استارتاپی مثل دونیت چی کار باید میکرد که شکست نخوره؟

دونیت هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که میخواد شکست رو بپذیره:

https://2nate.com/blog/2nate-suspension-announcement/

این در حالیه که استارتاپ‌های کرادفاندینگی با مدل درامدی مشابه، مثل کیک‌استارتر الان از بهترین‌های جهانن و مسیر خیلی خوبی برای ارزش‌آفرینی جمعی رو فراهم کردن. و در ضمن مفهومی مثل تامین مالی جمعی برای امر خیریه، یعنی مفهوم صدقه، تو فرهنگ ایران کاملا جا افتاده س. یعنی دونیت حتی مشکل فرهنگی خیلی بزرگی هم در ایجاد یه عادت جلوی راهش نداشته و فقط باید اون عادت رو میاورده به دنیای دیجیتال.

شما اگه به جای راه انداز دونیت بودین، چه کارهایی رو میکردین یا نمیکردین تا ایده‌ی دونیت امروز شکست نخوره؟


راستی معنی این جمله تو بیانیه اعلام شکست چیه؟ «بزرگترین پلت‌فرم تامین مالی جمعی در امور عام‌المنفعه»؟ :thinking:

اگه باور دارن که چنین پلت فرمی رو واقعا ساختن خب پس برای چی مسیرشون رو ادامه نمیدن؟

  • ایا منظورشون اینه که پلت فرم تامین مالی جمعی جواب نمیده؟
  • یا منظورشون اینه که تو ایران افراد دنبال تامین مالی جمعی نیستن؟
  • یا منظورشون چیز دیگه‌ای هست که من متوجه نمیشم؟
5 پسندیده

حس کردم جنگ و مسابقه است
اگر باور بر این هست که شکست و پیروزی و مسابقه هست خب همه نمی تونند برنده باشند. شکست هم هست.

یعنی بزرگترین پلتفرمی که تو زمینه کمک مالی برای پروژه هایی که بدرد مردم می خوره ، ولی فکر کنم منظور سوال چیز دیگه ای هست! شاید منظور اینه که چرا چنین جمله پیچیده ای رو اینجا نوشتند یا چرا اگر اینقدر بزرگه شکست خورده یا …

شاید دیگه نمیصرفه ، با این وضعیت اقتصادی خیلی سخته ، شما که چنین پلتفورمی دارید خب باید بتونید پیشرفت کنید و به زندگی ادامه بدید، اگر چنین چیزی نشه چی؟

2 پسندیده

چه قدر حیف که دونیت قصد داره به فعالیتش پایان بده. چند تا دلیل به ذهنم می‌رسه:

  • همانطور که اشاره کردی فرهنگ صدقه در ایران وجود داره. چیزی که تضعیف شده فرهنگ اعتماد است.
  • یکی از چیزهای که همان اوایل من را به فکر واداشت این بود که چرا دونیت باید درصد قابل توجه‌ای (فکر کنم ۷ درصد از مبلغ کل) از پول‌ها را برای خودش برداره. البته بعدا که به هزینه‌های نیروی انسانی فکر کردم این موضوع به نظرم منطقی اومد هر چند در مبالغ بالا اصلا احساس خوبی به این کارمزد ۷ درصدی ندارم.
  • اگرچه من خودم دونیت را تبلیغ کردم اما هیچ وقت تبلیغی از دونیت ندیدم. حداقل انتظار داشتم در گروه‌های دانشگاهی یک بار اسم دونیت را بشنوم که این اتفاق نیافتاد.
  • در حدود یک پنجم تامین مالی دونیت از خارج از کشور بوده که با وجود تحریم‌های بانکی متوقف شده.
5 پسندیده

ممنون که نظرت رو مطرح کردی :+1: پی نوشت سوالم رو درست منتقل نکردم:

بله، منظورم چیز دیگه ای هست. یه جور حرف و ادعای تو خالی میبینم، که انتظار ندارم. به نظرم این تو-خالی-گری و توهم خودش میتونه یکی از دلایل شکست باشه. وقتی میگی من «بزرگترین ابزار دنیا رو ساختم»، یعنی موفق شدی یه ابزار که به خوبی کار میکنه رو بسازی، و این ابزار بزرگترین موفقیت‌ها رو با خودش به همراه داشته. حالا بعد ادعا میکنی این بزرگترین شکست خورد، یه جور تناقض میبینم تو این ادعا،

  • اگه کار میکنه، چرا شکست خوردی؟
  • اگه شکست خورده، چرا فکر میکنی تونستی بزرگترین رو بسازی؟

چه خوب بیان کردی حست رو، من هم زورم گرفت وقتی بیانیه‌شون رو خوندم! :triumph:

نشده! درامد کمیته امداد سال ۹۶ دوهزارمیلیارد تومن بوده! منبع؛ که ظاهرا یک سومش از محل صدقه است،‌ منبع.

البته کاربر هدف کمیته امداد با کاربر هدف دونیت فرق داشته. تو دونیت اکثرا مخاطب اهالی اکوسیستم استارتاپی و دانشجوها بودن، در حالی که اگه دقت کنیم قشر بازاری و نسل پدر و پدربزرگ‌هامون بیشتر به صدقه دادن عادت دارن.

3 پسندیده

دقیقا می دونستم منظور همینه

خب یک احتمال می تونه این باشه که مبالغی که جابه جا میشه و درصد هایی که گرفته میشه کفاف زندگی کارکنان این شرکت و نمیده ، اگر هم درصد و زیادتر بکنند همون مشکل عدم اعتماد بوجود میاد.
این سیستم درصدی واقعا مشکله ، باید یک محدوده مبلغ مشخص کنند برای همه چیز ، مثلا بیشتر از اینقدر شد اینقدر باید پرداخت بشه یا درصد ها با مبالغ بالاتر کمتر بشه

3 پسندیده

ادعای صحیحی هست

این بخشی از یک جمله بزرگتر هست و به تنهایی نمیشه بررسیش کرد ( اگر قرار هست معنیشو در این بیانه بفهمیم)

دونیت توانست از یک ایده رشد کند تا به امروز، بزرگترین پلتفرم تامین مالی جمعی (Crowdfunding) در امور عام‌المنفعه در کشور باشد

هم اشاره شده در کشور ( شما پلتفرم دیگری میشناسید که حجم کارگرد بیشتری داشته باشه؟ )
هم اشاره شده تا به امروز ( بازهم تا امروز آیا پلتفرم دیگری از این دست با کارکرد بیشتر به شما معرفی شده؟)

اگر قرار بود هر سیستمی که کار میکنه یا در نوع خودش بزرگترین هست با شکست و توقف مواجه نشه پس چطور امکان داشت که کداک ورشکست بشه؟

بشخصه فکر میکنم ضعف و انفعال در طی فرآیند های تبلیغاتی و اطلاع رسانی یا عدم جذب مشارکت های استراتژیک باعث بروز توقف در ادامه فعالیت این کسب و کار شده باشه.
کار های زیادی برای انجام دادن بوده که انجام نشده، همکاری با پلتفرم های پرداختی قطعا یک مشارکت بسیار سودمند برای چنین ابزار هایی هست و ما در کشورمون ابزار های پرداخت قدرمندی مثل آپ رو داریم، اما هیچوقت با بخش دونیت برای صدقه دادن در این سرویس ها مواجه نشدیم.

از طرف دیگه شاید بهتر باشه فرهنگ صدقه رو طور دیگه ای هم نگاه کنیم. مردم از خرده پول هاشون صدقه میدن و افرادی که به این کار عادت دارند هم اگر صندوق صدقه ای در نزدیکیشون نباشه احتمال داره که منصرف بشن ( یا فردی که مبلغ رو بهش بدن) ولی در سرویس دونیت تلاشی برای استفاده از این خرده پول ها یا انواع دارایی های دیجیتالی افراد که قابل تقسیم و انتقال هست نشد.

3 پسندیده