ایران را بهتر ببین: پتانسیل های سیستان و بلوچستان چیست؟

به قول یه اصطلاح انگلیسی، «my 2 cents on this»:

از پتانسیل های سیستان درخت های خرمایش هست که همان طور که در طرح موضوع لینک شده عنوان شده، میتوان با پتانسیل فضای مجازی ادغامش کرد.

1 پسندیده

@Ali_Shakeri ممنون از توجهتون آقای شاکری

بحران آب در بخش عناوین بحران های موجود در دو مورد آورده شده

  • ضعف در سیستم آب رسانی
  • وضعیت نامساعد آب و هوا

این آخرین آماری هست که بنده با توجه به سایت جهاد کشاورزی این استان و باقی منابع به دست آوردم
البته در حال حاضر با وجود کمتر شدن منابع آبی در این استان ، نبود مدیریت و سازماندهی درست در زمینه آب رسانی بیشتر مشکل ساز شده و نبود سرمایه گذاری در این زمینه.چراکه هیچ طرح توجیهی برای توجیه و تشویق سرمایه گذار ها بصورت جدی ارائه نمیشه

اگر امکانش هست بیشتر توضیح بدین که چطور میشه با استفاده از ظرفیت گردشگری در این استان وضعیت رو بهتر کرد .

از عناوینی که ذکر کردین ممنونم و موضوع امنیت رو در ویرایش تایپیک اضافه میکنم
لطفا برای هر بخش اگر فکری دارید بصورت یک طرح توجیهی خلاصه و چکیده در بیارید و اینجا بذارید تا در نهایت بتونیم به نتیجه گیری مطلوب برسیم

2 پسندیده

@somo849 ممنون بابت مشارکتتون در موضوع

از هر راهی اگر طرحی دارید برای رفع و رجوع بخشی از مشکلات این استان قطعا استفاده میشه و مد نظر من هست در پایان هر کدوم از این بخش ها یک فایل ویرایش شده تحت عنوان ایران بهتر ایجاد کنم و روی پادپرس قرار بدم تا شاید من یا افرادی مثل من بتونن از این طرح ها استفاده کنن و قدمی در روند بهبود اوضاع کشور و مردم کشورمون بردارن

درکل از صحبت هاتون خیلی استفاده کردن و ممنون که چند سرنخ قابل پیگیری در صحبت هاتون ارائه کردین که جای گسترش و بهبود فراوانی داره

پلان اول - کشاورزی - قهوه
برنامه بهره برداری کشاورزی از منابع موجود در سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان با داشتن حدود 410 هزار هکتار زمین های قابل کشت و اقلیم مناسب برای کشت میوه های گرم سیری همچون موز ، آناناس ، پاپایا ، خرما و … پتانسیل فوق العاده ای در زمینه کشاورزی دارد که البته چندان مورد توجه قرار نگرفته
علاوه بر آن موقعیت ترانزیت مناسب این استان مانور تجاری این محصولات کشاورزی را چندین و چند برابر میکند که افزون بر این ها باید گفت این استان از ظرفیت های استانی بسیاری در زمینه فرآوری محصولات نیز برخوردار است که همین مهم ارزش تجارت کشاورزی را در این استان به 3 الی 12 برابر افزایش میدهد.
مناطق جنوبی این استان از قابلیت کشت قهوه برخوردار هستند ، جالب است بدانید که قهوه بعد از بنزین پر مصرف ترین کالای دنبا محسوب میشود که در حال حاضر برزیل با تولید سالیانه حدود 3.5 میلیون تن قهوه در صدر جدول کشور هایی قرار دارد که این محصول را کشت میکنند و ارزش تجارت قهوه خام در برزیل چیزی در حدود 60 هزار میلیارد تومان در سال است، این مبلغ تقریبا برابر است با نیمی از بودجه سالیانه مصوب کشور ایران !!!
تجارت قهوه یکی از پرسود ترین موارد تجاریست که در جایگاه بعد از نفت قرار میگیرد !!!
منطقه چابهار در استان سیستان و بلوچستان مستعد کشت قهوه میباشد.
چابهار مستعد کاشت قهوه است/ مسئولان: استعدادی در این رابطه وجود ندارد
فهرست کشورها بر پایه مصرف سرانه قهوه
کشورهای تولیدکننده قهوه
کشت قهوه با بهره گیری از شرایط آبیاری تحت فشار در منطقه چابهار امکان پذیر است و با توجه به بحران آب پیش روی ایران صنعت کشاورزی باید به سمتی سوق پیدا کند که محصولاتی کشت شود که نیاز به آب کمتری تا رسیدن به مرحله بهره برداری دارند.
اصلیترین محصول کشاورزی در ایران در حال حاضر گندم محسوب میشود که به طور متوسط برای کشت هر یک کیلو گرم گندم 1300 لیتر آب نیاز است.
بعد از گندم جو ، برنج و گوجه فرنگی حجیم ترین محصولات کشاورزی در ایران محسوب میشوند.که البته تولید شیر نیز از صنایع بزرگ در زمینه کشاورزی و دامپروریست.
همین موضوع را در خصوص دیگر محصولات کشاورزی بررسی میکنیم:


