ترکیب مناسب مهارتها برای تشکیل یه تیم موثر چیه؟

ترکیب مناسب برای تیم

انتخاب تیم مناسب، فرصت جذابیه که ممکنه برای هر کسی در کسب وکار پیش بیاد. ولی وقتی در موقعیت واقعی قرار می‌گیرید، سئوالات بسیار زیادی سراغتون میاد و ممکنه سردرگمتون کنه.

اول این مقاله رو بخونید: :point_left: چطوری یه تیم کاری تشکیل میدی؟

در این نوشتار کمک میکنیم تا این سردرگمی رو رفع کنین. نمی‌خوایم کار خارق‌العاده‌ای انجام بدیم، بلکه مجموعه‌ای از فرآیندها و تکنیکها رو یاد بگیریم که میتونه به شکل راهنما برای ساخت تیم مورد استفاده قرار بگیره. اگر الان در تیمی حضور دارین، کمک می‌کنیم تا نقاط ضعف و قوت تیم خودتون رو بشناسین و بفهمین کجا باید تغییراتی انجام بدین و به چه افرادی باید آموزشهای لازم رو بدین، تا به بهترین عملکرد خودشون برسن.

در قدم اول، کمک می‌کنیم هدف خودتون رو کاملا مشخص کنین:

پیدا کردن اعضای تیمی که همه‌ی مهارتها، دانشها و توانایی‌های مناسب برای انجام به کار رو داشته باشن، کار ساده‌ای نیست (این افراد وجود دارن ولی بسیار کمیابن و پیدا کردنشون کار بسیار زمانبر و پیچیده‌ایه). به جای اون، بهتره تیمی رو تشکیل بدین که

  • وقتی در کنار هم قرار میگیرن، قابلیتهای لازم برای انجام کار را داشته باشن یا بتونن به دست بیارن.
  • خصوصیتهای شخصیتی اونها با کاری که قراره انجام بدن، هماهنگ باشه.
  • دارای تنوع مناسب باشه.

حالا که هدف مشخص شده، کمک میکنیم که ترکیب مناسب از مهارتها را پیدا کنین، به صورتی که وقتی در تیم کنار هم قرار میگیرن بتونن عملکرد مناسبی داشته باشن. با جزئیات دانشها، مهارتها و اخلاقهای پایه لازم برای موفقیت یک تیم رو براتون توضیح میدیم و ابزاری رو بهتون معرفی میکنیم که این قابلیتها رو بسنجین.

در کنار اینها، بهتون نشون میدیم که عواملی مثل شخصیت، تنوع و اندازه چطور روی تیم اثر میذاره. ابزاری رو بهتون معرفی می‌کنیم که این اطلاعات رو به قدمهای قابل اجرا تبدیل کنین.

مخلوط مناسب مهارتها برای یه تیم چیه؟

یادتون هست که قبلا در تعریف تیم به مهارتهای مکمل اشاره‌ای داشتیم؟ خوب، کل داستان درباره تیم به این شکله: افراد مختلف، مهارتهای متفاوتی رو در تیم به اشتراک میزارن و این مهارتهای متفاوت با هم جمع میشن، تا مخلوط مناسب مهارتها تشکیل بشه.

بیشتر بخونید :point_left: به نظرتون تیم چیه؟!

این «مخلوط مناسب مهارتها» چیه؟ با وجود اینکه برای هر موردی و هر تیمی، این مخلوط ممکنه متفاوت باشه، ولی مهارتها، قابلیتها و دانش لازم برای یک تیم میتونه به سه دسته کلی تقسیم بشه:

  • دانش عملکردی و تکنیکی : دانش مشخصی که برای تبدیل ورودی (که میتونه هرچیزی باشه برای مثال بیمار، قسمتهای ماشین، اطلاعات ) به خروجی (شخص سالم، ماشین، روزنامه یا کتاب) لازمه.

  • مهارتهای کار تیمی : مهارتهای بین‌فردی و خودمدیریتی ( مثل ارتباط، رفع تضاد با دیگران، حل مسئله با همکاری دیگران، هدفگذاری، مدیریت عملکرد، نوشتن طرح و جهت‌دهی به کارها) که به عملکرد موثر تیم کمک میکنه.

  • ذهنیت انطباقی[1] : خصوصیات اخلاقی که به عضو تیم کمک میکنه تا در برابر تغییرات مداوم و عدم اطمینان، منطبق بشه، تحول پیدا کنه و فعال عمل کنه[2]. این خصوصیات برای موفقیت در فضای به شدت رقابتی الزامیه. ذهنیت انظباقی شامل مهارت تصمیم‌گیری، توان حل مسئله، چندمهارته بودن[3] و تحملِ ابهام در کارها[4] هست.

فقط وقتی تیم همه‌ی این خصیصه‌ها رو داشته باشه میتونه به یک تیم موثر تبدیل بشه. بنابراین، دچار این اشتباه عمومی نشین که «تیم رو براساس شرایطی مثل «انطباق شخصیتی » یا «موقعیت سازمانی رسمی» بسازین». در عوض روی ساختن تیمی تمرکز کنین که پتانسیل به دست آوردن خصوصیات بالا رو در یک بازه زمانی مشخص، داشته باشه.

«پتانسیل» کلمه کلیدی این مرحله‌ست. باوجود اینکه تیم برای موفقیت نیاز به مخلوط مناسب از مهارتها داره، ولی این به این معنی نیست که شما باید تیم رویایی رو استخدام کنین که همه‌ی خصوصیات لازم رو از اول داشته باشه.

