اولیا و مربیان عزیز: دوست دارید بدونید هر روز تو کلاس پایه اول دبستان چه خبره؟

گزارش جلسه هفتم کلاس اول دبستان

قرآن: تمرین سوره کوثر و توحید

بهتر است سوره های کوچک را دانش آموزان حفظ باشند. با تکرار و تمرین می توانید این فرآیند را تسریع کنید.
ریاضی: تمرین مفاهیم صف و ستون

به این صورت که اشکال □□□□ روی تخته کشیده شد و آنها این اشکال را به کمک چینه ساختند. پس از تمرین و تکرار گفته شد که این ها یک صف و ردیف را تشکیل داده اند. پس از آن دانش آموزان جلوی کلاس آمده و با کنار یکدیگر ایستادن یک صف را ساختند. دقت کنید آنچه در برنامه ی صبحگاهی گفته می شود: صف بایستید! در واقع یک ستون است. به همین شکل مفهوم ستون هم با کمک چینه ها تمرین شد.

فارسی: نگاره 2

در نگاره ی 2 هدف این است دانش آموزان با نظم و ترتیب در انجام وظایف و کارهای روزانه آشنا شوند. رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل شخصی نیز از اهداف این نگاره است. علاوه بر این ها ایجاد علاقه نسبت به انجام وظایف شخصی از اهداف این درس در حیطه ی نگرشی است.

والدین عزیز می توانند با واگذار کردن مدیریت خواب کودک به خودش به او نشان دهند که می تواند مسئولیت کارهای خودش (هر چند کوچک) را بپذیرد. البته باید شروط خاصی را برای این کار قرار داد: اگر وقت خواب باشد و کودک بخواهد بیدار بماند ، می توانید به او بگویید: می توانی بیدار بمانی به این شرط که با سرو صدا برای کسی مزاحمت ایجاد نکنی، از این لحظه به بعد نباید از دیگران بخواهی با تو بازی کنند. تنها می توانی ساکت و آرام با خودت بازی کنی. ضمنا فردا به موقع باید به مدرسه بروی. حتی اگر دوست داشته باشی بیشتر بخوابی.

نگارش صفحه 3 و همین طور کار با قیچی و برش اشکال هندسی تمرین شد.

پایان گزارش روز دوشنبه کلاس اول دبستان

8 پسندیده

گزارش جلسه هشتم کلاس اول دبستان

ریاضی، الگویابی کن!
در این صفحه دانش آموزان با الگوها آشنا می شوند. در کلاس درس با کمک چینه ها و خودشان الگوهای مختلفی را ساختیم و تمرین کردیم. یا خود الگوهایی را ساخته و در دفتر رسم کردند. برای مثال:

  1. دانش آموزان جلوی کلاس به صورت " ایستاده، نشسته، ایستاده، نشسته" و یا " با کیف، بدون کیف، با کیف، بدون کیف" الگوهایی را ساختند.
  2. به کمک چینه ها با قرار دادن آنها به صورت " دو زرد، یک قرمز، دو زرد، یک قرمز " و یا " دو آبی، دو قرمز" الگوهای خوبی را ساختند.
  3. با الگوهای صوتی، دست زدن وایجاد یک ریتم مشخص آشنا شدند.

در خانه با جلب توجه کودک به محیط اطراف، می توانید از او بخواهید الگوهایی را کشف کند. برای مثال طرح دور فرش یک الگوی مشخص دارد. همینطور که در تصویر کتاب هم مشاهده می کنید، می توانید از او بخواهید با ابزارهای مختلف الگو بسازد. پس از آن آنچه ساخته است را با کمک رنگ ها در دفتر نشان دهد.
به یاد داشته باشید: توانایی توضیح و بیان الگو بسیار مهم است. حتماً از دانش‌آموز بخواهید رابطه ی الگو را شبیه مواردی که در بالا ذکر شد، بیان کند. ابتدا تعداد و سپس رنگ و یا شکل را عنوان کند: یک آبی، دو قرمز.

ورزش
انواع استقرار: صف و ستون، دایره
حفظ فضای شخصی به این صورت که دست ها را باز کنید، بچرخید و … . به این فاصله که به اندازه ی دست هامون هست، میگیم فضای شخصی. کسی نباید وارد این فضا بشه. اگر من گفتم فضای شخصی تون رو حفظ کنید؛ یعنی به اندازه ی دست هاتون از هم فاصله بگیرید. چون ما تو زنگ ورزش خیلی میدویم و بازی می کنیم ممکنه به هم برخورد کنیم و آسیب ببنیم.