برای مقایسه، با توجه به گزارش مرکز بررسی زمین شناسی ایالات متحده، میزان مصرف آب برای تولید یک عدد تخم مرغ 454 لیتر، یک وعده شیر 246 لیتر، یک وعده برنج 132 لیتر و یک شیشه شراب نیازمند 120 لیتر آب است.
و این درحالیست که آب مورد نیاز برای یک وعده قهوه چیزی در حدود 140 لیتر است که با سیستم نوین کشاورزی میتوان این مقدار مصرف آب را تا حد چشمگیری کاهش داد.
قهوه در دنیا بیش از 8 صنعت وابسته مستقیم دارد و فرآوری این محصول کشاورزی از 600 الی 1200 درصد سود بیشتر را باعث مشود.
مسئولان کشور تنها به این دلیل که تحقیقاتی در زمینه کشت قهوه در ایران بصورت دولتی انجام نشده از سرمایه گذاری در این بخش سر باز میزنند.
این در حالیست که با صرف سرمایه ای در حدود 15 میلیارد تومان در کشت قهوه میتوان بیش از 20 هزار شغل مستقیم ایجاد کرد که این سرمایه شامل آماده سازی سطح زمین ، سیستم آب رسانی و سایز هزینه های اولیه میشود.
طبق مطالعات من بخش خصوص اعلام کرده بطور متوسط با سرمایه گذاری 1.5 میلیارد تومانی در این زمینه میتوان بیش از 700 هزار اصله نهال قهوه را کاشت و داشت کرد که در حال حاضر با کشت قهوه در تعداد 2 هزار نهال در شهر چابهار حدود 50 نفر در این بخش مشغول به کار شده اند.
پودر قهوه و شکلات یکی از اصلی ترین مواد اولیه در صنایع غذایی عصر حاضر محسوب میشود.

این بخش رو به عنوان اولین سری گسترش کشاورزی در سیستان ارسال کردم که البته بدلیل حجیم بودن کل محتوای بدست اومده نتونستم همش رو براتون تایپ کنم
قطعا دو سری دیگه در خصوص رشد کشاورزی و بررسی این موضوع در سیستان ارسال میکنم و واقعا خوشحال میشم اگر شما دوستان پادپرسی هم من رو برای به نتیجه رسوندن این بخش کمک کنید

در ضمن باید خدمتتون بگم که برای این طرح هایی که داره اینجا صحبتش میشه ما سرمایه گذار داریم و با همکاری شما میتونیم یکی از استان های خوب کشورمون از بسیاری خطرات احتمالی نجات بدیم

6 پسندیده

پلان دوم - شیلات - میگو
برنامه بهره برداری از مناطق استانی سیستان و بلوچستان در زمینه پرورش میگو

استان سیستان و بلوچستان با داشتن استعداد فوق العاده در زمینه پرورش میگو صاحب چیزی در حدود یک سوم مناطق مستعد ایجاد سایت پرورش میگوی کشور است.
منطقه ای به مساحت کلی 42 هزار هکتار که مستعد ایجاد سایت های پرورش میگوست میتواند زمینه فوق العاده ای در بحث پرورش میگو و آبزیان مشابه ایجاد کرده و به تنهایی تولیدی معادل 210 میلیون تن میگو در سال را باعث شود.
پرورش این مقدار میگو بصورت سالیانه ارزش تجاری معادل 7 هزار میلیارد تومان را بصورت مستقیم ایجاد کرده باعث ایجاد شغل برای بیش از 8000 نفر بصورت مستقیم شود.
طبق آخرین آمار اعلام شده برای رفع نیاز های کاری در سیستان و بلوچستان نیاز به ایجاد حداقل 200 هزار شغل است تا نیاز های داخلی استان در زمینه شغل و درآمد مردم بومی مرتفع گردد.
جالب است بدانید ایران در مجموع 150 هزار هکتار محدوده مستعد پرورش میگو را داراست که از این مقدار تنها 12 هزار هکتار از آن مجهز به سایت های پرورش میگو شده که البته ضعف مدیریت و تجهیزات در تعدادی از این سایت ها بچشم میخورد.
از طرف دیگر همان طور که در بخش قبلی اشاره شد استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن زمینه صنعتی فوق العاده مناسب و موقعیت ترانزیت طلائی میتواند به فرآوری محصولات ، بسته بندی و صادرات آنها مبادرت کند که در صورت انجام چنین برنامه ای استفاده از منطقه 42 هزار هکتاری مستعد پرورش میگو در این استان میتواند باعث ایجاد 15000 هزار شغل بصورت مستقیم و غیر مستقیم شده و تجارتی با ارزش سالیانه بیشتر از 40 هزار میلیارد تومان را شکل دهد.

البته استفاده از این پتانسیل 42 هزار هکتاری برای پرورش میگو در استان سیستان و بلوچستان نیاز به حدود دو هزار میلیارد سرمایه گذاری در این منطقه دارد که با نرخ سود دهی فعالیت در زمینه پرورش میگو میتوان تخمین زد که این سرمایه در بازه زمانی 4 ساله با بهره گیری از سیستم ها مدیریت نوین قابل بازگشت است.
ایجاد سایت در منطقه ای به گستره 42 هزار هکتار بصورت دقیق یک هزار و ششصد و هشتاد میلیارد تومان سرمایه گذاری در زمینه ساخت و تجهیز نیاز دارد که مابقی مبلغ سرمایه در گردش اولیه جهت فعال نمودن سایت های پرورش میگو برای دوره بازدهی شش ماهه اول است.
در حال حاضر مصرف میگو در دنیا با رشد مناسبی نسبت به دیگر آبزیان مواجه است و همین مهم نشان میدهد این صنعت ارزش سرمایه گذاری های گسترده ای دارد.
پرورش میگو نه تنها به پرورش میگو خوراکی بلکه انواع مختلف دیگری از آن نیز بست و گسترش میابد ، تولید و تکثیر میگو جهت استفاده در دیگر سایت های پرورش میگو و پرورش انواع آبزیان مشابه از جمله این توانایی های مانور محسوب میشوند.
علاوه بر آن با افزودن یک سیستم بازاریابی و فروش مدیریت شده و بهره گیری از استعداد های موجود در استان میتوان اقدام به صادرات این محصول به کشور های شرقی و شمال شرقی استان سیستان و بلوچستان و بسیاری کشور های دیگر نمود که در صورت انجام این پروژه در حجم بالا بدلیل سرشکن شدن زیاد هزینه ها میتوان در یک دوره با مشکلات نه چندان زیاد بازار های خارجی بسیاری برای محصولات این صنعت شکل داد که با توجه به شرایط کشور های مقصود این موضوع کار سختی نیست!!!
افغانستان ، تاجیکستان ، قزاقستان ،عراق ، سوریه ، نپال و بسیاری کشور های دیگر در صورت وجود پشتیبانی در صنعت بسته بندی در کیفیت مناسب و حمایت تیم بازاریابی و بازارسازی تربیت شده برای فعالیت بین المللی در این زمینه میتوانند اصلیترین کشور های مصرف کننده این صنعت ایران باشند که بازار مصرف همین کشور ها به خودی خود به قدری گنجایش دارد که کلیه تولیدات کشور صادر شده و بصورت کامل صرف صادرت و مصارف خارجی شده و باعث ارز آوری شود.
مزایای مصرف میگو بر هیچ کس پوشیده نیست و دسترسی به اطلاعات لازم در این زمینه با یک جست و جوی ساده در اینترنت قابل دسترس است.

