آیا حذف تنوین، تشدید و همزه آسیبی به زبان فارسی وارد می‌کنند؟

تنوین، تشدید و همزه هنوز بخشی از زبان فارسی هستند. با این حال سال‌هاست که از هیچ‌کدام از این نشانه‌ها استفاده نکرده‌ام. به نظر شما حذف این نشانه‌ها آسیبی به زبان فارسی وارد می‌کند؟

دنباله موضوع‌های

6 پسندیده

نظر

مشاهده ی جالب و ظریفی بود. همزه رو در نوشتن کلمه‌ی مسئله اخیرا زیاد استفاده کردم! از اینکه کلمه به شکل مسیله خونده بشه بدم میاد.

ولی تنوین و تشدید رو خیلی وقته استفاده نکردم. حتی در پر کردن فرم های بانکی و در نوشتن نام فامیلیم به صورت تفکیک شده مشکل هم دارم: نمیدونم باید ملازاده رو با دو تا «ل» بنویسم یا یکی!

و عجیب‌تر اینکه در پر کردن فرم‌های مشابه انگلیسی چنین مشکلی ندارم، چون اصلا در املای خود کلمه دو تا L رو میذارم.

3 پسندیده

مساله چه طور؟ الف اینجا صدای عین می‌دهد مانند اسب، انار و …
من خودم در پایان‌نامه‌ام دنبال واژه جایگزین بودم اما چیزی پیدا نکردم. در عوض یک سال بعد واژه پرسمان را پیدا کردم که به گوش خودم زیبا می‌آمد.

به نظرم وقتی با یک «ل» بنویسید، مخاطب ایرانی خود به خود با دو تا «ل» می‌خواند.

2 پسندیده

تاجایی که معنی کلمه عوض نشه فکرنمیکنم ضربه ای وارد کنه زیرا دربیشترمواقع همزه تشدید یاتنوین ها برای درک معنی وزیبایی بهتر به کارمیرند.
به نظرم بهتره ذهنمون روبه جای همزه روی کلمات اساسی تر که دراثرگذشت زمان چه تلفظ وچه معنی هاشون عوض شده بذاریم چون واقعا داره به همه ضربه وارد میکنه.
تجربه ی شخصی:
دبیرادبیاتم تعریف میکرد که برای املاش هویج راحویج نوشته!ومعلم غلط گرفته ولی توی لغت نامه اصلش حویجه.باید اعتراف کنم خودم نمیدونستم!:grin:
یابعضی کلمات روکه الکی همزه میدن وتشدید میذارن مثل:دوم وسوم تشدید ندارند زیرا دراصل دویم وسویم هستند.

2 پسندیده

شاید یه دلیل دیگه که نیاز به حذف این علائم نگارشی حس میشه این باشه که روز به روز استفاده مون از فضای مجازی و ابزاری مثل گوشی های هوشمند که محدودیتایی رو به وجود میارن بیشتر میشه.
آره منم با این جواب موافقم که استفاده نکردن ازشون باعث اتفاق بدی نمیشه. شاید نهایتاً :rofl::nauseated_face: (استفاده از تنوین یه عادت شده برام تو پادپُرس) آدم رو نگران برداشت بد خواننده متن از نویسنده ش بکنه.

2 پسندیده

با این که زیاد استفاده نمیشه ولی اگه باشه بهتره مگر اینکه همه واژگان عربی رو از زبان فارسی حذف کنیم که تقریبا غیر ممکنه

2 پسندیده