فارسی
تمرین نگارش صفحه ی 4.
پایان گزارش روز سه‌شنبه کلاس اول دبستان

7 پسندیده

5 پاسخ به پرسش تازه‌ای منجر شد: بازخوردهای گزارش‌های روزانه معلم کلاس اول دبستان

گزارش جلسه نهم کلاس اول دبستان

ریاضی، صفحه ی 5
در این صفحه دانش آموز باید بتواند دسته ای که از یک الگوی مشخص پیروی می کند را تشخیص دهد. فعلا در این مرحله تنها دانش آموز الگو را شناسایی و آن را کپی می کند. نیازی به ادامه دادن آن نیست.
لازم است بتواند رابطه ی الگو را بیان کند. ابتدا تعداد اشکال و رنگ آن را بیان کند.
می توانید در خانه با شکلات ها، میوه و یا … الگوسازی را به صورت یک بازی با کودک تمرین کنید.

فارسی، نگاره 2

در این نگاره هدف، آموزش قوانین و مقررات عبور از خیابان، آشنایی با وظایف مامور راهنمایی، آشنایی با مغازه ها و … است.
هر دانش آموز باید آدرس منزل خود را بتواند بیان کند.

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%86%D9%87%D9%85%202

در این جلسه حل تمرین صفحه ی 5 نوشتاری و کتابخوانی به علت برگزاری جلسه شورای معلمان انجام نشد.

پایان گزارش روز چهارشنبه کلاس اول دبستان

6 پسندیده

گزارش جلسه دهم کلاس اول دبستان

ریاضی، صفحه ی 6و 7
در صفحه ی 6، هدف شمردن تا 5 و برقراری تناظر یک به یک بین دسته هاست. همینطور تشخیص دسته های مساوی و استفاده از ابزار خط کش از اهداف این صفحه است.
تمرینی که در کلاس انجام شد به این صورت بود که من با استفاده از چوب خط، دسته های مختلف ساخته و از آنها می خواستم به همان تعداد، از مدادرنگی های خود جدا کنند.
در صفحه ی 7، هدف این است دانش آموز با نمایش های مختلفی از اعداد آشنا شوند و همین طور بتوانند یک الگوی هندسی را ادامه دهند.
تمرینی که در کلاس انجام شد، به این صورت بود که من نمایش های مختلفی از اعداد کمتر از 5 را با دست نشان داده و از آنها خواستم سریع عدد مورد نظر را بیان کرده و انها نیز انجام دهند. همین طور لازم است دانش اموز را تشویق کرد تا خود نمایش مختلفی از اعداد را نشان دهند.

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%AF%D9%87%D9%85%201

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%AF%D9%87%D9%85%202

در موقعیت های مختلف کودک را وادارید اشیاء مختلف را بشمارد. توجه او را به محیط اطرافش جلب کنید. برای مثال در خیابان، ماشین های در حال عبور، تعداد افراد منتظر در صف نانوایی، الگوی جدول های کنار خیابان، تعداد دکمه های پیراهن، با کمی دقت و حوصله هر لحظه را می توانید به یک کلاس درس برای فرزندتان تبدیل کنید.

فارسی، نگارش صفحه ی 5 و کتابخوانی: کتاب پیشنهادی دانش اموز امیرعلی، آفتاب خراسان

هنر: کار با قیچی

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%AF%D9%87%D9%85%203

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%AF%D9%87%D9%85%204

پایان گزارش روز شنبه کلاس اول دبستان

5 پسندیده

گزارش جلسه یازدهم کلاس اول دبستان

ریاضی، تم 2

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85%201

وارد تم 2 یا درس 2 ریاضی می شویم. همانطور که میبینید این تم یک تصویر اصلی دارد که چند هدف را دنبال می کند. تشخیص اعداد زیر 3 تا بدون شمارش، توجه دادن دانش آموز به مفهوم اسمی عدد، مفهوم چپ و راست و جهت ها از جمله اهداف هستند.
مفاهیم ضمنی آن نیز پرداختن به احتمال بارش باران و در نتیجه برداشتن چتر، لباس گرم پوشیدن (اتفاقا امروز هوا بارانی بود و بچه ها لباس گرم پوشیده بودند) و قفل کردن درب خانه هنگام خروج از آن و خفظ امنیت خانه و خانواده است. عدد 3 که روی در نوشته شده است نیز به مفهوم اسمی عدد به این معنی که گاهی از اعداد به عنوان اسم استفاده می شود و هیچ سه تایی در کار نیست.
در کلاس درس، این صفحه را با گروه بندی، بیان نظرات در گروه و سپس در کلاس آغاز می کنیم. جمع بندی را در آخر برای نکات احتمالی که بیان نشده، معلم انجام خواهد داد.
کار در خانه: کارهایی که هنگام خروج از خانه انجام می دهید را با کودکان در میان بگذارید، طوری این کارها را انجام دهید که آنها مشاهده کرده و بیاموزند مثل قفل کردن در.
سریع شمردن تا 3، از مهارت هایی است که انتظار می رود بتوانند انجام دهند. اشیاء و دسته های سه تایی را در مقابل آنها قرار داده و بخواهید سریع بگویند چندتاست؟ از حرکات لب و چشم می توانید متوجه شوید در حال شمردن است یا خیر. می توانید سریع نمایش داده و آن را پنهان کنید.

