند و ایشان هم متاسفانه نیاوردند.
هدیه تا درس سوم تکمیل شد.
در ساعت اخر امروز نیز تمرین گسترش مفهوم را با واژه ی هنر انجام دادیم. در انتها آنها گفتند که ما تا به حال به اینکه هنر چیست فکر نکرده بودیم. به اینکه نقاشی یک کودک می تواند هنر باشد فکر نکرده بودیم و همینطور فکر نمی کردیم عکس یک زرافه نیز هنر محسوب شود. آنها گفتند که این یک بازی هیجان انگیز بود. دیگری گفت که این یک بازی بود اما بچه ها خوب نتوانستند آن را انجام دهند. این نکته که این تمرین برای آنها حکم یک بازی را داشت، آن هم هیجان انگیز برای من بسیار جالب بود.
برای ورزش لازم است هر دانش آموز یک دایره ی نمدی با قطر 30 سانتی متر و رنگ دلخواه بیاورد و به 9 بطری نوشابه خانواده که تا نیمه شن داشته باشد، هم نیاز داریم. اگر کسی داوطلب است اعلام کند و بیاورد.
همینطور برای ارزشیابی شما از مهرماه لازم نقاط قوت و ضعف دانش آموز را با دقت بنویسید و برای آن تمرینی را در نظر بگیرید. برای دانش آموزانی که در املا ضعف دارند می توانید تمرین مربوطه به مشکل فرزندتان را از کتاب دکتر تبریزی مطالعه و انجام دهید.
سپاس

4 پسندیده

آنچه_گذشت…

هفتۀ اول آبان1398

فرشته مرادی

این هفتۀ پر از تعطیلی را بدون تغییر جای دانش‌آموزان و یا نماینده گذراندیم. بیشتر دانش‌آموزان از نمایندگی آقایان محمدرسول و علی رضایت داشتند. آنها در زمان کوتاهی که منتظر آمدن آموزگار هستند بازی کوتاهی را ترتیب می دادند و به‌خوبی آن را مدیریت می‌کردند. زنگ تفریح خودشان آخرین نفری بودند که از کلاس خارج می‌شدند و به نظافت کلاس بسیار اهمیت می‌دادند. جای تشکر دارد.

این هفته روخوانی را بیش از قبل در منزل تمرین کردیم که جا دارد از آمر به معروفش تشکر کنم(یکی از اولیا). در پنجمین املای کلاس تلاش دانش‌آموزان مشهود بود. دو کاربرگ تمرینی املا در کلاس انجام شد. یکی تلفیقی با هنر و دیگری جمله سازی و نوشتن کلمات جاافتاده در حروف.

علوم درس 3را آغاز کردیم و یاد گرفتیم شب و روز چگونه بوجود می‌آید. دانش‌آموزان کار در منزل را انجام دادند و فعالیت کار در کلاس را نیز انجام شد.

ریاضی فصل اول تکمیل شد. بازی ریاضیِ لوح فشرده را انجام دادیم.

در ساعت هنر یک نقاشی کشیدند. برای جلسۀ بعدی هر کس تعدادی کاغذ باطله همراه داشته باشد.

قرآن درس سوم را آغاز کردیم. پیام قرآنی‌اش را آقای محسن بسیار باسلیقه آماده کردند و روی بورد چسباندیم. همین‌طور خودشان آن را خواندند و ترجمه کردند: والله یحب المحسنین. معنای زیبای این نامِ زیبا را نیز یادگرفتیم.

هدیه و ورزش در روزهای تعطیل بودند. قابل ذکر است که دایرۀ نمدی که هفتۀ گذشته در گزارش آمده بود که دانش‌آموزان آماده کنند را تنها، آقای محمد آوردند. کوتاهی دیگر عزیزان جای تعجب و سوال دارد. کیفیت کلاس به همراهی شما بستگی دارد. همینطور هیچ یک از بزرگواران بطری‌های شنی را نفرستادند.

ارزشیابی والدین از عملکرد دانش‌آموز در مهرماه و تمرین مربوطه را افراد زیر کامل و دقیق در برگۀ آچار انجام دادند، از شما بزرگواران کمال تشکر را دارم:

شهاب الدین . سهیل . امیرطاها . محمدصدرا. رضا. محمدصدرا. کیان. آریا . مهدی. امیرعلی. امیرمهدی. یزدان. حامد. محسن. امیرارشیا

افراد زیر ارزشیابی را بدون تمرین انجام دادند، که باید توجه کنید اگر نقاط ضعف و قوت شناسایی شوند و برنامه‌ای نداشته باشند، فایده‌ای ندارد:

یاسین. مهرداد و محمدحسین

و این افراد تمرین بدون ارزشیابی. دقت کنید تمرین بی برنامه هم مثمرثمر نیست:

بنیامین. علی. محراب. امیرعباس

برای سه گروه بالا، ارزشیابی مهرماه توسط معلم نیز به صورت یادداشت شواهد یادگیری انجام شده است که در روز شنبه تحویل داده می‌شود.

سایر افراد یا با کیفیت لازم انجام نداده‌اند و یا به طور کلی انجام نداده‌اند که ارزشیابی ایشان توسط آموزگار نیز انجام نشد. (باشد که رستگار شویم، انتظار بیش از این بود).

