پادپُرسی‌ها کتاب خوب اخیرا چی خوندن؟

رمان پروژه رزى یک رمانِ داستان محورِ عاشقانه با پس زمینه ى علمى و طنز ست.

قهرمان دوست داشتنى رمان پروفسور دان تیلمن، یک استاد دانشگاه رشته ى ژنتیک است، دان تیلمن مردى نابغه و هوشمند است که براى هر مسئله اى در زندگى اش یک پروژه تعریف مى کند.

دان تیلمن ذهنى تحلیلگر دارد که همه مسائل را بصورت منطقى پردازش میکند و بسیار معقول با همه چیز برخورد میکند، برنامه دقیق ساعتى دارد و در همه چیز دقیق و منضبط است. اما در رفتار و ارتباطات اجتماعى دچار مشکل است و به اصطلاح خودش همیشه یک گاف یا سوتى معاشرتى مى دهد همین باعث شده تعداد دوستانش به انگشتان دست هم نرسند.
دان تیلمن براى حل مشکل پیدا کردن یک شریک مناسب زندگى پروژه اى به اسم پروژه همسریابى تعریف مى کند که در آن فرمى گزینشى طراحى میکند که بتواند با آن فرد مناسب با زندگى اش را انتخاب کند که اتفاقى این پروژه من باب آشنایى اش با دخترى به نام رزى مى شود که اصلا هیچکدام از شرایط مطلوب براى شریک زندگى شدن دان تیلمن را ندارد. این آشنایى، شروع پروژه هاى دیگر دان تیلمن مى شود که آشنایى اش را با رزى بیشتر و بیشتر مى کند تا نهایتا پروژه اش به پروژه رزى خاتمه مى یابد.

13 پسندیده

خب می‌خوام سه رمان از کتاب‌هایی که مخاطبان اینستاگرام پادپرس اخیرا خوندن رو اینجا معرفی کنم. معرفی‌ها با کمک خواننده‌ی هر کتاب تنظیم شده و در اینستاگرام در اختیارمون قرار گرفته که به اینجا منتقل میشه تا افراد کتابخونِ بیشتری در وب بتونن ازش استفاده کنن.

سه رمان پیشنهادی در ژانر تاریخی-تخیلی[1]

1. ملت عشق نوشته‌ی الیف شاکف

اگه به صفحه‌ی گودریدز کتاب ملت عشق مراجعه کنین می‌بینین که این رمان از حدود صدهزار رای، امتیاز ۴.۱ رو به خودش اختصاص داده که امتیاز خیلی خوبی هست و میگه که اگه به رمان در ژانر تاریخی-تخیلی علاقه‌مند هستین خوبه که مطالعه‌ش کنین.

مریم عزیز در توصیف این کتاب، دو قسمت مختلف از کتاب رو انتخاب کردن:

کتاب ملت عشق

الیف شاکف

:point_left: لینک دانلود کتاب صوتی ملت عشق در کتابراه

:point_left: لینک دانلود کتاب نوشتاری ملت عشق در کتابراه

قسمتی از متن کتاب:

مولانا خودش را «خاموش» می‌نامید؛ یعنی ساکت. هیچ به این موضوع اندیشیده‌ای که شاعری، آن هم شاعری که آوازه‌اش عالمگیر شده، انسانی که کار و بارش، هستی‌اش، چیستی‌اش، حتی هوایی که تنفس می‌کند چیزی نیست جز کلمه‌ها و امضایش را پای بیش از پنجاه هزار بیت پرمعنا گذاشته چطور می‌شود که خودش را «خاموش» بنامد؟

اغلب مفسران مثنوی بر این نکته تأکید می‌کنند که این اثرِ جاودان با حرف «ب» شروع شده است. نخستین کلمه‌اش «بشنو!» است. یعنی می‌گویی تصادفی است شاعری که تخلصش «خاموش» بوده ارزشمندترین اثرش را با «بشنو» شروع می‌کند؟ راستی، خاموشی را می‌شود شنید؟

همه بخش‌های این رمان نیز با همان حرف بی‌صدا شروع می‌شود. نپرس «چرا؟» خواهش می‌کنم. جوابش را تو پیدا کن و برای خودت نگه دار.