رهبران موثر در تیمها، این رو به خوبی درک میکنن که ممکنه کمبودهای مهارتی در تیم وجود داشته باشه، که برای رسیدن به سطح عملکرد بالا نیاز به رفع این کمبودها داشته باشن. در واقع این کمبودها اغلب وقتی خودشون رو نشون میدن که تیم در کنار هم به عنوان یک واحد عملکردی، شروع به کار کنه.

چیزی که این رهبرها روی اون حساب میکنن اینه که اگر از فرآیندهای تیمی مناسب پیروی کنن، اعضای تیم میتونن قابلیتهای لازم رو در مسیر کار تیمی به دست بیارن. نتیجه نهایی اینه که تیم مجهز به مجموعه کاملی از «مهارتهای مکمل» میشه که برای رسیدن به عملکرد موردنظر لازم هستن.

در مورد فرآیندهای تیمی بیشتر بخوانید :point_left: تیم موثر چطور کار میکنه؟

بنابراین برای اینکه در مرحله ساخت تیم متوقف نشین، ابزارهایی که به شما معرفی میکنیم رو به کار ببرین تا

  • کمترین قابلیتهای لازم برای شروع پروژه رو شناسایی و ثبت کنین (اغلب شما خودتون باید اغلب دانش عملکردی و تکنیکی لازم برای انجام کار رو در ابتدای کار گردآوری کنین).

  • مطمئن بشین که اعضای تیمی که انتخاب کردین، توان دستیابی به بقیه مهارتهای لازم در طول اجرای پروژه رو دارن.

شخصیت، تنوع و تعداد مناسب برا هم‌تیمی‌ها چیه؟

با وجود اینکه تیمها از مخلوط مناسب مهارتها برای شروع استفاده میکنن، ولی در این نقطه متوقف نمیشن. اونها معمولا فراتر از مهارتها میرن و به اهمیت شخصیت افراد و تنوع در فرآیند تشکیل تیم هم نگاه میکنن.

شخصیت نقش بسیار مهمی در تعریف عملکرد اعضای تیم بازی میکنه. آیا عضو تیم شخصیت باز داره[5]؟ آیا اون وظیفه‌شناسه؟ آیا برونگراست؟ آیا اهل مصالحه هست؟ آیا «تمایلات هیجانی»[6] مثل هیجان، خودآگاهی و آسیب پذیر بودن رو از خودش نشون میده؟ همه‌ی این عوامل میتونه روی عملکرد اثرگذار باشه. در معرفی ابزار به این خواهیم پرداخت که چطور با این مسئله سروکله بزنین.

تیم شما باید از سطح مناسبی از تنوع برخوردار باشه. تحقیقات نشون میده که بودن سطح مشخصی از تنوع در یک تیم باعث بالا رفتن سطح نوآوری و خلاقیت در تیم میشه. اعضای تیمی با زمینه‌های فرهنگی متفاوت، انواع مختلفی از دانش، گروههای سنی متفاوت و زمینه‌های جغرافیایی متفاوت، طیف متنوعی از بینشها رو در کار وارد میکنن. شما هم باید از این امتیاز استفاده کنین و میزان مناسبی از تنوع رو وارد تیم کنین.

:warning: یک هشدار: تنوع میتونه یک جنبه منفی هم داشته باشه. تنوع بیش از حد میتونه باعث بشه که اعضای گروه در جهتهای مختلفی حرکت کنن و تجمیع و یکدستی گروه کاملا به خطر بیوفته. به عنوان رهبر تیم باید تعادل مناسب رو پیدا کنین. رهبر تیم بهتره که تنوع کافی رو به وجود بیاره تا نوآوری رو در تیم ارتقا بده، از طرف دیگه حواسش به این باشه که تیم بتونن با هم ارتباط برقرار کنن و به یک چهارچوب مشترک دست پیدا کنن. در بخش ابزار به سنجه‌های اشاره میکنیم که به شما کمک میکنه تا این تعادل رو برقرار کنین.

در بخشهای بعدی در مورد تعداد به طور مفصل بحث می‌کنیم، ولی در اینجا بهتره به طور خلاصه اشاره کنیم که تیم نباید بیش از اندازه بزرگ باشه . معمولا تیمهای موثر با ۳ تا ۱۵ عضو، دوام و عملکرد مناسبی دارن. پس چطور یک تیم میتونه «مخلوط مناسب مهارت»، شخصیتهای مناسب و میزان تنوع مناسب رو داشته باشه، بدون اینکه خیلی بزرگ باشه؟ از ابزارهای بخش بعد برای رسیدن به این هدف استفاده کنین!


:question: تمرین: کدوم فرد رو برای تیم انتخاب می‌کنین؟

فرض کنین که مسئول تشکیل تیمی شدین که نیاز به مهارتهای دانشگاهی و تجربه کاری مناسب داره. تا حالا یه آقا با سطح سواد متوسط و تجربه کاری بالا، یه خانم و یه آقا با سطح سواد بالا و تجربه کاری پایین رو در تیم دارین. کدوم یکی از این افراد رو به تیم اضافه می‌کنین؟ چرا؟

  • خانمی با سطح سواد متوسط و تجربه کاری بالا

  • آقایی با سطح سواد بالا و تجربه کاری پایین

  • خانمی با سطح سواد بالا و تجربه کاری پایین

  • آقایی با سطح سواد متوسط و تجربه کاری بالا


  1. adaptive attitude ↩︎

  2. proactive ↩︎

  3. versatility ↩︎

  4. tolerance for ambiguity ↩︎

  5. open ↩︎

  6. neurotic tendencies ↩︎

4 پسندیده

من آقا و خانم با سطح سواد بالا و تجربه کاری پایین رو همیشه انتخاب کردم همیشه.

1 پسندیده