سپاس

3 پسندیده

آنچه_گذشت…

هفتۀ دوم آبان1398

فرشته مرادی

جای دانش‌آموزان تغییر کرد، به این صورت که آنها که سر میز می‌نشستند، به وسط دومیز قبل منتقل شدند. آنها که انتها بودند جلو آمدند و برخی جابه‌جایی‌های دیگر. نمایندگان کلاس آقایان رضا، حامد و محمدصدرا طبق گفتۀ دوستانشان خیلی خوب توانستند کلاس را مدیریت کنند. آنها گفتند نمایندگان با ما با مهربانی صحبت می‌کردند. کلاس را ساکت می‌کردند و اگر درست سرجایمان می‌نشستیم اسممان را در لیست نمی‌نوشتند. همین‌طور نام کسانی که نظم را رعایت می‌کردند بلند می‌گفتند و در این مورد به همه توجه می‌کردند و نه فقط دوستان صمیمی‌شان. تنها نکته‌ای که بیان شد و قرار شد در نمایندگی‌مان به آن توجه کنیم این بود که در بازی‌ها فقط دوستان‌مان را پای تخته نبریم. نمایندگان گفتند آنها به ما محبت کردند و اگر این کار را نکنیم از ما دلخور می‌شوند و با ما قهر می‌کنند. بعد از گفتگو آنها تصمیم گرفتند از این بعد انتخاب افراد برای بازی به تصادف باشد تا کسی دلخور نشود. آنها خیلی خوب گفتگو کردند و به نتیجه رسیدند. عالی بود.

درس سوم فارسی با اجرای نمایش توسط دانش‌آموزان پایۀ چهارم تدریس شد. که از اجرای خوبشان تشکر می‌کنم. دانش‌آموزان بسیار لذت بردند. ارزشیابی املای کلاس توسط معاون محترم انجام شد، فعالیت بسیار برای دانش‌آموزان جذاب و خوب بود. آنها کلمات را با سرهای نوشابه روی زمین می‌نوشتند. از آقای بنیامین و علی بابت اهدای کتاب به کلاس تشکر می‌کنم. فعالیت واژه‌سازی و مرور کلمات تدریس شده در دو واژه‌آموزی قبل انجام شد. این بار آموختند کلماتی که با «بی» آغاز می‌شوند مثل بی‌حوصله چه معنایی دارند. یک بازی با هدف تقویت حافظۀ شنیداری انجام شد.

علوم با دماسنج و کاربرد آن آشنا شدند.

روخوانی قرآن را سعی کنید حتما هر شب تمرین کنید و هنوز تعداد زیادی از دانش‌آموزان فعالیت «انس با قرآن در خانه» را به موقع انجام نمی‌دهند. والدین گرامی در خصوص انجام تمرینات قرآن نظارت کنند.

ریاضی فصل دو را شروع کردیم. برای صفحۀ عنوان برخی دانش‌آموزان داستان‌های بسیار جالبی ساختند که سعی می‌کنم در اولین فرصت آنها را ارسال کنم. به کمک دسته‌های ده‌تایی جمع و تفریق انجام دادند.

ممنون از افرادی که دایرۀ نمدی و بطری شنی آوردند.

با سپاس

آموزگار فرزندتان

3 پسندیده

گزارش ماهانه(14آبان تا14آذر)

14آذر1398

فرشته مرادی

یک ماه گذشت. قطعی اینترنت تنبل‌مان کرد اما اجازه ندادیم که بیش از این بر ما بتازد. اهم فعالیت‌ها به شرح زیر است:

ارزشیابی ماهانۀ آبان ماه انجام شد. این ارزشیابی با توجه به فعالیت‌های دانش‌آموز در آبان ماه انجام شد. میزان مشارکت کلاسی، انجام به‌موقع تکالیف و منظم بودن در حضور در کلاس و آوردن کتاب‌ها و ابزارهای آموزشی، بررسی میزان رسیدن به اهداف دروس انجام شده است. سپاس از دانش‌آموزانی که پرتلاش بودند و دیگر دانش‌آموزان سعی کنند که در آینده روند رو به رشدی داشته باشند.

در قرآن با توجه به این که طرح حفظ قرآن کریم را شروع کردیم، فرزند عزیزتان را تشویق به حفظ سوره‌های قرآن کنید. فعلا در حال تمرین سورۀ فلق هستیم. آقای محسن به عنوان نمایندۀ قرآن انتخاب شدند تا از دانش‌آموزان حفظ سوره‌ها را بپرسند. برای یک پیام قرآنی نقاشی کشیدیم و برای پیام قرآنی دیگری هم در سه خط مصادیق آن را نوشتیم. بازی قرآنی هم انجام دادیم. اینطور که 5 نفر دست‌های هم را گرفتند و یک دایره تشکیل دادند. سه نفر دیگر هم دایرۀ کوچک تری در آن. هر دایره می‌چرخید یک آیه می‌خواند و می نشست. دایرۀ بعد می ایستاد و با خواندن آیۀ بعد بازی را ادامه می‌داد. بازی خوبی بود.