2. رمان نام من سرخ نوشته‌ی ارهان پاموک

نام من سرخ در گودریدز، تونسته از بین چهل هزار رای، امتیازِ خوبِ ۳.۸ رو به دست بیاره. این رمان هم از ژانر تاریخی-تخیلی به حساب میاد و مربوط به اتفاقاتی از تاریخ ایران و ترکیه در دوران صفویه و عثمانی هست.

مریم عزیز در وصف این کتاب این متن رو انتخاب کردن:

رمان نام من سرخ سه داستان موازی قتل، نقش و عشق را در کنار هم پیش می‌برد، حلقه واسط این سه داستان نقش ها یا مینیاتورهایی است که نویسنده (اورهان پاموک) با گنجینه ای از ادبیات فارسی در رمان به تصویر می کشد. هر کدام از راویان رمان قطعه ای از حقیقت و‌گاهی دروغ را برای ما روایت میکند و این بارزترین مشخصه پست مدرن رمان است، راویان گاه خواننده را مخاطب قرار می‌دهند، او را شاهد می‌گیرند یا استنطاق می‌کنند.

تشخیص راست و دروغ حرفهای راویان بر عهده خواننده است. نویسنده به بهانه توصیف مینیاتور حکایت شاعران کهن فارسی را وارد داستان کرده و نقش را به ادبیات مبدل میسازد و کل رمان را به تصویری بزرگ از پر شکوه‌ترین دوران حکومت تبدیل می‌نماید.

نام من سرخ

:point_left: لینک دانلود کتاب صوتی نام من سرخ از کتابراه

:point_left: لینک دانلود کتاب نوشتاری نام من سرخ از کتابراه

۳. رمان جاسوس نوشته ‌ی پائولو کوئیلیو

رمان بعدی کتاب جاسوس از کوئیلیو هست که خودم هم پیشتر اشاره‌ای بهش کرده بودم. البته به دلیل امانت بودن کتاب، نتونستم تا ته بخونمش :frowning: و هنوز کنجکاوم که چی میشه که ماتاهاری دستگیر و اعدام میشه! کتاب جاسوس در گودریدز از بیست و شش هزار رای، امتیاز ۳.۳ رو به دست آورده که بد نیست. ژانر این رمان هم تاریخی-تخیلی هست و سرگذشت یک رقاص هلندی-آلمانی.

توصیف انتخابیِ رشیدی عزیز درباره‌ی کتاب جاسوس:

“جاسوس” روایتی چندباره از یک پرونده تاریخی از زنی عصیانگر به نام “ماتاهاری” ست که پائولو کوئیلو در اثری به همین نام، با زیبایی و به روشی خاص خودش به آن پرداخته است. در قسمتی از کتاب از زبان ماتاهاری می خوانیم :“مهم این است که زخم هایمان را برای تطهیر رو به آفتاب باز کنیم …” بدون شک بهترین قسمت این رمان بخش نامه ی وکیل ماتاهاری بود، نامه ای که هرگز به دست او نرسید. اگر پائولو کوئیلو این بخش را به داستان جاسون اضافه نمی کرد،تعجب می کردم و شاید درباره اش تجدید نظر، ایشون در خریدن نظر همه ی مخاطبانشون، استاد هستن و نکته سنجی و محافظه کاری خاص خودشون رو دارن. این بخش کتاب حقیقتی عریان از زندگی ماتاهاری رو به تصویر می کشه و یک نتیجه گیری عالیست.

کتاب جاسوس

:point_left: لینک دانلود کتاب صوتی جاسوس از کتابراه

:point_left: لینک دانلود کتاب نوشتاری جاسوس از کتابراه


شما این کتابا رو خوندین؟ نظرتون درباره شون چیه؟


  1. historical fiction ↩︎

5 پسندیده

این کتاب ها لینک ندارند؟ :heart_eyes:

1 پسندیده

دو کتاب اول رو تقریبا میتونم بگم لاله من خیلی دوستندارم.ترکیبی از ترکی و ایران(یعنی ترکیه)…وبا تجربه نقد و بررسی هایی که رو نویسده کتاب سوم داشتم (البته نه خیلی زیاد)من اون کتاب آخری رو بیشتر میپسندم و نوشته هاشو دوستدارم.