سوال: دانش آموزان کار گروهی را یاد ندارند، وقتی از آنها می خواهید با هم صحبت کنند، ترجیح می دهند با معلم نظراتشان را در میان بگذارند، شما چه پیشنهادی برای بهبود آن دارید؟

علوم، سلام به من نگاه کن!

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85%202

طی یک سفر خیالی به جنگل سفر کردیم، درباره ی آنچه دیدیم و شنیدیم سخن گفتیم، سپس درباره ی اینکه چگونه میبینیم و می شنویم صحبت کردیم.
با هم یاد گرفتیم چطور از چشم و گوش مان مراقبت کنیم و چه کارهایی ممکن است به آنها آسیب برساند!

ورزش
مهارت راه رفتن : استقرار پراکنده، راه برو … سپس در حین راه رفتن دانش آموزان موارد لازم را تذکر می دهیم: دست ها تو جیب نباشند در کنار بدن حر کت می کنند. برخی دانش آموزان دست ها را حر کت نمی دادند، وقتی از آنها می خواستم دست ها در کنار بدن حرکت کنند، تمرکزشان به هم می خورد و دو دست را با هم بالا می آوردند.
تمرین ها مثل راه برو با صدای سوت تند راه برو، جهت را عوض کن و…
بازی تور و ماهیگیر

پایان گزارش روز یکشنبه کلاس اول دبستان

4 پسندیده

1 نوشته به موضوع قبلی اضافه شدند: بازخورد گزارش‌های روزانه معلمِ کلاس اول دبستان

گزارش جلسه دوازدهم کلاس اول دبستان

روز جهانی کودک مبارک :smiling_face_with_three_hearts::tada::partying_face:

قرآن
تمرین حفظ سوره های توحید و کوثر: پس از چند جلسه تمرین، هنوز دانش آموزان این سوره ها را حفظ نشده اند. لازم است تمرینات حتما در خانه هم انجام شود.
تعدادی از دانش آموزان " لم یلد " را " یم یلد" می گویند و در بیان آیه ی اول سوره ی کوثر هم خیلی مشکل دارند. برخی تکرار نمی کنند و فقط لب می زنند که یعنی ما هم تکرار می کنیم.برخی هم فقط آن چیزی را که می فهمند و معمولا کلمه ی آخر آیه است را تکرار می کنند.
البتهاشکالات تلفظی کودکان به مرور و با ورود به بخش نشانه ها رفع خواهد شد.

فارسی، نگاره ی 4

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%851

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%852

در این نگاره دانش آموز با نهاد مدرسه و قوانین آن، رعایت نظم و بهداشت فردی، و آداب سلام و خداحافظی کردن با دوستان، معلم و مدیر آشنا خواهد شد.
رعایت نظم و بهداشت تا حد زیادی به تربیت و آموزش خانوادگی ارتباط دارد، ورود خانواده به این مقوله، کمک زیادی در یادگیری دانش آموز خواهد کرد.

:woman_teacher: بعد از تدریس این بخش، فردی برای چک کردن برد هوشمند و دیتا به کلاس آمد. همه سلام کردن و وقتی خارج شدن، خداحافظی کردن.
بعد از چند دقیقه دوباره وارد شدن، باز همه سلام کردن و وقتی خارج شدن خداحافظی کردن.
بار سوم که وارد شدن، دوباره همه سلام کردن و … :grin: اینجا که مجبور شدم ورود کنم و بهشون تذکر بدم که یکبار سلام کافیه.

نگارش فارسی
انجام تمرینات نگارش، نگاره 4

ریاضی، جدول سودوکو
این جدول یک معمای ژاپنی است و با توجه به اینکه تاثیر خوبی در پرورش مهارت حل مساله و منطق دارد، در کتاب درسی آمده است.
در کتاب به نام مربع شگفت انگیز معرفی شده است و دو قانون ساده دارد: در هر ردیف از هر رنگ، یک بار استفاده شده باشد.
در هر ستون، از هر رنگ، یک بار استفاده شده باشد.
تمرینی که در کلاس انجام شد، به این صورت بود:

پایان گزارش روز دوشنبه کلاس اول دبستان

8 پسندیده

گزارش جلسه سیزدهم کلاس اول دبستان

نگارش فارسی
ادامه تمرینات نگاره ی 4

ریاضی

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85

در این صفحه شمارش سریع تا سه تا، مد نظر است. در کلاس روی کارت هایی اشکال مختلف هندسی را چسباندم و از آنها خواستم به محض دیدن کارت سریع بگویند چند تااست. بچه ها خیلی خوب یاد دارند و می توانند.
قسمت بعدی این صفحه ادامه دادن الگو هاست. با توجه به تمرینات قبل خوب عمل کردند، تعدادی که اشکال داشتند را با مقوا نمونه ی الگو را ساختم و از آنها خواستم ادامه دهند. با کمک آنها توانستند الگو را کامل کنند. همین کار را در منزل هم می توان انجام داد و تمرین کرد.
برخی دانش آموزان کلامی، برخی دست ورز، و برخی تصویری هستند. به این معنا که هر کدام از یک مسیر بهتر می آموزند. سعی کنید دانش آموز و یا فرزندتان را بشناسید.