در هدیه‌های آسمان ، شعر وضو را خواندیم. با هم آن را تمرین کردیم و ارزشیابی شد. در منزل هم وضو گرفتند که شما بزرگواران ارزشیابی کردید. گرچه در زمان تدریس درس مسجد محلۀ ما در فارسی در مسجد وضو را تمرین کرده بودند. برای تشکر از پدر و مادر و زحمات شما عزیزان، نقاشی کشیدند و قرار شد آن را تقدیم پدر و مادر کنند که دقیقا نمی دانم در منزل چطور پیش رفت. در درس ششم با پیامبران بزرگ الهی آشنا شدند. فیلم نعمت‌های خدا را دیدیم.

در فارسی ، دو درس پیش رفتیم. درس پنج و شش. درس پنج با ورود دو عروسک خرگوش که مهمانان ما از مدرسۀ خرگوش‌ها بودند تدریس شد. با خرگوش‌ها حرف زدند. سوال پرسیدند و خرگوش‌ها این درس را برایشان تدریس کردند. چون بهتر از ما مدرسۀ خودشان را می‌شناختند. بچه‌ها خیلی خوب ارتباط گرفتند. فقط کمی نسبت به خرگوش‌ها نامهربان بودند. با کلمات تنوین‌دار آشنا شدیم. و از آن‌جا که این فصل مربوط به بهداشت بود، خانم فاطمی نسب گرامی، مربی بهداشت، مهمان کلاس‌مان شدند و در خصوص مراقبت از گوش نکاتی را به ما آموختند. درس بعد با قصه‌گویی آقای امیررضا ریحانی، تدریس شد. ایشان سه قصۀ چوپان درست‌کار، مرد پینه‌دوز و مرد هزارچهره را بریمان تعریف کردند که دانش‌آموزان بسیار بادقت گوش دادند و لذت بردند. در املا، از آنجا که بیشتر دانش‌آموزان اشکالات مربوط به حافظۀ دیداری داشتند، چند بازی مربوط به حافظه انجام دادیم.

در درس علوم ، فیلم‌های فندق را دیدیم. لوبیا کاشتیم و میزان رشدشان را در دو محل یخچال و پشت پنجره مقایسه کردیم. به کمک دماسنج، دمای هوا را در سایه و آفتاب اندازه گرفتیم. اگر در منزل دماسنح دارید باز هم این را تمرین کنید. با فصل‌ها آشنا شدیم، فصل‌ها را نقاشی کردیم و با کمک ابزار آموزشی تمرین کردیم.

یادنما و فرفره ساختیم و در حیاط مدرسه به کمک‌شان جهت باد را یافتیم.

در درس ریاضی نیز جمع و تفریق فرایندی دورقمی را تمرین کردیم. دقیقه را نیز آموختیم و تقریب را یادگرفتیم.

در ورزش ، پنج تمرین مربوط یه استقامت عضلانی را انجام دادیم؛ شنای سوئدی روی دیوار، نشست و برخاست، دراز و نشست، حرکت دوچرخه، شنا روی زمین. حرکت پرتاب توپ با یک دست را آموختیم و به باشگاه رفتیم و فوتبال بازی کردیم.

در هنر، با تلفیق درس علوم، به طبیعت و پارک رفتیم تا پاییز را با دقت مشاهده، رنگ‌های برگ‌ها را ببینیم، صدایشان را بشنویم و آن را نقاشی کنیم. بازی دو نفره تقلید حرکات را انجام دادیم. دو نفر دوبروی هم ایستادند، یک نفر حرکاتی را که خودشان صحبت کردند دربارۀ چه چیز باشد را انجام می‌دهد و دیگری چون یک آینه تقلید می‌کند. سپس خودشان و دوستشان را در حال بازی نقاشی کردند.

والدین عزیز توجه کنید حتما دانش‌آموز برنامۀ روزانه را همره داشته باشد.

سپاس از همراهی تان

4 پسندیده

آنچه_گذشت…
هفته ی سوم آذر
فرشته مرادی
هفته ی گذشته تعدادی از دانش آموزان غیبت داشتند و این سبب شد خیلی از فعالیت هایمان مروری باشد. ترتیب نشستن آن ها تغییر کرد. هر کس یک شماره برداشت. ان را خواند و صاحب شماره، کنارش نشست.

در درس قرآن، به کتاب گویا گوش دادیم و تکرار کردیم. یادآوری۱ را تکمیل کردیم. کمی از طرح حفظ قرآن جزء سی را پیش بردیم. فعلا آقایان محمدصدرا، محمدصدرا و محسن نسبت به دیگران تعدادی بیشتری از سوره ها را حفظ کرده اند. در منزل فرزندتان را به حفظ سوره ها تشویق کنید.

هدیه‌های آسمان درس مهمان کوچک تدریس شد.

فارسی کمی لحن و روخوانی دروس گذشته را تمرین کردیم. درس کوشا و نوشا تدریس شد. بچه ها در املای قبل پیشرفت خوبی نشان دارد که بسیار از این بابت خوشحالم. یک املا هم با نام “املای پستچی” انجام شد به این صورت که خانم پستچی با تعدادی نامه وارد میشود و نامه ها را یکی یکی به صاحبش میرساند. صاحب نامه آن را می خواند و بقیه می نویسند‌.

نگارش درس ۵ تکمیل شد.