از طرفی چرااین همه کتاب دیگه داریم چرا میریم سراغ کتب ترکی؟مثل لباس!!

این کتاب رو بشدت دوستدارم و شاید اونایی که به تاریخی و جنگی علاقه داشته باشند میتونن به علایقشون اضافه کنند.

درمورد این کتاب و نویسنده تقریبا میتونم بگم هندی ها مثل اشو میتونن علاوه بر بومی بودنشون دینشون و مستبدی و ره خصوصیات مشترکی که بینشون هستش رو در نوشته های تارخی و غیر تاریخی بکار ببرن.عمیق باید خونده بشه و درک از نوشته ها رو نباید از یاد برد.شرقی ها کمی غریق نویس هستند.

2 پسندیده

زری جان ،من با این بخش از صحبتت موافق نیستم . اتفاقا کتاب از اون مواردی هست که به هیچ وجه نباید در موردش تعصب جغرافیایی و قومیتی به خرج بدیم. کتاب از همه جا باید بخونیم تا بتونیم از دیدگاهها و فرهنگ های دیگه مطلع بشیم و بعد با ذهن آگاه و جهاندیده اطلاعات رو غربال کنیم در موردشون فکر کنیم.
من ملت عشق رو خیلی دوست داشتم. کدوم یکی از نویسنده های فارسی زبان تا الان روایتی از زندگی مولانا به این سبک ، خلاقانه و شیرین و داستانی ارائه دادن؟
من افرادی رو میشناسم که کمترین گرایشی به مولانا و تاریخ ادبیات نداشتند و بواسطه ی این کتاب که ظاهرا یه رمان معمولی هست علاقه مند شدند از دنیای پر رمز و راز مولانا سر در بیارن.

2 پسندیده

من کتاب جزء از کل نوشته ی استیو تولتز و با ترجمه ی پیمان خاکسار که انتشارات چشمه منتشر کرده را بهتون پیشنهاد می کنم.
خودم سه بار این کتاب رو خوندم و معتقدم حتی با حجم بالایی که داره بازم ارزش خوندن داره!
کتابی که شما رو درگیر خودش میکنه و نمی تونین فراموشش کنین
باعث میشه با بسیاری ازعقاید ذهنیتون که تا الان بهشون سرسختانه موافق بودین درگیر بشین و دنیای جدیدی رو براتون باز میکنه!!!
و البته برای دوستانی که وقت زیادی برای کتابای حجیم ندارند کتاب بعد از ابر نوشته بابک زمانی را توصیه میکنم(البته به جزء از کل نمیرسه)
داستانی واقعی و شخصیت هایی که میتونین باهاشون همدلی کنید.

6 پسندیده

لذات فلسفه ویل دورانت
عجیب عالی بود. سعی می کنم در یک فرصت مناسب بیشتر توضیح بدم.

5 پسندیده

خیلی وقت پیش خوندم و کتابیه که پر از مسئله و حرف هست برای پادپُرس. امیدوارم الان که ذهنت تازه‌ست در موردش، بنویسی برامون

2 پسندیده

خیلی خیلی. هر فصل اش می تونه آغاز یک فصل جدید از گفتگو در پادپرس باشه. باید درباره اش نوشت

3 پسندیده

این کتاب از اوناست که باید تو دوره اول متوسطه درس بدن :ok_hand: (یا حداقل معرفیش کنن)
دومین کتاب لیستی که برای یادگیری فلسفه خوندم.

4 پسندیده

یه کتاب دیگه پیشنهادی از مخاطبان اینستاگرام پادپرس خدمت شما:

«شدن» نوشته‌ی میشل اوباما

اول بریم سراغ امتیاز گودریدزِ کتابِ «شدن»، ۴.۶ از ۲۵۰هزار رای. این همه رای جالب توجهه و دوست دارم بدونم به خاطر نویسنده ی کتاب هست یا برای متن خود کتاب.