ورزش
آموزش مهارت دویدن
برخی دانش آموزان هنگام دویدن پاهای خود را بیش از حد به طرفین پرتاب می کنند و یا دست ها ثابت و بدون حرکت در کنار بدن قرار می گیرد.
لازم است موارد بالا در هنگام تمرینات اصلاح شود.
بازی جیرجیرک ها:
به این صورت که چند نفر (3-4 نفر) نقش شکارچی جیرجیرک ها را بازی می کنند و به دنبال جیرجیرک ها می دوند. هر گاه شکارچی توانست هر کدام از افراد را لمس کند، آن فرد باید روی زمین دراز کشیده و و با تکان دادن دست و پا، ادای یک جیرجیرک زخمی را در آورد.
در اینجا اگر فردی به جیرجیرک زخمی دست بزند، او خوب می شود و می تواند دوباره بازی را ادامه دهد.
بعد از چند دقیقه بازی، شکارچی ها را تغییر می دهیم. دقت کنید در این بازی ابتدا محدوده ی زمین را برای بچه ها مشخص کنید.

علوم: زیر آب یا روی آب؟
برخی وسایل کوچک مثل چوب کبریت و مداد، پاک کن، کلید، پلاستیک را روی میز گذاشتم و از آنها خواستم پیش بینی کنند اگر هر کدام از این را در ظرف آب بیاندازیم، چه اتفاقی می افتد؟ هر کدام در مورد هر شیء نظراتشان را بیان کردند، سپس آزمایش را انجام دادیم.
پیش بینی اکثریت درست از آب در آمد. کلاس شاد و خوبی بود و از اینکه توانسته بودند درست حدس بزنند لذت بردند.

پایان گزارش روز سه‌شنبه کلاس اول دبستان

5 پسندیده

گزارش جلسه چهاردهم کلاس اول دبستان

فارسی، نگاره ی 5

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D9%851

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D9%852
در این نگاره، دانش آموز با قوانین کلاس، نقش معلم در آموزش، رعایت ادب و احترام آشنا می شود.
همینطور در بخش ببین و بگو یاد میگیرد برای خارج شدن از کلاس، روی نیمکت خود اجازه بگیرد و دوباره برای ورود به کلاس و نشستن سرجای خودش، اجازه میگیرد. همینطور تلفظ واژه هایی مثل میز، مداد و …
هنگام تلفظ این واژه ها توجه دانش آموز را به صدای اول و آخر کلمات جلب می کنیم. صدای اول را با تاکید بیشتری تلفظ می کنیم و یا اگر صدا امتدادپذیر است میکشیم. دقت کنید در واژه هایی مثل میز اگر از دانش آموز صدای اول را بپرسیم میگوید: می. در واژه هایی مثل مادر هم می گوید: ما. لازم است این موارد اصلاح شود:م.

:woman_teacher:در کلاس، پس از آموزش این قسمت، زنگ تفریح من در کلاس نشسته بودم و تکالیف دانش آموزان را بررسی می کردم. وقتی زنگ کلاس خورد، صدایی توجه ام را جلب کرد، انگار چندین نفر دارند روی میز می کوبند.
سر برگرداندم، بچه ها جلوی در ایستاده بودند و همه با هم در میزدند تا برای وارد شدن به کلاس اجازه بگیرند. :grin:
تعدادی که همینطور وارد کلاس شده بودند، برخاستند و دوباره در زدند و وارد شدند.

:family_man_woman_boy: والدین عزیز می توانند واژه های زیادی را در خانه برای شناخت صدای اول و آخر با فرزندشان تمرین کنند.

ریاضی، صفحه ی 11و 12

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D9%853

در این صفحه شمارش سریع و مفاهیم چپ و راست را تمرین می کنیم.

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D9%854

این صفحه، به مفهوم ترکیبی عدد اشاره دارد. به این معنی که 3یعنی 2+1 و یا 4 را می توان به صورت 3+1 هم نشان داد. و یا 3 را می توان به صورت 1-4 نمایش داد.
البته این کار را فقط با انگشتان تمرین می کنند. آنها هنوز نمی توانند اعداد را بنویسند و یا بخوانند.
والدین عزیز هم می توانند مشابه این تمرین ها را در خانه انجام دهند.