ریاضی تعدادی از سوالات مرور فصل را با هم حل کردیم. جمع و تفریق دورقمی تمرین شد و دو صفحه ی اول فصل ۳ تدریس شد.

در درس علوم دانش آموزان آموخته هایشان از درس ۴ را خواندند. و کمی از درس جدید تدریس شد.‌

در درس هنر باخمیربازی و گِل شکل‌سازی کردند و همینطور یک نقاشی کشیدند.
آقای قصه‌گو برای انها به زبان محلی قصه گفتند. بسیار زیبا و عالی.
ساعت ورزش با تمرین مهارت دریافت توپ و خم راست شدن گذشت.

:large_blue_diamond: برای تبادل نظر و ارسال فایل و عکس مربوط به فعالیت دانش آموزان نیاز به یک گروه داریم. می تواند در تلگرام و یا سروش باشد.با هرکدام موافق هستید اعلام کنید. طبق آراء شما تا فردا تشکیل خواهد شد.

3 پسندیده

آنچه_گذشت
هفته‌ی چهارم آذر
فرشته مرادی
از نمایندگان محترم کلاس، امیرعلی، سهیل و مهراد ممنونم. نمایندگان جدیدمان آقایان محمد، محراب و محمدحسین آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم خیلی خوب مسئولیت شان را انجام دهند.
درس ششم قرآن تمام شد. در حفظ سوره های قرآن برخی خیلی خوب پیش می روند که جای تقدیر دارد.

هدیه‌های آسمان درس جدید تدریس شد.

در فارسی نیز با کلمات با ریشه های مشترک آشنا شدیم. نگارش درس کوشا و نوشا تکمیل شد و درس دوستان ما با روش همیاری تیم تدریس شد. آنها به کتاب گویا گوش دادند و لحن درس را تمرین کردند. در دو هفته ی گذشته با توجه به اینکه بیشترین اشکالات املایی مربوط به حافظه و دقت است، چند تمرین مربوط به دقت و چند فعالیت هم مربوط به حافظه انجام شد‌. برای مثال در تمرینات حافظه محور آنها باید جمله ی معلم را عینا تکرار می کردند. این تمرین همینطور باعث می شود که در املا نویسی هم بتدانند جمله را به خاطر بسپارند و بعد بنویسند. در تمرین دیگری آنها باید کلمات را به ترتیب بیان می کردند. سه کلمه به ترتیب بیان شده و آنها عینا تکرار کنند.
این تمرین به توالی و حافظه ی شنیداری نیز کمک می کند.
در تلفیق با ریاضی آنها باید چند دستور را به خاطر سپرده و اجرا کنند‌. مثلا با رنگ زرد یک مربع بکش و اطراف آن با رنگ آبی کلمات خرگوش، حرف و پرواز را بنویس.
در تمرینات مربوط به دقت نیز دو کاربرگ داده شد که یکی پیدا کردن اختلاف میان تصاویر بود. این تمرین به دانش آموزانی که در املا نقطه، دندانه و یا سرکش ها را رعایت نمی کنند مفید است.
در فعالیتی دیگر به استقبال یلدا و زمستان رفتیم که آنها با عکس و واژه به توصیف زمستان پرداختند. بسیار زیبا بود.

در ریاضی فصل اشکال هندسی آغاز شد. آنها با کش روی صفحه ی میخی اشکال هندسی مختلفی ساختند. به اشکال هندسی در محیط اطراف خود دقت کردند و مستطیل و مربع را بیش از دیگر اشکال مشاهده کردند. شباهت ها و تفاوت ها را با در نظر گرفتن تعداد ضلع ها، گوشه و اندازه ی آن بیان کردند. با تانگرام آشنا شدند و شکل های مختلفی ساختند. در فوق برنامه ی روز سه شنبه نیز به تمرین جمع و تفریق دو رقمی و خواندن و کشیدن ساعت با دقیقه تمرین شد.

درس۵ علوم تمام شد. آنها با انواع صداها (بلند، آهسته، نازک و کلفت) همینطور (هشداردهنده و آزاردهنده و پیامرسان) آشنا شدند. با کمک کش و دو مداد صدا تولید کردند و یادگرفتند با لرزش اجسام صدا تولید می شود‌.

در درس هنر نقاشی کشیدند. آقای یاسین به آنها ساخت شرشره را آموزش داد. قصه گفتند و شنیدند. نمایش اجرا کردند.

در ورزش به باشگاه رفتند و انواع مختلفی از تمرینات مثل دریافت توپ، پرتاب توپ و پرتاب و به هدف زدن، فوتبال و … انجام دادند.

:large_blue_diamond: والدین گرامی در جلسه ی مربوط به طرح جابربن حیان حتما حضور داشته باشند.