کتاب یه اتوبیوگرافی هست، درباره میشل اوباما همسر رئیس جمهور سابق امریکا. نازیلای عزیز در توصیف این کتاب برامون گفتن:

عنوان کتاب Becoming است، به معنای شدن، اما همان‌طور که نویسنده در مقدمه کتاب هم اشاره کرده، هدفش از انتخاب این عنوان برای کتاب این است که نشان دهد همه ما در مقام انسانی در حال رشد فقط یک بار دکتر، معلم، مهندس، کارمند یا صاحب هر عنوان شغلی دیگر نمی‌شویم، بلکه در تمام دوران زندگی خود در مسیر رشدی هستیم و بارها و بارها به نقش‌های مختلف درمی‌آییم. و به همین دلیل پیشنهاد من برای عنوان کتاب «پیش رفتن» است، اما چون ترجمه فارسی آن با عنوان «شدن» چاپ شده است،‌ متن را با همین عنوان پیش می‌برم.

کتاب در سه بخش تنظیم شده است:

  • کتاب پیش رفتن - من شدن[1]
  • ما شدن[2]
  • بیشتر شدن[3]

جزییات کتاب برای هرکسی که علاقه‌ای به دیدن احتمالات گوناگون سیر زندگی بر روی کره خاکی دارد، جالب است. شاید نتوان آن را با عبارت «پشت صحنه سیاست»‌ توصیف کرد،‌ اما بی‌تردید تصویری از سبکی زندگی است که کمتر از آن دیده یا شنیده‌ایم. مسلما این کتاب زیرمجموعه سبک ناداستان است، گرچه شاید بهترین نمونه‌ ادبی آن نباشد. آن‌چه در ناداستان ادبی و یا خلاق، ارزشمند است، صداقت عریان نویسنده و دیدنش به عنوان انسانی آسیب‌پذیر است که نفس این مساله با سیاست در تناقض است و بالطبع در این کتاب برآورده نشده است.

خودزندگی نامه اوباما

مینای عزیز در توصیف این کتاب برامون نوشتن:

از ديدگاه من كتاب شدن ميشل اوباما كاملا انگيزشی بود و خواستار داشتن اعتماد به نفس و باور قلبی هر شخص برای رسيدن به آرزوها هستش.

من اين كتاب رو در ماه های اول مهاجرتم مطالعه كردم و بسيار مؤثر بود.
البته اين نظر شخصيه من هستش، گاها اشخاصی فقط به ديد يك زندگی نامه اين كتاب رو ميخونند ولی برای من اين نبود.

کتاب شدن از میشل اوباما


  1. becoming me ↩︎

  2. becoming us ↩︎

  3. becoming more ↩︎

6 پسندیده

برادرم فایل پی دی افش رو داد خوندم. برام جذاب بود جوری که تو خستگی جسمی و ذهنی برگشت از مدرسه، تو فضای پر سر و صدای مترو، نشسته و ایستاده، از رو گوشی خوندم و تمومش کردم. ولی همش حسم این بود که یک فضای موهومی از وقایع تاریخی و شخصیتا ساخته، و به همین دلیل نباید منبع شناخت افراد از مولانا قرار بگیره. فکر نمی‌کنم این یک نقطه قوت باشه، که مسائل در سطحی ساده سازی بشه که همه خوششون بیاد. بعدش تو کانال سهند ایرانمهر این مطلبو دیدم و به حسم تأیید خورد، البته هنوز کتابی که ایشون معرفی کردن رو نخوندم.