آیا صنعتی که میتواند بصورت مستقیم و بدون هیچ فرآوری و بهبودی با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومان و طول دوره آماده سازی یکساله در حالی که سود ناخالص در هر سال برابر با 1 هزار میلیارد تومان است ارزش سرمایه گذاری ندارد؟؟؟؟
آیا ایجاد شغل برای بیش از 8000 نفر بدون در نظر گرفتن نیرو های تحقیقاتی ، ساختمانی ،متخصص و … با دو هزار میلیارد تومان ارزش انجام ندارد؟؟
این در حالیست که پرت پولی دولت ایران در سال شاید خیلی بیشتر از این مبلغ باشد .

اگر غلط املایی داره ببخشید. در ویرایش اول اصلاح میکنم. لطفا با نظرات ، پیشنهادات و برنامه هاتون من رو در بهبود ایران بین همراهی کنید

4 پسندیده

پلان سوم - صنعت - برق :electric_plug:
طرح کلی معرفی و بهره برداری از پتانسیل های سیستان و بلوچستان در زمینه تولید انرژی برق :thinking:
فرصت ناب سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان/ خاموشی برق کاهش می یابد


:red_circle: استان سیستان و بلوچستان با مساحتی بیشتر از 180 هزار کیلومتر مربع وسیعترین استان ایرن محسوب میشود که شرایط آب و هوایی این استان در طبقه خشک و بیابانی قرار میگیرد .
:red_circle: این استان پهناور ایران به تنهایی گسترده تر از 106 کشور ، از مجموع 196 کشور دنیاست و همین موضوع گویاست که سیستان و بلوچستان پتانسیل پنهانی در اندازه های یک کشور مستقل را داراست .
وجود منابع گاز ، معادن ، مرز آبی متصل به اقیانوس ، مرز خاکی با دو کشور همسایه ، جاذبه های گردشگری غنی و فرهنگ کهن و بسیاری مسائل دیگر این استان را به منطقه ای فوق العاده استراتژیک تبدیل میکنند که متاسفانه به دلایلی در ایران امروز تا حد زیادی بلااستفاده و متروک مانده .

:red_circle: سیستان و بلوچستان با بهره مندی از زمین های مسطح و پهناور که زیر تابش مستقیم نور خورشید هستند میتواند یکی از غنی ترین منابع تامین برق ایران و منطقه باشد که این مهم با استفاده از نور خورشید به عنوان یک منبع تجدید پذیر و دائمی و بدون مصرف سوخت و آب محقق میشود.

:red_circle: در حال حاضر کشور ایران ظرفیت تولید برقی تقریبا معادل 75.000 مگاوات ساعت یا 75 گیگاوات ساعت را دارد از این مقدار سهم انرژی های تجدید پذیر چیزی در حدود 0.4 درصد است !!
سهم نیروگاه ها از نظر حجم تولید برق در ایران به شرح زیر است :
نیروگاه های گازی ----------------------- 35%
نیروگاه های سیکل ترکیبی ------------ 25%
نیروگاه های بخاری ---------------------21%
نیروگاه های آبی ------------------------ 15%
:arrow_down: :arrow_down: :arrow_down: :arrow_down: :arrow_down: :arrow_down: :arrow_down: :arrow_down: :arrow_down:
مجموع ----------------------------------- 96%

که این صنایع در مجموع چیزی در حدود 96 درصد تولید برق کشور را به انجام میرسانندو 4 درصد باقی مانده بترتیب حجم تولید اختصاص پیدا میکند به نیروگاه های اتمی ، تولیدات پراکنده ، نیروگاه های دیزلی و نیروگاه های انرژی های تجدید پذیر .

