یک خانه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

در معماری خانه‌های ما نقص‌های زیادی وجود دارد. مشکل کمبود پنجره، تنوع ایده‌های جنجالی، نبود فضای سبز و فضاهای اضافی درون خانه که با توجه به کوچک شدن خانواده‌ها غیر ضروری هستند. به علاوه این که خیلی از معماران، طراحان و مردم زیبایی را در شلوغی و پیچیدگی می‌بینند. شاید به همین خاطر است که نماهای سنگ به شدت اغراق شده به یک نمای سیمانی ساده اما دلنشین ترجیح داده می‌شود.

در طراحی داخلی خانه‌ها هم اتفاق مشابه‌ای می‌افتد. خانه‌های شلوغ و لوازمی که شاید هیچ وقت استفاده نشوند در خانه همه ما یافت می‌شود. اما در جاهای دیگر دنیا، خیلی‌ها زیبایی را در سادگی می‌یابند. برای مثال این چیدمان در توکیو و یا این طراحی در کیوتو را ببینید.

پرسش

  • شما در طراحی خانه کدام را می‌پسندید؟
  • یک خانه ایده‌آل از نظر شما چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • در آینده شکل خانه‌ها چگونه باید باشد تا از نظر انرژی و سایر هزینه‌ها بهینه باشد؟

موضوع مرتبط

سبک زندگی ایرانی-اروپایی خوب یا بد؟

6 پسندیده

این اگر خانه ای باشه که من درش زندگی میکنم قطعا در مدت یک ماه کارم به تیمارستان میکشه چون چنین فضا های لخت و بی روحی رو به هیچ عنوان نمیتونم تحمل کنم

بودن طرح و رنگ در خانه رو خیلی میپسندم و بنظرم یک خانه خوب حتما باید برای تامین برقش با اتکا بر تکنولوژی های سبز و سیستم ذخیره سازی آبش اقدام شده باشه.
وسایل زیاد در خانه را دوست دارم
چرا؟
از اجاق گاز روی استفاده میکنم که حال آشپزی مفصل دارم ، از گریل روزی استفاده میکنم که میخوام یک کباب مشتی بزنم ، از تستر وقتی استفاده میکنم که غذایم فقط نیاز به گرم شدن دارد . اگر مایکروویو وقتی استفاده میکنم که میخوام یه غذای فست فودی آماده کنم.
این صرفا در مورد اشپرخانه و خوراک بود . این تنوع و این وضعیت از نظر من خوب است. دامنه مانور و تنوع بالا
برای مثال دوست دارم در منزلم یک کتاب خانه چند بخشی داشته باشم ( نه خیلی بزرگ )
فضای سبز درون آپارتمان را چندان نمیپسندم چون هیچوقت نبوده که واقعا یک گل در یک آپارتمان من را ذوق زده کند هرچند که خاص باشد . اما دیدن یک منظره طبیعی و گسترده من را بشدت به وجد میاورد و معتقدم جای طبیعت در همان طبیعت است . البته این موضوع دلیل دیگری هم دارد و آن هم این است که برنامه زندگی روزمره من قطعا با غافل گیری های بسیاری همراه است و نمیتوانم یک برنامه دائم مثل آب دادن به گلهارا هر روز در روند زندگی خود رعایت کنم
از طرف دیگر برای اینکار ارزش چندانی قائل نیستم و همین باعث میشود تلاشی برای ایجاد تغییر در این موضوع نکنم

پنجره بزرگ را بسیاری میپسندم و دیوار های شیشه ای را دوست دارم
بنظرم خانه حتما باید بهارخواب داشته باشد
استخر و زمین ورزش و اینها چندان اهمیتی ندارد چون میدانم بعد از یکماه احتمالا دیگر از آنها استفاده نمیکنم

فرش را دوست دارم. معتقدم کف خانه باید پر از نقش های پیچیده باشد و رنگ های متفاوت

نور را مهم میدانم ، بنظرم نور خانه را باید تا حدود زیادی بتوان تنظیم کرد ، هم در مقدار نور و هم در رنگ نور

4 پسندیده

من با طراحی‌های مینیمال خیلی موافقم.
همه چیز خیلی ساده و به دور از پیچیدگی چیدمان شده و خبری از انواع و اقسام تابلوها روی دیوار, مجسمه‌ها در گوشه و کنار خونه و فرش‌های با طراحیِ شلوغ دَرِش نیست.

4 پسندیده

من این عقیده رو دارم که اینقدر ساعات کاری و فعالیت بالا رفته که بیشتر ترجیح می دم خونه محل استراحت باشه و تا جای ممکن از فضای کاری دور باشه دوست دارم یه اکواریوم بزرگ داشته باشه و گل های زیبا دور ادم رو احاطه کرده باشه یه اتاق داشته باشه پر از کتاب و یه مبل راحتی هم وسطش باشه و اینکه بالای جایی که می خوابم سقفش شیشه ای باشه و از ستاره ها لذت ببرم نور گیر باشه و بشه از نور خورشید تو زمستون لذت برد البته از این که بتونم نور رو کنترل کنم هم وقتی می خوام ارامش داشته باشم هم استقبال می کنم سکوت هم یکی از ویژگی های مهم خونه ی ایده ال منه اصلا خوشم نمیاد با صدای یه ماشین رشته افکارم پاره بشه یا از خواب بپرم و اخر اینکه حمومش سیستم صوتی داشته باشه موقع دوش گرفتن اهنگ مورد علاقمو گوش بدم
یعنی اگه بشه چی میشه😁

7 پسندیده

از معماري كه بگذريم
يه خونه خوب خونه اي يه كه يه يخچال خوب داشته باشه كه خالي نباشه
اتاق خوابشم تاريك و ساكت باشه
بقيش سوسول بازي يه

3 پسندیده

به نظر من وقتی دیوارها خالیه، انگار خونه خالیه. من دیوارهای شلوغ و دوست دارم :heart_eyes:

2 پسندیده

خانه ایده آل من نور دهی مناسب ،
دارای پنجره های زیاد و حتی الامکان یک حیاط خوب با درخت و گل هست. من آشپزخانه های قدیمی که مثل یک اتاق جدا بودند را میپسندم تا طرح متداول امروزی و اپنی. این طوری هوای داخل خانه متعادل میماند . البته میشود یخچال را داخل هال قرار داد.
اتاق خواب در حد ممکن عایق باشد.
دوست ندارم تمام دیوارها سفید باشند رنگی مثل سبز یا آبی فیروزه ای هم میتونه باشه. بخش های مختلف خونه یکنواخت نباشه و البته خیلی شلوغ هم دوست ندارم (مثلا دکوراسیون و کمدهای تعداد بالا و انبوه تابلو ها از نظرم جالب نیست و همچنین مبلمان کل اتاق مد نظرم نیست )
فرش هم طرح شلوغشو دوست ندارم.

1 پسندیده