پایان گزارش روز چهارشنبه کلاس اول دبستان

5 پسندیده

گزارش جلسه پانزدهم کلاس اول دبستان

چون آخر هفته کلاسم خیلی کثیف شده بود، اول از همه اخطار دادم که امروز حواستون باشه؛ همونطور که الان کلاسمون تمیزه، تا آخر وقت امروز باید تمیز بمونه!

قرآن، همخوانی سوره ها
ما فعلا تا برگزاری جشن قرآن، عملا قرآن نداریم. اما چند سوره ی کوچک را با هم تمرین می کنیم تا روز جشن بتونیم یک یا دو سوره را همخوانی کنیم.

ریاضی
تکمیل صفحه ی رنگ آمیزی و جدول سودوکو

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%851

این بار جدول سودوکو را با اشکال هندسی پر کردیم. بچه ها پیشرفت خوبی داشتند و یا جدول اشکال هندسی ساده تر از رنگ ها بود، نمی دانم.
بهتر است رنگ آمیزی را شطرنجی را خانه به خانه انجام دهند تا عضلات دست در انجام حرکات ظریف مهارت پیدا کنند. در عین حال اگر خواستند ستون ها و یا ردیف ها را با هم رنگ کنند، مشکلی نیست.
:family_man_woman_boy: جدول سودوکو را می توانید در خانه روی وایت برد با انواع اشکال مثل میوه ها و یا رنگ ها به شکل یک بازی تمرین کنید.

فارسی، نگاره 6

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%852

هدف از این نگاره، آشنایی با بوستان و قسمت های مختلف آن، آشنایی با تابلو ها، رعایت نوبت در استفاده از وسایل بازی است.
همینطور تلفظ کلید واژه های تاب، بادکنک، چای و …
:family_man_woman_boy: والدین عزیز، وقتی کودکان خود را به پارک میبرید، آنها را با تابلو های و هشدارهای آن آشنا کنید. از آنها بخواهید در بازی ها نوبت را رعایت کنند و رعایت بهداشت و استفاده درست از وسایل را به آنها آموزش دهید.

هنر، رنگ آمیزی

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%853

:woman_teacher: در رنگ آمیزی تعداد خیلی کمی از بچه ها رنگ ها را مطابق آنچه در واقعیت میبینیم انتخاب کرده بودند. بعضی از آنها درخت را بنفش و یا هر بخش از تنه ی درخت را یک رنگ زده بودند. در واقع تنه ی درخت مثل یک رنگین کمان شده بود. خال های دایناسور هر کدام یک رنگ بود و یا خودشان روی بدن آنها ترکیبی از رنگ ها را بوجود آورده بودند.

پایان گزارش روز شنبه کلاس اول دبستان

5 پسندیده

گزارش جلسه شانزدهم کلاس اول دبستان

امروز کمی زودتر به مدرسه رفتم، تا نمازخانه را برای نمایش فیلم آماده کنم. (دیتا کلاسم درست نیست :persevere: )

علوم

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%B4%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%851

در واقع ان صفحه باید قبل از این تدریس میشد، اما به خاطر اینکه این مبحث خیلی برای دانش آموزان ساده است، در روز نمایش فیلم انجام دادم.
دانش آموزان با دقت برش ها را تماشا می کنند و آنچه دیده اند را بیان می کنند.جمع بندی گفته های دانش آموزان به این صورت است: گوجه دانه، گوشت و پوست دارد، قرمز رنگ است. پوست اش شبیه پوست سیب است. رنگ اش شبیه آلبالو است. گرد است.
بعد از اینکه با دقت تماشا کردند، نوش جان می کنند.
تماشای فیلم فندق در 15 دقیقه ی آخر کلاس انجام شد.
:family_man_woman_boy: هنگام خوردن میوه ها در منزل، توجه دانش آموز را به برش آن جلب کنید. از او بخواهید بیان کند چه میبیند. بیان مشاهدات خیلی مهم است. یک نقاشی ساده از آنچه دیده است بکشد.
ریاضی
%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%B4%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%852

در این صفحه همچنان مفهوم ترکیبی عدد را تمرین می کنیم. علاوه بر این دانش آموزان که در صفحه ی قبل در کار با صفحه ی شطرنجی مهارت پیدا کردند، دو الگو را در این زمینه، ادامه میدهند.
:family_man_woman_boy: برای تمرین بیشتر می توان در دفتر شطرنجی تمریناتی را انجام داد: یک ستون را رنگ آبی کن. یک ردیف را قرمز کن.
و یا می توانید یک الگو را کشیده و از او بخواهید ادامه دهد.