:red_circle: احداث هر نیروگاه برق خورشیدی با ظرفیت تولید 100 مگاوات ساعت نیاز به سرمایه گذاری در حدود 500 میلیارد تومان دارد که در صورت فراهم بودن این مبلغ ساخت هر نیروگاه خورشیدی با این ظرفیت چیزی در طول 8 ماه به طول خواهد انجامید و پس از آن نیروگاه آماده اتصال به شبکه برق خواهد بود .
بازگشت مبلغ سرمایه گذاری شده با توجه به شرایط اقتصادی در صنعت برق در مدت 4.5 الی 5.5 سال انجام میشود.
استان سیستان و بلوچستان به واسطه مرز خاکی گسترده با افغانستان و پاکستان که از کشور های جهان سوم محسوب میشوند و از اصلیترین خریداران برق ایران و وارد کنندگان برق نیز محسوب میشوند میتواند بازار بسیار مناسب و تضمین شده ای در خصوص صادرات برق حاصل از نور خورشید فراهم آورد .
مشکلات مربوط به انرژی در این کشور ها پس از مسائل مربوط به امنیت در ردیف اول دغدغه دولت ها قرار میگیرد و قطعا حاضر خواهند بود برای رفع این نواقص قرارداد های همکاری امضا کرده و پول بپردازند ، در این حلت چه منبع تغذیه بهتر و دردسترس تری از سیستان و بلوچستان!!!
جالب است بدانید در حال حاضر ایران بزرگترین تولید کننده برق در خاور میانه محسوب میشود و افغانستان و پاکستان بزرگترین خریداران برق ایرانند و البته همچنان نیز تمایل به خرید برق بیشتر از ایران دارند.
ایران در حال حاضر چیزی در حدود 12 میلیون مگاوات در سال برق صادرمیکند که این عدد برابر است با تولید نیروگاهی به ظرفیت 1400 مگاوات ساعت در مدت یکسال ، البته ایران اعلام کرده در پی افزایش صادرات برق در بازه 200 الی 250 درصد است.
مقدار ذکر شده برای صادرات برق کنونی ایران برابر است با ظرفیت اسمی 14 نیروگاه 100 مگاواتی خورشیدی که سرمایه ای در حدود 7 هزار میلیارد تومان در جهت آماده سازی زیر ساخت ها و زمان حدودی 6-10 ماه جهت ساخت نیاز دارد .
البته لازم به ذکر است که توان نامی نیروگاه با توان عملی آن اختلاف دارد و کلیه مقادیر اعلام شده در خصوص تولید برق ایران نیز بدون احتساب این اختلاف اعلام شده اند.
وجود نیروگاه های برق خورشیدی از طرفی بر مصرف آب و سوخت در این استان نمیافزاید و از طرف دیگر شرایط گسترش صنایع ، کشاورژی ، گردشگری و ترانزیت را نیز فراهم میکند.
در نظری دیگر مشکلات مربوط به امنیت در این استان تا حدود زیادی به بیکاری و نبود شرایط و سرانه درآمد کافی مربوط است که تکرار همین موضوع در پشت مرز های افغانستان و پاکستان موجب تشدید هرچه بیشتر مشکلات امنیتی شده .
با احداث چنین واحد هایی شرایط گسترش علاوه بر استان سیستان و بلوچستان برای همسایگان این استان نیز فراهم خواهد آمد تا پیرامونی آراسته تر برای سیستان و بلوچستان شکل بگیرد .
سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در این زمینه میتواند بخش اعزمی از مشکلات بیکاری ، زیرساخت ها و رفاه را در این استان را مرتفع ساخته و زمینه ساز رشد سریعتر استان شود.
در ضمن باید توجه داشت که در صورت انجام این سرمایه گذاری تقریبا معادل 2.000 مگاوات ساعت به ظرفیت تولید برق کشور افزوده میشود که این مقدار بدون صرف انرژی های تجدید ناپذیر ، صرف آب یا آزاد سازی گاز های مضر انجام میشود.

:red_circle: قطعا وجود چنین زیر ساختی میتواند به راه اندازی یک بندر تجاری عظیم در این استان کمک شایانی بکند ، میتواند به تنهایی صنابع وابسته را تا حدود زیادی با توجه به ظرفیت بالای این مجموعه در زمینه تحقیقات و تولید ادوات مربوطه در این استان تشویق کند که همین امر خود میتواند بازار داخلی و خارجی بسیار گسترده ای داشته باشد.
وجود مجموعه نیروگاهی قدرتمند در این استان میتواند طرح انتقال برق از ایران به عمان و امارات متحده عربی از راه زیر آبی را که تا کنون در حد یک ایده باقی مانده عملی کند.
وجود صنایع مربوطه به این بحث در این استان میتواند زمینه ساز قرار داد های بین المللی در زمینه ساخت و بهره برداری از نیروگاه های خورشیدی بروز باشد .
و بسیاری مزایای دیگر که برای جلوگیری از درازه گویی از گفتنشان صرف نظر میکنیم.

صادرات برق ایران در سال 94
ظرفیت تولید برق ایران ۷۴ هزار مگاوات شد
آمار توزيع برق استان سيستان و بلوچستان
بازگشت سرمايه نيروگاههاي خورشيدي

لطفا با نظرات ، پیشنهادات و برنامه هاتون من رو در بهبود ایران بین همراهی کنید

4 پسندیده

تنها کاشت و برداشت قهوه کافی نیست. کیفیت قهوه به دست آمده خیلی مهم است. به همین دلیل بیشترین قهوه مورد نیاز جهان در مناطق گرمسیری کاشت می‌شود.

اما مسئله بزرگتر آب است. برای تولید هر کیلوگرم قهوه در حدود ۱۸۰۰۰ لیتر آب لازم است. قیمت هر کیلوگرم قهوه چیزی بین ۲ تا ۳ دلار است. این معادل آن است که هر لیتر آب‌ شیرین‌ را ۷ ریال بفروشیم.
قیمت قهوه

نقد دیگر آن‌که در حدود ۱۰ سال طول می کشد تا درخت قهوه به بار بنشیند.

منظورتان انجام این کار در دریای عمان است؟

مهمترین مانع برای این طرح طوفان‌های شن و گرد و خاک منطقه است. گاهی اوقات این طوفان‌ها به قدری شدید است که دیگر نوری به زمین نمی‌رسد. به علاوه سلول‌های خورشیدی مدام باید تمیز شوند و این هزینه نگهداری را بالا می‌برد.

http://www.mashreghnews.ir/news/748235/فیلم-طوفان-گرد-و-خاک-در-سیستان-و-بلوچستان

اخیرا طوفان‌های شن و حجم ذرات معلق بیشتر هم شده است و این به خاطر کاهش باران و از بین رفتن تالاب‌ها است. نقش هامون در این میان خیلی مهم بود. چرا که ذرات معلق بسیار ریزی در بستر هامون وجود دارند که حتی با یک نسیم از زمین بلند می‌شوند. این ذرات معلق می‌توانند صدها کیلومتر از سرچشمه‌شان فاصله بگیرند و تمام استان را تحت تاثیر قرار دهند.