2 پسندیده

آنچه_گذشت
هفته ی اول دی
فرشته مرادی
این هفته با جشن خیلی باحال و شاد یلدا شروع شد. آموزگار پایه ی ششم مجری برنامه بودند که فضای بسیار مفرحی را با اجرای خوبشان فراهم کردند و دانش آموزان بسیار لذت بردند. از ایشان کمال تشکر را دارم.
دانش آموزان پایه ی دوم، یک مسابقه اجرا کردند که خیلی هیجان انگیز بود. مسابقه به این شکل بود که افراد باید در حالی که دست هم را گرفته اند، یک حلقه ی هولی هوپ را از خود عبور میدادند تا به نفر آخر برسد، که کلیپش را ارسال خواهم کرد. این مسابقه بین پایه های مختلف برگزار شد که آقای یاسین مجری مسابقه ی پایه ی اول و دوم و مسابقه ی پایه های سوم و چهارم بودند که بسیار خوب از پس اش برآمدند. آقای محسن هم قصه‌ی زیبای کدوی قلقله زن را برای دانش آموزان تعریف کردند. قصه گویی ایشان هم عالی بود و معلوم است که با تمرین بیشتر در این زمینه خواهند درخشید.

قرآن
درس هفتم قرآن تدریس شد. برخی دانش آموزان در روخوانی نیاز به تمرین بیشتری دارند که توصیه شد تا زمان مشاهده ی پیشرفت هر شب، صفحه ای از کتاب را تمرین کنند. در طرح حفظ جزء سی نیز نسبت به هفته ی گذشته مشارکت بیشتری دیده میشود. از همراهی شما عزیزان ممنونم.

هدیه‌های آسمان
درس جشن میلاد تدریس شد. آنها با پیامبر آشنا شدند. آنها باید نام پدر و مادر و لقب پیامبر را بدانند و همینطور با احترام از ایشان یاد کنند.

فارسی
کتاب نگارش درس دوستان ما تکمیل شد. آنها تمرینات نگارش را با کمک هم حل می کنند‌. کسانی که نیاز به کمک دارند از آنها که تواناترند می پرسند و با همکاری هم پیش می روند. در حل تمرین ها سرعت عمل بیشتری نشان می دهند.
تمرین" ِ ربط" را برخی دانش آموزان به طور صحیح انجام نداده بودند. دقت کنید " ِ ربط" بین دو کلمه می آید: کشاورزِ کوشا، باغِ سرسبز، گندمِ زرد و آنها را به هم ربط می دهد.
املا به این صورت تمرین شد که آنها باید برگه های املایی یک کلاس دوم دیگر را تصحیح می کردند :wink: درس دوستان ما با تعدادی خطای املایی در اختیارشان قرار گرفت و آنها باید دور کلمات اشتباه خط می کشیدند و شکل صحیح اش را بالای آن می نوشتند. از آنجا که هر چه پیدا می کردند باز هم تمام نمیشد برایشان جالب بود :grin:
بعد از اینکه املا تصحیح شد، از همان متن دوباره املا گرفته شد.

ریاضی
با اعداد دیجیتالی آشنا شدند. آنها را روی صفحه ی شطرنجی نوشتند و با چوب خط ساختند. یک پروانه ی متقارن کشیدند، برش زدند و پروانه ها روی در و دیوار کلاسمان نشستند. آنها با خط تقارن آشنا شدند.

علوم
درس ۵ تمام شد. آنها آموخته هایشان از درس ۵ را در ۵ خط نوشتند و خواندند. فیلم مربوط به این درس را دیدند.

هنر
بازی خنده و گریه انجام شد. دو گروه شدند. گروه اول خندیدند. گروه دوم به خنده ی آنها نگاه کردند. در حالت چهره شان دقیق شدند و بعد گروه دوم خندید و آنها دقت کردند. بعد از این گریه کردند و به چهره های هم و تغییرات آن زمان گریه کردن دقت کردند. سپس یک چهره ی خندان و یک چهره ی گریان کشیدند.

ورزش
با راه رفتن و لی لی دو به دو شکل های هندسی را روی زمین کشیدند‌. بازی خرگوش و لانه، همینطور بازی جیرجیرک و شکارچی انجام شد.

والدین عزیز و گرامی
لطفااااا و حتمااااا دانش آموزاااان برنامه را دقیق آماده کنند و وسایل لازم برای انجام فعالیت ها را به همراه داشته باشند.