فارسی
ببین و بگو نگاره 6 و کتابخوانی: کتاب آقا رنگی و گربه ی ناقلا از آقای فرهاد حسن زاده

ورزش
آمادگی جسمانی تعادل
تمریناتی مثل حرکت فرشته، لی لی کردن و روی خط راه رفتن

پایان گزارش روز یکشنبه کلاس اول دبستان

3 پسندیده

گزارش جلسه هفدهم کلاس اول دبستان

فارسی، نگاره ی 7

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%87%D9%81%D8%AF%D9%87%D9%851

هدف از این نکاره آشنایی با زندگی روستایی، مشاغل روستا، حیواناتی که در روستا وجود دارد و روحیه همکاری و همیاری که در یک حانواده ی روستایی وجود دارد، است.
دانش آموزان با این نگاره خیلی خوب آشنا بودند، بعضی از آنها می گفتند، پدربزرگ من و یا برادرم تراکتور داردو با کاربرد آن آشنا بودند.

در نگارش اما دانش آموزان نوشتن “و” و “ل” برایشان دشوار بود و نیاز به تمرین بیشتری داشتند.

ریاضی، تم 3

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%87%D9%81%D8%AF%D9%87%D9%852

هدف از این نگاره، آشنایی با مهارت هایی مثل آداب سوار شدن در ماشین ، پیاده شدن از ماشین و آداب عبور از خیابان است.
سوالاتی که از این تصویر می توان از دانش آموزان پرسید:
تعداد سرنشین های ماشین، نام اشکال هندسی روی ماشین، الگوهای موجود در تصویر.
همین طور تعداد پنجره های اتوبوس در هر ردیف و ستون را می توان پرسید. درباره ی تعداد افرادی که در خیابان هستند نیز می توان سوالاتی را طرح کرد.

پایان گزارش روز دوشنبه کلاس اول دبستان

5 پسندیده

6 نوشته به موضوع قبلی اضافه شدند: تعارض ایجاد می‌کنید یا ترجیح میدهید محبوب و nice بمانید؟

گزارش جلسه هجدهم کلاس اول دبستان

فارسی

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%87%D8%AC%D8%AF%D9%87%D9%8501

_ در این تمرین، دانش اموز باید با مفاهیمی مثل کشاورز، کمک کردن به پدر و مادر و نماز خواندن آشنا شود.
قبل از اینکه به تصاویر بپردازم از آنها خواستم به تصاویر نگاه کنند و یک داستان کوتاه تعریف کنند. در اینجا باید دقت کرد دانش آموز تصاویر را از راست به چپ و از بالا به پایین بخواند.
یکی دو نفر خیلی خوب تعریف کردند، یکی از آنها اینگونه گفت: مرده داره علف ها رو می کنه، بعد سرش گیج شده، اینجا داره نماز میخونه، اینجا هم صبحونه می خوره! :roll_eyes:
_ تمرین شعر ها و همخوانی

نگارش فارسی
تمرینات نگاره ی 7

ریاضی

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%87%D8%AC%D8%AF%D9%87%D9%8502

در دو جلسه قبل متوجه شدم در مفاهیم قبل و بعد نیاز به تمرین دارند…
چند نفر از دانش آموزان را جلوی کلاس آورده و از آنها خواستم به ستون بایستند. سپس تمرین های زیر را انجام دادم:
_ امیرعلی بعد فواد بایست.
_ امیرحسین قبل امیرارسلان بایست.
و مثال هایی از این قبیل را با هم تمرین کردیم، در این زمان یکی از دانش آموزان گفت: بعد یعنی جلو و قبل یعنی عقب!
بعد از آن به هر دانش آموز 5 عدد چینه دادم. از آنها خواستم به تعدادی که می گویم چینه ها را روی پنجره های اتوبوس صفحه ی تم بچینند.
مثلا: دو تا چینه بزار، یک چینه ی دیگ هم بزار. حالا چند تا داری؟
3تا چینه بزار، دو تای دیگ هم بزار. حالا چند تا چینه داری؟
دقت کنید مجموع عددهایی که تمرین می کنید نباید از پنج بیشتر باشد. در این کتاب مبنای آموزش اعداد، پنج در نظر گرفته شده است.
در نهایت دانش آموزان تمرین کتاب را انجام میدهند.

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%87%D8%AC%D8%AF%D9%87%D9%8503

پایان گزارش روز سه‌شنبه کلاس اول دبستان

4 پسندیده

گزارش جلسه نوزدهم کلاس اول دبستان

فارسی، نگاره ی 8

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%851

در این نگاره دانش آموز با باغ وحش آشنا می شود. آشنایی با انواع حیوانات، حیوانات وحشی، نکات ایمنی در باغ وحش، تقویت علاقه نسبت به حیوانات از اهداف این درس است.
از یک عروسک کاغذی خرگوش و زرافه، به عنوان یک حیوان که در باغ وحش زندگی می کند، برای ایجاد انگیزه استفاده کردم.

