مسئله را به جمع داخل سازمان بسپریم یا خارج سازمان؟

اگر در حال بررسی یک پروژه‌ی جمع‌سپاری هستید، احتمالا به دنبال ایجاد یک محصول یا خدمت جدید و یا بهبود محصول یا خدمت فعلی هستید. ایده‌ها و خروجی یک پروژه‌ی جمع‌سپاری تنها به اندازه‌ی افراد مشارکت‌کننده خوب خواهد بود. برای همین برای بهبود ایده‌ها، بهترین کار این است که ابتدا در انتخاب کسانی که ممکن است بتوانند به پروژه کمک کنند، دقت کنید. این انتخاب‌ حتما به چالشی که در دست دارید، بستگی دارد!

جمع‌سپاری به معنای یک چالش عمومی نیست، انتخاب عاقلانه‌ی «جمع» اولین گام برای یافتن بهترین ایده‌ها برای چالش در دست است. اول بپرسید: چه کسی مخاطب نهایی خواهد بود و یا کدام گروه دچار بیشترین تاثیر از نتیجه این چالش خواهد شد؟

جمع‌سپاری داخل سازمانی

اگر پاسخ شما به پرسش «چه کسی؟»، «کارکنان خودمان» باشد؛ بهتر است از خود ایشان برای مشارکت در چالش و ایده‌پردازی کمک بگیرید. جمع‌سپاری داخلی به عنوان برون‌سپاری به گروهی از داوطلبان در یک سازمان تعریف می‌شود که در این مورد، جمع معمولا شامل کارمندان می‌شود. این کارکنان همیشه نباید مخاطب نهایی و یا گروه تحت تاثیر باشند.

بسیاری از سازمان‌ها وقتی برای حل یک چالش، به برخی اطلاعات محلی و یا دانشِ زمینه نیاز باشد و این دانش در داخل سازمان موجود باشد، به جمع‌سپاری داخلی می‌پردازند.

جمع‌سپاری داخلی یا جمع‌سپاری سازمانی توسط سازمان‌های بزرگ به خوبی پیاده می‌شود. چنین فعالیت جمع‌سپاری در بین گروه‌های مختلف یک سازمان، می‌تواند مجموعه‌ای متنوع از ایده‌ها را تولید کند؛‌و در ضمن در این حالت پیاده‌سازی ایده‌ها سریع‌تر پیش می‌رود.

جمع‌سپاری خارج سازمانی

اگر کاربر نهایی چالش شما و یا پاسخ شما به پرسش «چه کسی؟»؛ «مشتریان ما» باشد، بهتر است جمع‌سپاری خارج از سازمان انجام شود. این سبک از جمع‌سپاری معمولا به شکل عمومی برگزار می‌شود و در آن پروژه به گروه‌های خاص که علاقه و تخصص کافی به مسئله دارند برونسپاری می‌شود.

گاهی نیز وقتی یک سازمان در جستجوی ایده‌هایی خارج از عرف و چهارچوب باشد، جمع‌سپاری خارجی پاسخگو است؛ چرا که چنین جمعی می‌تواند تجربه، بینش و تخصصی که در اختیار سازمان نیست را ارائه دهد.

چگونه از هر دو استفاده کنید؟

در اکثر اوقات چالش‌های جمعی را می‌توان هم‌زمان به مخاطبان داخل و خارج سازمان بسپرید تا از مزایای هر دو بهره ببرید. این سبک از چالش می‌تواند باعث همکاری بیشتر شود، چرا که کارکنان به ارائه دانش و اطلاعات مورد نیاز برای چالش کمک می‌کنند و شرکت‌کنندگان خارجی دیدگاه بیرونی را ارائه می‌دهند.

همراه کردن کارکنان در چالش‌های جمع‌سپاری که دارای مخاطبان خارجی نیز هست، به شوق‌آفرینی در جمع کارکنان کمک می‌کند و یکی از راه‌هایی است که شرکت به کارکنان خود ارزشمند بودن ایشان را نشان می‌دهد. از طرفی، آوردن جمعیت خارجی در کنار کارکنان در یک جمع‌سپاری می تواند ارزش مشتریان خلاق (و احتمالا وفادار) را نیز به ایشان نشان دهد.


هم جمع‌سپاری داخل سازمانی و هم جمع‌سپاری در خارج سازمان می‌تواند برای روند ایده‌پردازی شما منافعی داشته باشند. کافی است استراتژی مناسب را برای بهره‌مندی از خرد جمعی و هم‌آفرینی به نفع رشد سازمان خودتان تنظیم کنید.

دنباله‌ی موضوع‌های

منبع: وبلاگ سایت کاردیکس

https://blog.chaordix.com

3 پسندیده

آنچه در قالب این موضوعات حول محوری جمع سپاری در اینجا نگارش شده تا جایی که من میدونم یکی از منابع خوب و مجموعه مطالب مفید در بستر وب فارسی هست که البته از یک منبع معتبر هم ترجمه شده
دست مریزاد به لاله و امیدوارم که اینکار همینطور در خصوص دیگر موضوعات ادامه داشته باشه

2 پسندیده