4 پسندیده

سلام آقای شاکری
خیلی ممنون بابت نظراتتون

خوشبختانه تحقیقات واحد های خصوصی و طبق استعلام هایی که من گرفتم سایت های کشت قهوه ای که در ایران کشف شده میتونن یکی از بهترین انواع قهوه عربیکا رو پرورش بدن که قدیمی ترین و پرطرفدار ترین نوع این محصول در دنیاست پس خوشبختانه سیستان در این زمینه چیزی کم نداره. گرچه شاید نیاز به تجهیزات بیشتر برای سایت های ایران نسبت به سایت های برزیل باشه و این موضوع رو نمیشه رد کرد که البته هزینه تجهیزات بهینه و تحقیقات در زمینه بهینه سازی گیاه رو هم در پایان طرح ها اگر عمری بود ارائه میدم

به موضوع فوق العاده ای اشاره کردین و باعث شد در موردش بیشتر تحقیق کنم. مقدار آب 18.000 لیتر برای هر کیلو گرم در خصوص شکلات صدق میکنه
در شرایط عادی و میانگین جدید جهانی هر کیلو گرم قهوه تا رسیدن به دست مشتری تقریبا 10.000 لیتر آب مصرف میکنه
از این مقدار 3500 لیتر اون مربوط به صنعت بسته بندی خواهد بود و چیزی در حدود 500 لیتر مربوط به بحث ترانزیت و بازار
مراحل مربوط به فرآوری قهوه چیزی در حدود 3000 لیتر آب برای هر کیلو گرم قهوه مصرف میکنند که در حال حاضر ما شرکت های فرآوری رو درایران داریم که محصول رو از برزیل میخرن در ایران فرآوری میکنن و به فروش میرسونن. جالبه بگم بازار خارج از ایران قهوه فوری ایران هم داره رشد میکنه

کشت هر کیلو گرم قهوه خام چیزی در حدود 3000 لیتر آب مصرف میکنه و با توجه به اینکه باقی صنایع مربوطه و مصرف کننده آب در همین حالت هم در ایران فعال هستن پس ما فقط فرآوری محصول خارجی رو با فرآوری محصول داخلی جابجا میکنیم

از طرفی قیمت هر کیلو قهوه در بازار های جهانی در ارقام +10 دلار نوسان داره
Daily Coffee Prices
از طرف دیگه هم مصرف آب چنین صنایعی مصرف مستقیم محسوب نمیشن و قیمت آب رو روی فروش محصول محاسبه نمیکنن چرا که وجود کشاورزی در منطقه باعث افزایش رشد استعداد زمین میشه در صورتی که رسیدگی در حد مناسبی باشه و نه کاهش

بله این مورد رو قبول دارم که گیاه قهوه حداقل به چهار سال و در صورت مناسب بودن شرایط به شش سال زمان برای رسیدن به مرحله بهره برداری زمان میبرد که طرح توجیهی بازگشت سرمایه این صنعت رو در ادامه ارسال هام حتما خدمتتون ارسال میکنم تا ببینیم با این مشکل وقفه چطور باید کنار اومد

خیر
در این مورد هم تمام اعداد و ارقامی که اعلام کردم مربوط به زمین هایست که در کشور کشف شده و پتانسیل پرورش میگو را دارند که برخی از اونها در استان هایی هستن که راهی به دریا ندارن

در این مورد هم اعتراض کاملا وارد هست
ولی الان چند کشور پیشرفته که نام نمیبرم چون صحبت در مورد این موضوع خودش یه دنیاست در بیابان شمالی آفریقا اقدام به راه اندازی نیروگاه های خورشیدی کردن و با همین مشکل اونجا روبرو شدن و خوشبختانه تکنولوژی رفع این موضوع بصورت آنی و سریعتر از نیروی انسانی ارائه شده
از طرفی هزینه ساخت هر نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی 490 الی 480 میلیارد هست که ما 500 میلیارد در نظر گرفتیم و این مبلغ اضافه دقیقا تجهیزات پاکسازی و بهینه سازی هستند

از طرفی در صحبت هام اشاره کردم وجود چنین بستر هایی میتونه شرکت های مبتکر و مخترع رو در ایران به سرمایه گذاری و زمان گذاری رو این منعطف بکنه که علاوه بر رفع مشکلات احتمالی که در همه زمینه های کاری همیشه وجود دارد رشد همین صنعت میتونه از نیروگاه های ما پر سود تر باشه

در خصوص مشکل آب هم طرحی دارم که هنوز چون خیلی ناقص و کلی هست و خودم هنوز بهش اعتماد ندارم اینجا نیاوردم
ولی امیدوارم بشه هرچه سریعتر حداقل یک راه حل عملی برای این موضوع پیدا کرد
ببخشید اگر غلط املائی داره

3 پسندیده

در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان دقیقا چه میگذرد؟؟
این گزارش رو با دو یا سه ویرایش منتشر میکنم تا بتونم به اندازه کافی کاملش کنم

تعداد واحد های صنعتی موجود در این استان:

  • کانی غیر فلزی: 106
  • فلزی: 81
  • غذایی: 83
  • سلولزی: 50
  • شیمیایی: 52
  • نساجی: 14
  • خدماتی: 7
  • برق و الکترونیک و کامپیوتر: 6

منبع: شرکت شهرک های صنعتی استان سیستان و بلوچستان

سطوح کشت:

  • کل اراضی قابل کشت: 409565 هکتار
  • سطح زیر کشت زراعی: 191159 هکتار
  • سطح زیر کشت باغی: 76086 هکتار
  • وسعت جنگلها: 1218361 هکتار
  • وسعت مراتع: 10565100 هکتار
  • سطح آبیاری تحت فشار: 17831 هکتار

تولیدات کشاورزی:

  • تولیدات باغی: 520135 تن
  • تولیدات زراعی: 2277924 تن
  • گوشت قرمز داخلی: 27820 تن
  • گوشت قرمز وارداتی: 22300 تن
  • گوشت مرغ: 13024 تن
  • تخم مرغ : 4461 تن
    - عسل : 33 تن
  • شیر: 121361 تن
  • صید آبزیان: 166127 تن
  • تولید و پرورش ماهیان: 8270 تن
  • میگو پرورشی و دریایی: 280 تن

منبع: سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان

نیروگاه های تولید برق استان سیستان

بنادر استان سیستان و بلوچستان

فرودگاه های سیستان و بلوچستان:

از نظر شما کدوم بخش بیشتر جای کار داره؟؟
در مقاله بعدی میخوام رو تولید عسل صحبت کنم
البته فعلا دارم بازدهی و توان انجام این کار در سیستان رو بررسی میکنم

2 پسندیده

پلان چهارم - کشاورزی - زنبور عسل

زنبور عسل یک حشره چند منظوره و بسیار مفید شناخته شده که نوع بشر مدتها در حال بهره برداری از آن است

از اصلی ترین کاربرد های زنبور عسل:

  • تهیه عسل و موم
  • مصارف دارویی
  • افزایش بهره وری باغات میوه و زمین های زراعی
  • بهبود کیفیت محصول باغات میوه و زمین های زراعی

جالب است بدانید تحقیقات نشان داده وجود زنبور در باغ میوه روی کیفیت محصول تاثیر مستقیم و روی باروری درختان و تبدیل گل ها به میوه تا چندین برابر تاثیر گذار است.
جالب تر از آن اینکه محصول زنبور عسل برای زنبور دار تنها 10% از منافع زنبور است و این درحالیست که 90% آن شامل حال باغداران و زارعان میشود.
درصد تشکیل میوه در گرده افشانی با باد 50% و این مقدار در گرده افشانی زنبور های عسل 96% اعلام شده
وجود زنبور عسل در باغات میوه و مزارع میتوان مقدار محصول را تا حدود 8 الی 12 برابر افزایش دهد

منابع ضمنی :
گرده افشانی درختان میوه ؛توسط زنبور عسل
نقش زنبور عسل در بقای طبیعت و کشاورزی

پتانسیل استان سیستان و بلوچستان با وجود گونه های گیاهی خاص در زمینه تولید عسل بسیار زیاد است و از طرفی با وجود گستردگی فراوان این استان نیازی در خصوص کوچ زنبور داران این استان به خارج از استان در فصول مختلف احساس نمیشود
تولید عسل در سیستان و بلوچستان یک درصد ظرفیت واقعی است
البته طبق بررسی های انجام شده در اولویت بندی استان های کشور برای پرورش زنبور عسل سیستان و بلوچستان در سطح سوم قرار میگیرد
با مطالعاتی که بنده این چند روز داشتم متوجه شدم که این اولویت بندی در خصوص استان ها بر اساس شرایط پرورش زنبور بصورت متوسط در کل استان هست که استان سیستان و بلوچستان با توجه به گستردگی بسیار زیاد و بهره مندی از چند نوع آب و هوا قطعا میانگین خوبی نمیتونه بدست بیاره ، ولی مناطق بسیار مناسبی برای پرورش زنبور در این استان وجود داره. شاید نسبت این مناطق به وسعت کل استان کم باشه ولی با توجه به گستردگی این استان مقادیر خیلی کم این نسبت در واقع بخش های بسیار گسترده ای هستند که پتانسل ایجاد مراکز پرورش زنبور در تعداد کلنی های زیاد رو دارن.
در ضمن وجود زنبور و پرورش زنبور میتونه خیلی سریع باعث گسترش پوشش گیاهی و بهبود شرایط برای زنبور داری در طول زمان بشه که مقدار زمان مورد نیاز هم خیلی زیاد نیست و با توجه به اینکه این طرح به عنوان یک طرح بزرگ مطرح میشه قطعا وجود امکانات مناسب کار رو خیلی ساده تر میکنه.

جهت راه اندازی هر مرکز پرورش زنبور اعم ار تجهیزات ، خرید زنبور و هزینه های جاری اولیه به بزرگیه 70 فروند کلنی سرمایه ای معادل 10 میلیون تومان نیاز است. چنین تولیدی توان تولید حداقل معادل 20 میلیون تومان در سال را دارد که جالب است بدانید بازگشت سرمایه در سال اول سرمایه گذاری انجام خواهد شد

حال ما موضوع را به یک طرح بزرگتر گسترش میدهیم
ایجاد یک مرکز پرورش زنبور عسل به ظرفیت 7000 کلونی

برای ایجاد چنین مرکزی هزینه ها در حالت توضیح کلی به شرح زیر خواهد بود

  • هزینه های ثابت و اولیه مورد نیاز : 950 میلیون تومان
  • هزینه های جاری : 50 میلیون تومان

درآمد مجموعه پرورش زنبور عسل به این ظرفیت:

  • تولید عسل سالیانه : 21 الی 49 تن
  • مقدار عسل تولید شده در واحد های بسته بندی یک کیلویی: 21000 الی 49000 شیشه
  • ارزش عسل تولید شده : 1.4 الی 2.5 میلیارد تومان
  • ارزش سایر فراورده های تولید شده: 300 الی 900 میلیون تومان
  • مقدار شغل ایجاد شده بصورت مستقیم : 70 نفر

خب این طرح چگونه میتواند در جایگاهی قرار گیرد که ارزش سرمایه گذاری کلان یا دولتی داشته باشد؟؟
فراموش نکنید در طرح بالا اگر چیزی در حدود یک میلیارد تومان سود دهی خالص زنبور عسل برای مجموعه پرورش زنبور است مبلغ سود دهی این مجموعه برای زارعان و باغدارن چیزی در حدود 9 میلیارد تومان در سال خواهد بود . چراکه پرورش زنبور عسل در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی تاثیر مستقیم داشته و البته باعث بهبود روند رشد و پایداری طبیعت نیز خواهد شد.