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%852

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%853

این طرح ها را پس از رنگ امیزی برش زده و به شکل تصویری که در گوشه ی سمت راست طرح خرگوش میبینید، تا بزنید.
این کار خیلی بچه ها را هیجان زده و خوشحال کرد.
گفتگوی این چنینی را از زبان زرافه انجام شد:
سلام بچه ها! خوشحالم که من رو به کلاس تون دعوت کردین. من در باغ وحش زندگی می کنم، تا به حال بچه های زیادی به باغ وحش اومدن و از من سر زدن.
اسم شما چیه؟ شما هم تا به حال به باغ وحش اومدین؟
بچه ها شما منو میشناسید؟ اسم منو کی می دونه؟

ریاضی

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%854

در این صفحه، تمرین انتقال اعداد از یک دست به دست دیگر را انجام میدهیم. قرار نیست این دو عدد را با هم جمع کنیم و چنین اصطلاحی را به کار نمی بریم. دانش آموز هر دو عدد را با انگشتان نمایش می دهند، سپس به ازای هر انگشتی که از یک دست می بندند، از دست دیگر باز می کنند. در نهایت عدد حاصله را بیان می کنند.
اکثر دانش آموزان به راحتی این کار را انجام می دهند.
من اینطور گفتم: دو تا همسایه داریم، این دو نفر می خوان برن خونه ی این سه نفر مهمونی، خب حالا ببینید، یکی یکی میرن! یکی بسته، یکی باز. یکی بسته، یکی باز.

الگو را ادامه میدهند.

نگارش فارسی
تمرینات نگاره ی 8: در نوشتن دانش آموز، دقت کنید حتما در جهت درست بنویسد. گاهی اوقات دانش آموز کتاب را نوشته و به شما نشان می دهد و میبینید چقدر خوب و مرتب نوشته ، اما وقتی از او می خواهید بنوسید، چونان لقمه را دور دهان می چرخاند که … !
حتما در جهت فلش ها بنویسد.

پایان گزارش روز چهارشنبه کلاس اول دبستان

2 پسندیده

گزارش جلسه بیستم کلاس اول دبستان

قرآن
آموزش سوره ی عصر: به نوار چند بار گوش می دهند و سپس تکرار می کند.
:family_man_woman_boy: در خانه زمزمه کنید و از او بخواهید همراه شما تکرار کند. می توانید فایل صوتی سوره را دانلود کنید و از او بخواهید گوش کرده و تکرار کند، تا حفظ شود.

ریاضی

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%851

به هر دانش آموز یک بسته چوب کبریت، یک برگه آچار و یک چسب داده و از آنها خواستم از بسته ی خود، پنج عدد چوب جدا کنند. هر کس با این پنج عدد یک شکل بسازد و با چسب روی کاغذ بچسباند.
کارهای مختلف را به دانش آموزان نشان دادم، تا هر کس نمایش مختلفی از اعداد را ببیند.
هر دانش آموز به گونه ای متفاوت کار را انجام داد.

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%852

یکی از کارهایی که برای من خیلی جالب بود:

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%853

فارسی و نگارش
انجام تمرینات نگاره: ببین و بگو

هنر
کاری که با چوب کبریت ها انجام شد را رنگ آمیزی کردند و طرح هایی را با نقاشی به آن اضافه کردند.

پایان گزارش روز شنبه کلاس اول دبستان

4 پسندیده

گزارش جلسه بیست‌و یکم کلاس اول دبستان

علوم

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%20%D9%88%20%DB%8C%DA%A9%D9%851

این صفحه هم مانند چند صفحه ی قبل می خواهد توجه دانش آموز را به نقش حواس در شناخت محیط جلب کند. اما با این تفاوت که اگر ما خوب به اطرافمان نگاه کنیم، با عث می شود پرسش هایی در ذهنمان ایجاد شود.
در این صفحه از آنها پرسیدم، با دیدن این ها دوست داری درباره ی چه چیزی بیشتر بدانی؟ دوست داری چه چیزی بدانی؟
پاسخ هایی که دانش آموزان دادند: درباره ی دندان های مورچه. درباره ی سنگ ها. درباره ی آب.
اما به پرسش دوم نتوانستند پاسخ بدهند.
:family_man_woman_boy: در محیط های مختلف مثل طبیعت، جنگل، دریا… از آنها بخواهید با دقت به محیط اطراف شان توجه کنند. شما هم سعی کنید توجه آنها را به ساده ترین چیزها جلب کنید. مثلا از او بخواهید میوه را بو کند، لمس کند و بچشد. از او بخواهید برگ های سبزی را با دقت نگاه کند و لمس کند.