از الیف شافاک تا محمد جعفر مصفا
این روزها کتاب “ملت عشق” الیف شافاک(الیف شفق) را در دستان خیلی ها می توانید ببینید. شخصا همین که می بینم یک کتاب مورد اقبال قرار گرفته است، خوشحال می شوم اما تاسف من از این است که در دنیای زرق و برق و تبلیغات که ظاهر جای باطن و عمق را گرفته است، چنین کتابی در چنین ابعاد وسیعی برای عده ای می شود شاخص شناخت مولانا اما کمتر کسی است که محمد جعفر مصفا را بشناسد.
کتابهای مصفا به خصوص، کتاب “با پیر بلخ”، “تفکر زائد” و "انسان در اسارت فکر"از عمیق ترین کتابهایی است که خوانده ام و معتقدم اگر کسی سر در تمنای فهم مولوی داشته باشد اما روایت مصفا را نخوانده باشد خود را از بدیع ترین و بینظیرترین منظری که به مرغزار اندیشه مولوی ختم می شود، محروم کرده است. امروز که خبر درگذشت استاد مصفا را شنیدم عمیقا بخاطر از دست دادن چنین گوهر یگانه ای تاسف خوردم و تنها آرزویی که می توانم داشته باشم این است که دست کم نسل جوان اگر حتا به صرف یافتن سکون قلبی و طمانینه روحی می خواهد به سراغ مولوی برود دست کم اول مصفا را بخواند و بعد به سراغ الیف شافاک برود.
@sahandiranmehr

6 پسندیده

با سرعت بالا و با روشی درست محصول یا کسب و کارتون رو آماده کنید
در حداقل زمان اونرو بسنجید و تصمیم گیری کنید
راندمان سازمان رو افزایش بدید
و بدانید که هر تغییر و بروزرسانی مفید نیست. اینها بیشتر برای شما مفیدند تا مشتریانتان

مشاهده میشه که بسیاری از کارآفرین ها و افراد باانگیزه مدت طولانی رو برای آماده سازی یک کسب و کار صرف میکنند بدون اینکه هیچ نگرشی از مقصد داشته باشن.
اونها تیمشون رو تحت فشار قرارمیدن بدون اینکه بدونن این فشار هیچ تاثیری در پیشبرد کسب و کارشون نداره.
در صورتی که میخوایید یک کسب و کار راه بندازید، مسئول یک استارت آپ هستید، رئیس یک شرکت با سابقه هستید و یا رئیس یک سازمان دولتی، پیشنهاد میکنم که حتما این کتاب رو مطالعه کنید.

3 پسندیده

کتابای خوبی که در 6 ماه گذشته حسابی به وجد آورده منو:

1- کفش باز: داستان بوجود اومدن کمپانی نایکی، از زبون موسسش “فیل نایت”. کتاب واقعاً الهام بخشی بود برام. با لحظه به لحظه اتفاقات کتاب ارتباط برقرار کردم. از ندونم کاریهای که در مسیرش انجام داده و از نحوه تعاملاتش واقعاً کیف کردم. به نظرم فیل نایت خیلی خوب تونسته توضیح بده که چطوری با اعضای تیمش تونستن از هیچی یکی از بزرگترین سازنده های وسایل ورزشی رو بوجود بیاره. جاهایی از کتاب به شرایطشون واقعاً قبطه خوردم: مثلاً تنوع عرضه سهام در آمریکا، شفاف تر بودن قوانین مالی و حقوقی، امکان ارتباطاتشون با بازار آزاد. همه ی اینا به رشد و توسعه ی کارشون خیلی کمک کرده.

2- ذهن کامل نو: کتابیه با محوریت استفاده عملی از نیمکره راست مغز. کتاب واقعاً جالبیه. به نظرم لزوماً حرف جدیدی نمیزنه، فقط تونسته تمرکز بیشتری به استفاده از ذهن طراح(خلاق یا هرچی دیگه) آدم بده.

  • چند تا کتاب بعدی رو از تو صندوق خونه کش رفتم؛ اکثراً کتابای چاپ دهه 50 بودن.