4 پسندیده

آنچه_گذشت
دوهفته نامه‌ی دی ماه
فرشته مرادی
دوهفته ی شلوغی را در سطح بین المللی، ملی و کلاسی پشت سر گذاشتیم. آنقدر که دست و دلمان به قلم نرفت.
این دو هفته، هفته ی بی نظمی و شلوغی و دعوا بود. هر روز داستانی تازه داشتیم. از آنها پرسیدم که فکر می کنید دلیل اینکه کلاس مان به این حال و روز افتاده چیست؟ آنها گفتند که علت اش پاستور(کارت‌هایی با تصاویر فوتبالیست‌ها و بازیگران و…) است و با هم صحبت کردند که یادتان هست زمانی که پاستور نداشتیم چقدر با هم خوب بودیم؟ یکی گفت که بیایید همه پاستورهایمان را پاره کنیم. چون باعث شده با هم خوب نباشیم. دیگری ادامه داد که نه. بابت اش پول دادیم. پاره نکنیم اما به کلاس نیاوریم‌. بیشتر آنها راضی بودند. کسی آغازگر بیرون انداختن پاستورها شد.دیگران هم به دنبالش. پاستورها را بیرون ریختند و قرار شد بیشتر حواسشان به هم باشد و با هم مهربان تر باشند‌. بنابراین از این به بعد طبق تصمیم خودشان پاستور آوردن در کلاس ممنوع است و باید به آنچه خود وضع کردند احترام بگذارند.
روزهای دوشنبه هم در این دو هفته، دو فعالیت همدلی انجام دادیم. در یک فعالیت به نام “ترس در کلاه” قرار شد که آنها این جمله را تکمیل کنند: من از این کلاس می ترسم که… بنابراین… . آنها ترس هایشان را نوشتند و کلاه انداختند. ترس ها را هم زدیم‌. هر کس یک برگه را برداشت و باید آن را طوری می خواند انگار آن، ترس خودش است‌. خواندند و به هم گوش دادند. آموخته هایشان این بود که:
همه یک ترسی دارند و هر کس از چیزی می ترسد.
از چیزی در نرم
ما فهمیدیم که یکی از ما می ترسه
فهمیدم که خونسردی خودمو حفظ کنم. نباید بچه هارو بزنم و اذیت کنم.
با هر کسی که دعوا کردیم بعدش باهاش آشتی کنیم.
در فعالیت بعدی، آنها در یک مهمانی والدین بودند‌. آنها یک پدر و یا مادر بودند که باید مشکلاتشان را به هم می گفتند و راه حل می دادند.
آموخته هایشان از این فعالیت این بود که:
باید پسر خوبی باشیم خونمون‌. چون تو جلسه ی مامانا، اونا میگن که پسرمون فلان کار و کرده و آبرومون میره.
مشکلاتمونو خودمون حل کنیم. اگر نتونستیم می تونیم از بقیه کمک بگیریم.
شاید مشکل ما، مشکل یک نفر دیگ هم باشه.
من یاد گرفتم اول به حرف بقیه گوش بدم و بعد جواب شونو بدم
به حرف بقیه گوش بدم شاید چیز خوبی گفتند.
این دو فعالیت برای تقویت مهارت همدلی در کودکان با توجه به نیاز آنها، انجام شد که آنها به خوبی اجرا کردند و تاملاتشان در این دو فعالیت نیز بسیار خوب بود.

قرآن
درس هشتم تدریس شد.آقای رضا سوره های زیادی را بسیار خوب و روان حفظ کردند که جای تقدیر دارد.
عزیزان کودکانتان را تشویق کنید که هر شب روخوانی داشته باشند و قواعدی که می آموزند را چه خوب است در قرآن کریم بیابند و بخوانند.

هدیه‌های آسمان
در درس گذشته آنها با پیامبر آشنا شدند. در درس جدید با اهل بیت پیامبر آشنا می شوند. آنها باید بتوانند نام این بزرگواران را بیان کنند.

فارسی
در فارسی، درس هشتم تدریس شد. به هر کس یک حرف داده شد که پشت آن با علامتی مشخص شده بود. آنها که کارت هایی با علامت یکسان داشتند در یک گروه قرار گرفتند. کارت هایشان را کنار هم گذاشته و نام گروهشان را ساختند. درس را خواندند و به سوالاتی که در اختیارشان قرار گرفت به صورت گروهی پاسخ دادند. درس را خوانده و به فایل صوتی آن گوش دادند.
در املا، آنها یک “پاکت املا” درست کردند که شکل درست اشتباهات املایی خود را نوشته و در آن قرار می دهند. آنها آن کلمات را تمرین کرده و در صورتی که اشکالشان برطرف شد آن کلمه را بیرون می اندازند. زمانی که پاکت املا خالی است به این معنا است که فرد در املا مشکلی ندارد. در منزل نیز پیگیر این امر باشید.
یک املای “بدون تکرار” گرفته شد و یک املای حافظه محور.

ریاضی
تقارن چهارقسمتی را آموختند و ساعت را تمرین کردند. اعداد سه رقمی و صد را یاد گرفتند اما با ارزش مکانی هر رقم آشنا نیستند.

هنر
کلاه گیس کاغذی و پاکت (اریگامی) ساختند.

کسانی که کلربوک شان در منزل است به مدرسه بفرستند. دانش آموزان فردا اعلام کنند در چه بخش از طرح جابر مایل اند شرکت کنند و تاکنون چه کارهایی انجام داده اند.
سپاس از فعالان طرح شهید پژوهی .

پیروز باشید

3 پسندیده

هفته‌ی چهارم دی ماه را در تعطیلات زمستانه بودیم.(برودت هوا و یخبندان)

عزیزان دل
طرح شهید پژوهی و جابر را در این مدت پیگیری کنید

1 پسندیده

این دقیقا یعنی چی؟
برای کلاس ششم هم هست؟
میشه توضیح بدید

1 پسندیده

شهیدپژوهی طرحیه که فکر می‌کنم فقط تو مدارس شاهد برگزار میشه چون من مدارس دیگ که بودم نشنیدم. در مقطع ابتدایی تمام پایه‌ها می تونه انجام بشه.
کارهایی مثل دلنوشته، روزنامه‌دیواری، مصاحبه و … را شامل میشه

1 پسندیده

آنچه_گذشت
هفته‌ی بهمن
فرشته مرادی
گمان کردم باید هفته‌نامه بنویسم. تقویم را که ورق زدم، متعجب شدم از اینکه از آخرین گزارشم ۴ هفته میگذرد. هفته‌نامه دیگر اعتبار ندارد و باید ماهنامه نوشت. یا هفته‌‌ها به اندازه‌ی یک ماه کش می آیند و یا ماه‌ها خودشان را در یک هفته میچپانند.

