چه نمونه ی جالب توجهی از نوآوری باز در سازمان ها سراغ دارید؟

در حال حاضر در دنیا، خیلی از شرکت‌های برتر، از جمله بیش از ۵۰٪ شرکت‌های لیست شده در Fortune 500 از نوآوری باز به عنوان استراتژی نوآوری سازمانشون بهره می‌برن. شرکت هایی مثل GE[1]، 3M، [2]P&G، ناسا، لگو، … . این شرکت‌ها با باز کردن در سازمان خودشون به روی سایرین،‌ شامل استارتاپ‌ها، دانشگاه‌ها، و افراد نوآور؛ عملا امکان ارزش‌آفرینی توسط سایرین در لبه‌های پیشروی سازمان خودشون رو فراهم کردن و در ضمن ریسک لو رفتن ایده‌ها توسط دیگران رو برای توسعه‌ی سریع‌تر سازمانشون پذیرفتن.

در ادامه ی موضوع «اهداف نوآوری باز در سازمان ها» یکی از آخرین چالش هایی که درباره نوآوری باز توسط مخاطبان عمومی و متخصص خوندم رو معرفی میکنم و خیلی دوست دارم شما هم مواردی که از این سبک چالش ها دیدین رو مطرح کنین:

مسئله ی Space Poop!

در فضا، هیچ کس صدای سیفون کشیدن شما رو نمی شنوه! چون در فضا هیچ توالتی وجود نداره. البته ممکنه چنین چیزی زندگی شما رو تحت تاثیر قرار نده، ولی برای فضانوردان شجاع ناسا، که در لباس های فضایی خودشون هستن چنین چیزی یه چالش واقعیه. گاهی لازمه شما در یه خلا کامل حضور داشته باشین.

لباس های فضایی کنونی برای فعالیت در فضا و محافظت از افراد در هر اتفاق پیش بینی نشده ای در فضا ساخته شده اند. یک فضانورد ممکن است در حالت عادی تا ده ساعت برای پرتاب و یا فرود، و یا تا 6 روز اگر اتفاق پیش بینی نشده ای در فضا رخ دهد در لباس مخصوص فضانوردی باشد.

راه حل کنونی برای مسئله ی توالت در فضا

تا الان فضانوردان در صورت نیاز از پوشک برای مصارف خود استفاده میکنند. ولی خب پوشک یک تکنولوژی سطح پایین و راه حل موقت است. در ضمن اینکه برای زمان بیش از یک روز اصلا راهکار بهداشتی و سالمی نیست!

در این چالش ناسا به دنبال یک سیستم کامل در داخل لباس فضانوردی است که زباله های انسانی را جمع آوری کند و برای 144 ساعت (یا شش روز) آن ها را از بدن دور نگه دارد، بدون اینکه نیازی به دست انسان باشد. این سیستم لازم است در شرایط فضا که در آن جامدات، مایعات و گازها به حالت معلق در می ایند و لزوما با هم ترکیب نمیشوند (شرایطی که اکثرمان با نام گرانش صفر میشناسیم) کارامد باشد.

چنین سیستمی قرار است به فضانوردان کمک کند که در طول مدت شش روز سالم و زنده بمانند.

راه حل های ارائه شده برای چالش نوآوری باز ناسا

در این چالش سی هزار دلاری، ناسا تونست 20 هزار نفر رو به مشارکت در چالش ترغیب کنه، 5 هزار طرح دریافت کنه و در نهایت سه طرح برنده و مناسب در دست داشته باشه:

راهکار برنده در چالش نوآوری باز ناسا

طرح اول – سیستم توالت میان دوراهی[3]: ایده ی نهایی بر اساس تکنیک های لاپاراسکوپی در جراحی توسط جراح نیروی هوایی آمریکا طرح شد. ایده در قالب چندین پروتوتایپ ارائه شده که در تصویر زیر یکی از این پروتوتایپ ها نمایش داده شده:

راه حل مهندسی برای نوآوری باز
طرح دوم – سیستم دفع زباله ی قدرت گرفته از هوا[4]: طرحی تیمی از دو مهندس و یک پزشک امریکایی که در آن به کمک جریان هوا و طراحی مناسب لوله ها زباله های جامد را دفع میکنند.

ایده های نو برای لباس فضانوردان
طرح سوم – لباس زیر گرانش صفر برای استفاده ی شش روزه[5]: توسط یک طراح محصول اسکاتلندی ارائه شد و در آن زباله ها به شکل فشرده ای بسته بندی میشوند و در مکان ثابت میشوند.


مرتبط با پرسش های:

منبع: سایت نوآوری باز heroX


  1. General Electric ↩︎

  2. Procter & Gamble ↩︎

  3. Perineal Access & Toileting System ↩︎

  4. Air-powered Spacesuit Waste Disposal System ↩︎

  5. Zero Gravity Underwear for 6 Day Use ↩︎

5 پسندیده