خب پرورش زنبور باید به چه مقداری برسه تا ارزش سرمایه گذاری دولتی و حجیم رو داشته باشه؟؟؟
بطور متوسط هر شاخه اقتصادی که بتونه در سال چیزی در حدود 1000 میلیارد تومان سود آوری داشته باشه یک بخش قابل توجه محسوب میشه
فرض میکنیم که میخواییم یک مرکز پرورش زنبور عسل به ظرفیت تولید 3 هزار تن در فاز اول راه اندازی کنیم
با توجه به مقدار باردهی هر کندو که حدود 3-6 کیلو در سال است این مقدار تولید نیاز به چیزی در حدود 600 هزار کندو خواهد داشت. البته یکی از زنبور داران نمونه مشکین شهر موفق شده 43 کیلو گرم از هر کندو عسل تولید کنند که با احتساب نیاز عسل برای خورد و خوراک زنبور ها چیزی در حدود 20 کیلو از این عسل قابل برداشت خواهد بود. حال اگر روش عملکرد اینچنینی الگو و سرلوحه کار این سیستم پرورش زنبور قرار گیرد میتوان چیزی در حدود 15 کیلو عسل را بطور متوسط از هر کندو در سال روانه بازار کرد و با این اوصاف برای تولید 3 هزار تن عسل چیزی در حدود 200 هزار کندو لازم خواهد بود.
تهیه این مقدار کندو به چیزی در حدود 25 میلیارد تومان سرمایه اولیه و 4 میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز خواهد داشت.

البته ایجاد چنین مرکز پرورش زنبوری قطعا به تجهیزات بروز نیاز خواهد داشت و البته سیستم حمل و نقل و نگهداری مناسب .
جهت تهیه یک مجموعه حمل و نقل متمرکز برای انجام کوچ های فصلی زنبور ها به سرمایه ای معادل یک میلیارد تومان نیاز خواهد بود.
از طرفی برای تجهیزات مورد نیاز زنبور داری به این دلیل که در این طرح میتواند تجهیزات اختصاصی باشد تا یک میلیارد تومان اضافه هزینه در نظر گرفته میشود.
از طرف دیگر این مرکز پرورش زنبور نیاز به یک فضای ثابت خواهد داشت به مساحت حدودی 10 هکتار که این مجموعه بتواند زنبور هارا از شرایط مختلف آب و هوایی تا حدود زیادی حفاظت نموده و البته شرایط حضور تیم های کاری را نیز فراهم آورد که قطعا هزینه ساخت چنین فضایی چیزی در حدود 50 میلیارد تومان خواهد بود. البته این هزینه بسته به نوع ساخت و تجهیز میتواند از 20 میلیارد تومان الی 50 میلیارد تومان متغیر باشد.
با همه این اوصاف حداکثر سرمایه مورد نیاز جهت راه انداری یک مجموعه پرورش زنبور به ظرفیت تولید سالانه 3 هزار تن چیزی در حدود 82 میلیارد تومان خواهد بود.
سود دهی و درآمد؟؟؟
این مجموعه قادر خواهد بود با تولید سالانه 3 هزار تن عسل طبیعی 150 میلیارد تومان درآمد از فروش عسل و چیزی در حدود 40 میلیارد تومان درآمد در دیگر فرآورده های زنبور عسل بصورت مستقیم کسب کند.
با توجه با تاثیر زنبور عسل بر طبیعت میتوان پیش بینی کرد وجود چنین مرکز پرورش زنبوری در کشور و کوچ این حجم از زنبور ها در مناطق مختلف باغداری و زراعی میتواند چیزی معادل 2 هزار میلیارد تومان سود غیز مستقیم در بخش کشاورزی و باغداری کشور ایجاد کند

از آن گذشته این مجموعه بدلیل حجم تولید مناسب یعنی 3 هزار تن در سال معادل 3 میلیون بسته یک کیلویی عسل در سال تهیه و تولید خواهد کرد که قطعا نیاز به بسته بندی و فرآوری خواهند داشت .
با توجه به این مقدار میتوان با طرح یک بسته بندی خلاق و در حد استاندارد های جهانی این عسل را به بازار های مختلف داخلی و خارجی عرضه داشت.
بازگشت کل سرمایه مورد نیاز در این صنعت در یک سال انجام میشود.
از طرف دیگر باید توجه داشت نرخ رشد صنعت زنبور داری چیزی در حدود 30% در سال است ، البته اگر شرایط بهره برداری از این صنعت و ایجاد گسترش فراهم باشد که با توجه به نرخ سود دهی زنبور عسل قطعا از لحاظ مالی فراهم خواهد بود .در طول سه سال مقدار تولید عسل در این مرکز میتواند به دو برابر افزایش یابد که برابر میشود با 10 درصد از تولید عسل کل کشور .
از طرف دیگر بدلیل سود دهی مناسب این صنعت ، بخشی از منابع مالی را میتوان در زمینه بازاریابی و فروش محصولات خارج از کشور و بخشی از منابع مالی را در زمینه کشاورزی و ایجاد منابع تغذیه اختصاصی برای این مجموعه صرف کرد که علاوه بر تغذیه زنبور ها بر بهبود تولیدات کشاورزی تراز اول و گسترش تجارت کشاورزی نیز کمک شایانی خواهد داشت.
گذشته از آن این مجموعه میتواند در مدت زمانی کوتاه سرمایه گذاری روی صنایع وابسته به زنبور عسل را شروع کرده و یا مراکز تحقیقاتی اختصاصی خودرا در این زمینه داشته باشد.

این پلان کامل نشده و بسیاری مطالب در ویرایش های بعدی اضافه خواهند شد

2 پسندیده

اولین نقدی که به این طرح وارد است نامشخص بودن جزییات طرح است:

  • چه گونه‌های گیاهی‌ای در سیستان وجود دارد که می‌تواند در تولید عسل نقش داشته باشد؟
  • چه شهرهایی در استان می‌توانند نامزد راه‌اندازی این طرح باشند و دلایل‌تان چیست؟
  • ریسک این سرمایه‌گذاری چه قدر است؟
  • بدون شک تولید عسل خالی از هزینه نیست. تولید هر کیلو عسل چه میزان پول و آب نیاز دارد؟

دومین نقدی که به این طرح وارد است نبود منابع معتبر و مرتبط است. لینک‌هایی که ضمیمه کرده‌اید هیچ کدام انگیزه کافی در من ایجاد نکرد. فکر کنم سرمایه‌گذار حتی سخت‌تر از من قانع می‌شود.