از چهارهفته‌ی گذشته، هفته ی پایانی دی‌ماه را در تعطیلات زمستانه بودیم و در این هفته‌ی تعطیل، طرح شهیدپژوهی را پی گرفتیم. دانش‌آموزان با همراهی شما عزیزان طرح شهیدپژوهی را انجام دادند و آدم‌برفی ساختند. از شما ممنونم که تکیه‌گاهی برای یادگیری و رشد فرزندتان هستید. دانش‌آموزانی که والدینی همراه دارند، موفق‌تر خواهند بود.

پس از آن طرح جابر آغاز شد که تاکنون آقایان مهدی و مهراد در اریگامی، آقایان علی، محمدحسین و امیرعباس در طبقه بندی و آقای محسن در داستان گویی آثارشان را تحویل داده‌اند. از شما عزیزان کمال تشکر را دارم و منتظر آثار دیگر عزیزان نیز هستم.

سه مسابقه‌ی کتابخوانی داشتیم؛
مسابقه‌ی “طولانی ترین فهرست شخصیت‌های داستان”
مسابقه‌ی “واژه‌های عجیب و غریب”
و مسابقه‌ی “بهترین فروشنده‌ی کتاب” (که در حال برگزاری است).

اولین جلسه‌ی کتابخوانی مادران را هم با کتاب “کلیدهای تربیت و رفتار با پسران” در کتابخانه‌ی عمومی برگزار کردیم.

طرح تشویقی را استارت زدیم. در این طرح دانش‌آموزان با توجه به فعالیت‌شان نشان‌هایی را دریافت می‌کنند؛
نشان “آفرین” برای دانش‌آموزانی که تمرین های بیشتری انجام می‌دهند.
نشان “انجام وظیفه” برای کسی که مسئولیت پذیر است. تکالیف‌اش را به موقع انجام می‌دهد و قوانین را به‌خوبی رعایت می‌کند.
نشان “کنجکاو” برای دانش‌آموزی که سوال می‌پرسد و آزمایش‌های جالب انجام می‌دهد.
نشان “همدل” برای کسی که مراقب حال دوستانش هست و به آنها احترام می‌گذارد.
در انتهای هفته نشان‌ها را میشماریم. کسی که نشان بیشتری دارد می تواند از میان مسئولیت‌های کلاس خودش انتخاب کند چه پُستی را می‌خواهد.

این طرح ها در این ماه اجرا شده است. فعالیت‌های پرورشی که دانش‌آموزان انجام دادند، شرکت در مراسم عزاداری دهه‌ی فاطمیه و تمرین سرودی برای دهه‌ی فجر بوده است. مسابقات اسکیت نیز برگزار شد که آقای بنیامین، مقام دوم در شهرستان را دریافت کردند. به ایشان و خانواده‌ی محترم‌شان تبریک می‌گویم و از زحمات معاونت پرورشی تشکر می‌کنم.

فعالیت های مربوط به دروس را در گزارشی دیگر خواهم نوشت…

3 پسندیده

آنچه_گذشت…

قرآن
درس نهم و دهم تدریس شد. سوره‌های عصر، فیل، ماعون و کافرون در این دو درس تمرین شد. همین‌طور داستان اصحاب فیل را آموختند.
از آن‌ها بخواهید این داستان را برایتان روایت کنند و به کتاب گویا(فایل صوتی سوره‌ها) گوش کنند.
سوره‌های چهارقُل را آموخته‌اند. بخواهید نام ببرند و قرائت کنند.

هدیه‌های آسمان
در هدیه‌های آسمان آموختند یک نماز دورکعتی بخوانند. البته هنوز تعدادی از دانش‌آموزان نیاز به تکرار و تمرین دارند. در تمرین نماز، به آنها سخت نگیرید. بلکه نماز را برایشان ساده کنید: می توانند ذکر قنوت را به فارسی بگویند. در ذکر رکوع و سجود سه بار سبحان الله کافی است.
آنها ابتدا با ساختمان نماز آشنا شدند. به این صورت که روی آجرهای این ساختمان حروف عملی از نماز مثل سجده به صورت به هم ریخته نوشته شده بود (ج د س ه). آنها باید حروف را مرتب کرده و کلمه را بیان می کردند و حدس می زدند کدام عمل است. سپس آن عمل را انجام داده و ذکری که مخصوص آن است را بیان می‌کردند.
بعد از اینکه با ساختمان نماز آشنا شدند در جلسه ‌ای دیگر در مراسم نماز جماعت، به همراه مدیرمحترم شرکت کردند و نماز خواندن را تمرین کردند.
گاهی از آنها بخواهید همراه شما به نماز بایستند.