3- خاک خوب: داستانیه راجع به جوانی کشاورز در کشور چین در سالهای قبل انقلابشون به قلم پرل باک. داستانش با اینکه موضوع ساده ایه ولی ریتم خیلی خوبی داره و به راحتی نمیتونی بذاریش کنار. با اینکه نویسنده آمریکاییه و فقط در چین زندگی کرده، خیلی خوب و زیبا تونسته فرهنگ زمانه رو بروز بده. به عنوان مثال در لابلای کتاب واقعاً این حس که در زمانهای قدیم زنان چه شرایطی داشتن(با اینکه نکته کلیدی کتاب این نیست).
4- چشمایش: اثر بزرگ علوی. واقعاً یکی از موفقیات اخیرم رو :sweat_smile: مطالعه آثار قدیمی تر ایرانی میدونم. بزرگ علوی در کتاب چشمایش حسی رو بهت انتقال میده که واقعاً برای یک رمان تو این زمینه بهش نیاز داری. تو بقیه آثارشو این توانایی رو داره.

5- همسایه ها: باز هم موفقیت دیگری برای من! :star_struck: از همون کتابا که باعث میشه سفر کنی به زمانی در قدیم در شهرهای جنوبی ایران.

6 پسندیده

این کتاب از کتابای مورد علاقه م بوده وقتی خوندمش چندین جا ذهنم کشیده شد و اولینش کمال الملک بودش.چمدان علوی زیاد برام جالب نبود .شامل چند داستان کوتاه بود و در نهایت همه داستانها بر اثر زندگیشون که سخت بوده یا زیر فشار بودن به خودکشی منجر میشه.

3 پسندیده

نمیدونم اینجا کسی درباره بوف کور صادق هدایت ،صحبت کرده یا نه اما من هر چند بار که از زمان خوندش میگذره دوباره میشینم میخونم.هر بار برام تازه و خوندنیه.بوف کور یه اثری هستش که هیچوقت کهنه نمیشه.دوباره امروز شروع کردم به خوندنش.

3 پسندیده

:orange_heart::orange_heart::orange_heart::orange_heart::orange_heart::orange_heart::orange_heart::orange_heart::orange_heart::orange_heart::orange_heart:

2 پسندیده

چون اثر های سورئالیسمی تقریبا کهنه نمیشن واین اثر هدایت میتونه برای دیگر نویسندگان منشا باشه.از طرفی هدایت خیلی آثار دیگه داشته ولی این اثر خیلی مهم تر هستش.هرچند خیلی ها اونو منفی میدونن و به خودکشی کردن جوانها میدونن ولی من نظرم اینه واقعا کسی که کتاب رو میخونه متوجه نمیشه یه اثر فراواقعی هستش؟

4 پسندیده

مکتب دیکتاتورها اثر اینیاتسو سیلونه کتاب بسیار جالبی هست برای کسانی که به کتابهای سیاسی و تاریخی علاقه دارن و البته جنبه ی اجتماعی که خیلی از کتابها دارن.
به نقل از نوشته ی پشت کتاب داستان یک جوجه دیکتاتور امریکایی که میره اروپا تا رمز برپایی یک نظام دیکتاتوری رو از آلمانی ها و ایتالیایی ها یاد بگیره و در امریکا اجرا کنه! و برای این کار پای درس کسی میشینه که عمری رو در مبارزه با فاشیسم گذرونده!!!

5 پسندیده

image

کتاب شکل‌گیری علم اسلامی نوشته مظفر اقبال و ترجمه محمدرضا قائمی‌نیک و چند مترجم دیگر از انتشارات وزین ترجمان.

کتاب پیرامون دوره‌های سه‌گانه علم اسلامی (700-1800 ، 1800-1950 ، 1950 - اکنون) ، چگونگی و رشد علم اسلامی و انتقال علم از جهان اسلام به غرب است.

اصل و اساس کتاب این است که نویسنده با ادله تاریخی و منسجم خود ، دو عنصری پنداشتن علم و دین را رد میکند. به عبارتی نویسنده با تصدیق تناقض علم و مسیحیت ، بسط دادن تناقض علم و اسلام را مردود دانسته و متفکرین مشرقی و مغربی در این خصوص را به چالش میکشد که ترجمه و بیان متون غربی در تقابل علم و دین و تنها حذف کلمه مسیحیت و کلیسا و قراردادن کلمه اسلام ( و حتی بودیسم ، هندویسم و …) نمیتواند صحیح و معقول باشد.

3 پسندیده