سومین نقد یک نقد کلی است و فقط مربوط به این بحث نیست. زمانی که یک Business plan می‌نویسیم نه تنها باید سودهای حاصل را برشمریم بلکه باید ضررها و آسیب‌های احتمالی را هم در نظر بگیریم. به نظر من نوشتن درباره آسیب‌ها و خطرات یک طرح، باعث قدرت گرفتن آن طرح می‌شود چرا که قدرت پیش‌بینی به نویسنده و سرمایه‌گذار می‌دهد.

برای مثال پرسش‌های زیر می‌تواند طرح شما را به چالش بکشد:

  • کیفیت عسل تولید شده چه قدر است؟ بدون شک این عسل را نمی‌توانید با قیمت بالا بفروشید.
  • عوامل طبیعی مانند باران‌های سیل‌آسا در فصل گرم و گرد و خاک چه تاثیری بر طرح شما دارد؟
  • آیا مطالعه‌ای قبلا در این زمینه صورت گرفته است؟ آیا پایان‌نامه‌ای در این باره نوشته شده است؟
  • سرمایه‌گذار چه میزان پول باید سرمایه‌گذاری کند و چه میزان سود به دست می‌آورد؟ همین سرمایه‌گذار اگر این مبلغ را در استان اردبیل یا کردستان سرمایه‌گذاری کند، چه میزان سود به دست می‌آورد؟

دولت با توجه به خصوصی شدن اقتصاد قصد دخالت در چنین سرمایه‌گذاری‌هایی ندارد. بنابراین طرح باید برای جلب رضایت یک سرمایه‌گذار خصوصی نوشته شود. سرمایه‌گذار هم فقط به سود شخصی‌اش فکر می‌کند. برای سرمایه‌گذار ایجاد اشتغال برای ۷۰ نفر یا گرده‌افشانی زنبور عسل اصلا مهم نیست. بنابراین باید انگیزه‌های بهتری برای این طرح در نظر گرفته شود.

4 پسندیده

@Ali_Shakeri ممنون آقای شاکری
بله موضوعاتی که اینجا بیان شده خیلی کلی هستند و انکار نمیکنم
این کلی گویی بدلیل سخت بودن تایپ کردنش هست و البته کمبوذ زمان ، همه پلن هایی هم که ارائه دادم همینطور هست
خودم هم هر بار که میخونم نواقصش رو کاملا میبینم
در مورد پرورش زنبور سعی میکنم برای این هفته کل موضوعاتی که گفتید رو بررسی کنم و به طرح پرورش زنبور اضافه کنم

ممنون که من رو همراهی میکنید
هر چه سوال های بیشتری مطرح بشه قطعا میشه این طرح های اولیه رو به یک طرح اقتصادی حساب شده نزدیکتر کرد

2 پسندیده

خوب است اگر برای هر پلان که حالت شفاف تری به خودش گرفته و از فیلتر یک-دو منتقد اصلی(مثلا @Ali_Shakeri) گذشته،‌ یک موضوع جدید مرتبط با همین موضوع آغاز کنید که در آن پرسش های اساسی را مطرح کنید و دیگران (ما) در پاسخ به ان ها و تحقیق راجع بهشون سهیم باشیم.

الان که قرار است روی موضوع اب متمرکز بشیم، خیلی دوست دارم بدونم وضعیت آب استان سیستان به چه صورت هست؟ در نقاط ضعف این استان اوردین سیستم آب رسانی رو؛ ولی چه مشکلاتی در سیستم آب رسانی دارن؟ اگه اطلاع دارین ممنون میشم به اشتراک بذارین.

مطالب خوبی ارائه شد. یک سوال اینجا مطرح می شود: چرا تا کنون از این ظرفیت های استان سیستان و بلوچستان استفاده نشده است. آیا این استان جدیدا کشف شده است؟

4 پسندیده

سوال ظریفی بود :slight_smile:

پاسخ سرعتی: چون پتانسیل‌های زیادی همه جای ایران وجود داره که از لحاظ دسترسی و امنیت مناسب‌تر از استان سیستان و بلوچستان هستن.

1 پسندیده

به نظرم ظرفیت ها و پتانسیل های استان پهناور سیستان و بلوچستان منحصر به فرد است.از جمله دسترسی به آب های آزاد داشتن و …

استان سیستان و بلوچستان لطفا🌹

2 پسندیده

سلام دوست گرامی، در استان سیستان و بلوچستان مشکلی از حیث امنیت داخلی وجود ندارد و ازین جهت جزو امن‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

ناامنی‌های موجود در استان محدود به امنیت مرزی هستند که مسأله امنیت مرزی یک موضوع ملی بوده و مسئولیت آن با دولت است و این استان بدلیل همسایگی با دو کشور فقیر از طرفی و برنامه‌ریزی‌های اشتباه مسئولین استانی در جذب و بکارگیری‌ها بعضا سبب بوجود آمدن این دسته از ناامنی‌ها گردیده است که توضیح مفصل آن در این کوتاه نمی‌گنجد.

2 پسندیده

دریاچه هیرمند که در سیستان واقع، سیستان یک‌سوم مساحت استان پنهاور را تشکیل میدهد.

در استان از میرجاوه، تفتان تا خاش مستعد کشت متنوع انار، زردآلو، هلو، پسته، و صیفی‌جات بوده.

سراوان، سیب‌وسوران، مهرستان پایگاه خرمای مضافتی استان.

ایرانشهر جلگه و بمپور و بزمان کشت غالب خرما همراه با محصولات جالیزی و گلخانه‌ای، حنا، غلات و علوفه.

سرباز (بهشت ۴فصل بلوچستان)، پیشین، قصرقند، نیکشهر در کنار خرما تمام گونه‌های گرمسیری قابل کشت در استان را در خود جای داده‌اند.

چابهار (زرآباد و دشتیاری) که کشت خارج فصل هندوانه (عامل اصلی بحران کم آبی منطقه) همراه با موز و چیکو و گواوا و انبه و نارگیل و پاپایا و بسیاری موارد دیگر.

۴۱00 آماری دقیق و واقعی میباشد جناب شاکری عزیز!

4 پسندیده