در درس بعدی با امام علی ع به عنوان امام اول شیعیان آشنا شدند. این درس با این پرسش شروع شد که یک پدر مهربان چه کارهایی می کند. جالب است که هیچ کس به بازی کردن با فرزندان اشاره‌ای نکرد و بیشتر آنها عنوان کردند که پدر زحمت می‌کشد. :thinking::thinking:

فارسی
درس زیارت، با نوشتن خاطره‌ای از زیارت آغاز شد. آنها درباره‌ی اینکه در حرم گم شده‌اند و نماز و دعا خوانده‌اند صحبت کردند. واژه‌های جدید درس روی تابلو نصب شد. به کتاب گویا گوش دادند.
:family_man_man_boy: پیشنهاد: در صورت هماهنگی می‌توان برنامه‌ی زیارت و رفتن به توس و آرامگاه فردوسی را با خانواده‌ها ترتیب داد.
دو املا از درس گرفته شد که بیشتر اشکالات املایی دانش‌آموزان مربوط به دقت است. برای افزایش دقت کتاب “روش‌ها و راهبردهای افزایش دقت و توجه” نوشته‌ی خانم آزیتا محمودپور را توصیه می‌کنم.
درس دهم فارسی که آغاز فصل هنر و ادب است با نقاشی، نمایش و توصیفی از هنر آغاز شد. پنج گروه با نام‌های قالیبافی، سفالگری، بازیگری، موسیقی و عکاسی تشکیل شد و هر گروه با توجه به نامش نمایشی ترتیب داد و نقشی کشید. درس را خواندیم و به کتاب گویا گوش دادیم.
درس آزاد، با توجه به اینکه در فصل هنر و ادب است درباره‌ی هنر نوشته شد. به شیوه‌ی خورشیدی، کلمه‌ی هنر در مرکز نوشته شد و آنها کلمات دیگری که از شنیدن هنر به ذهن‌شان تداعی میشد را نوشتند. با هر کدام جمله ساختند و با کنار هم گذاشتن آنها داستان و یا نوشته‌ی کوتاهی را ترتیب دادند. داستان‌های خلاقانه و جالبی شد. برخی نیز به سلیقه‌ی خود پیش رفتند.
شعر حفظ کردند.
در واژه‌آموزی صرف فعل به گذشته و آینده را آموختند که برخی هنوز به تمرین نیاز دارند.
ادامه در پست بعدی …

1 پسندیده

ریاضی
با ارزش مکانی اعداد سه رقمی آشنا شدند. و می توانند از ابزارهای مختلف چرتکه، جدول ارزش مکانی، سکه و مکعب‌های کوئیزنر برای نمایش اعداد استفاده کنند.
فصل اندازه‌گیری با اندازه‌گیری وزن‌شان و ترازو آغاز شد. آنها با کمک کتاب، پاک‌کن، تراش و … میزشان را اندازه گرفتند و سپس با نوارهای کاغذی سعی کردند اندازه‌گیری را دقیق‌تر کنند.
در هفته‌ی پیش‌ رو با مفهوم سانتی‌متر و میلی‌متر آشنا می‌شوند

علوم
فصل “اگر تمام شود…” تمام شد. درباره‌ی بنزین و سوخت‌ها گفتگو کردیم. درباره‌ی مصرف درست سوخت پرس‌وجو کردیم و در هوای پاک بادبادک‌بازی کردیم.
فکر کردیم اگر سوخت تمام شود ممکنه است ماشین‌ها بتوانند به کمک باد حرکت کنند. پس ماشین‌های بادکنکی ساختیم و مسابقه دادیم.
بهترین ماشین مسابقه را بررسی کردیم و درباره‌ی اینکه چرا این ماشین توانست مسسیر بیشتری را طی کند صحبت کردیم؛ تعداد چرخ‌های بیشتر، شکل ماشین، چرخ‌های محکمی که از دو سر نوشابه درست شدند و …
در آخر فیلم این فصل را تماشا کردیم

هنر
با کمک سایه‌ها نمایشی ترتیب دادند.
نقاشی کشیدند.
درباره‌ی کتاب‌هایی که خواندند، صحبت کردند و نقش یک فروشنده را ایفا کردند.

ورزش
ماشین بازی کردند. دو نفر پشت سر هم قرار میگیرند. نفر اول نقش ماشین و نفر دوم نقش راننده را ایفا می‌کند. ماشین چشمانش را میبندد و راننده با اشاره و ضربه زدن روی شانه‌ها جهت حرکت را به او نشان می‌دهد. روی شانه‌ی راست یعنی به راست بپیچ، شانه‌ی چپ حرکت به سمت چپ و وسط شانه‌ها به معنای حرکت رو به جلو است. (این بازی تلفیقی از علوم و ورزش، درس پیام‌های رمز است)

بازی‌ دیگری که انجام شد به این صورت است که همه در دو صف ایستادیم. همه رو به رو را نگاه می کنیم. نفر آخر روی شانه‌ی نفر جلوی خود می زند و حرکتی را انجام می‌دهد. وقتی آن فرد حرکت را دید، برای نفر جلویی خودش هم انجام می‌دهد. همین روند ادامه پیدا می کند تا به نفر اول برسیم.

بازی دیگری که انجام شد به این صورت است که دو سر میز دو نفر دو توپ را با یک نفس فوت می کنند. کسی که توپش از وسط میز بگذرد برنده است.

روزهای تعطیل زیادی سه‌شنبه بود.
پیروز باشید.

3 پسندیده