ریاضی
سودوکو: در صفحه قبل یک مربع سودوکو داشتیم که امروز آن را حل کردیم. در مقایسه با جدول قبلی، تعداد خانه های جدول بیشتر شده است و از 33 به 44 تغییر کرده است. در ضمن ، یک قانون به قانون های جدول اضافه می شود و آن اینکه علاوه بر سطر و ستون، در هر مربع هم باید چهار رنگ باشد و تکراری نباشد.
از دانش آموزانی که کمی در حل جدول مشکل داشتند، خواستم تنها مدادرنگی هایی را روی میز بگذارند که از آنها در جدول استفاده شده است. سپس رنگ هایی که در هر سطر آمده است را کنار بگذارند، رنگ باقی مانده پاسخ ماست.
:family_man_woman_boy: مشابه این جدول را می توانید با اشیا مختلف مثلا پاکن، تراش، مداد و یا با چینه در خانه تمرین و بازی کنید.

فارسی

%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87%20%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%20%D9%88%20%DB%8C%DA%A9%D9%852

تصمیم داشتم این نگاره را در مسجد تدریس کنم که اجازه ندادند.
مفاهیمی که در این نگاره مدنظر است: آشنایی با قرآن، مسجد، وسایل موجود در مسجد مثل منبر، جامهری، جا کفشی، پرده و افرادی که در مسجد فعالیت می کنند مثل امام جماعت، موذن. همینطور نظم موجود در مسجد مثل صف ایستادن نمازگزاران از مفاهیمی که لازم است یادآوری شود.
:family_man_woman_boy: یک بازدید از مسجد داشته باشید و نام بخش های مختلف آن را از فرزندتان بپرسید. یادآوری کنید علاوه بر برگزاری مراسمات مذهبی، مسجد محل رای گیری، مشورت کردن و شرکت در کلاس های اوقات فراغت هم هست.

نگارش فارسی: حل تمرینات نگاره ی 9

ورزش
هدف آمادگی جسمانی: استقامت قلبی عروقی
تلفیقی با ریاضی: تمرین مفاهیم چپ و راست
روبانی را دور مچ دست راست دانش آموز بسته و تمرینات نرمش را به این صورت انجام دادم:" روبان در دست راستم، روی مچ پام می زارم. روبان در دست راستم، روی کمرم میزارم " دانش آموزان تکرار کرده و بعد از انجام دادن آن تا 10 شماره می شمردند.
بعد از انجام نرمش بازی را انجام دادیم که اسمش را نمی دانم. شما می توانید اسمش را به من بگویید؟
به این صورت که همه در یک صف می ایستند. نگاه رو به جلو، دست ها پشت سر. من در پشت سر آنها حر کت کرده و یک شی کوچک مثل سنگ را در دست یک نفر قرار می دهم، به طوری که دیگران متوجه نشوند سنگ در دست چه کسی است.
به محض شنیدن صدای سوت، فرد مورد نظر باید بدود و تا خط روبرو که مشخص شده است برسد(دستش را به دیوار روبرو بزند). اما دو نفری که در کنار فرد قرار دارند نباید اجازه بدهند که او این کار را انجام بدهند. با حر کت وی، آنها هم دویده و قبل از رسیدن به دیوار باید او را بگیرند.
برخی دانش آموزان خیلی خوب انجام دادند، اما برخی حواسشان نبود باید حر کت کنند و دوستاشان را بگیرند. :slightly_smiling_face:

پایان گزارش روز یکشنبه کلاس اول دبستان

2 پسندیده

گزارش جلسه بیست‌و دوم کلاس اول دبستان

قرآن
تمرین سوره های عصر، توحید و کوثر

ریاضی

دانش آموز بعد از بیان تعداد هر دسته که باید بدون شمارش و سریع باشد، 2 تا به آن اضافه می کند و حاصل را بیان می کند. در بیان عدد نباید دوباره از یک شروع کند، بلکه می تواند دوتا بعد از آن را بشمرد مثلا " سه تا هست دو تا بعدش میشه پنج و یا سه تا هست دو تا بعدشو میشمرم، چهار،پنج."

:woman_teacher: امروز متوجه شدم یکی از دانش آموزانم تعداد انگشتان دستش را نمی داند. وقتی از او پرسیدم چندتا انگشت داری، مات و مبهوت به انگشتاش نگاه کرد و با لهجه ی خودش گفت: به اندازه کلیکا شما! ( به انگشت میگن کلیک)

فارسی
انجام تمرینات نگاره ی 9 : نمایش وضو گرفتن و تمرینات ببین و بگو
:family_man_woman_boy: هنگام وضو گرفتن از او بخواهید کنارتان بایستد و نگاه کند.

هنر
نقاشی گروهی همراه با موسیقی

پایان گزارش روز دوشنبه کلاس اول دبستان

4 پسندیده

1 نوشته به موضوع قبلی اضافه شدند: بازخورد گزارش‌های روزانه معلمِ کلاس اول دبستان