چطوری راحت تر «نه» بگیم؟

خیلی موقعیت ها هست که من دوست دارم به راحتی در برابر تقاضای طرف مقابل یک "نه " بزرگ بگم. اما قدرتشو رو ندارم. چطوری می تونم وقتی کاری رو دلم نمی خواد برای کسی انجام بدم بهش بگم که نمی تونم بدون این که دلگیر بشه. اصلا شدنیه؟
نه گفتن چه نیازهایی داره؟ این عدم مهارت یا ترس در نه گفتن از کجا میاد؟

چگونه نه بگوییم؟

دنباله موضوع چطور میتونیم غیر مستقیم، جواب سوالی که نمیخوایم بدیم رو، ندیم

2 پسندیده

خودم فردی هستم که نه گفتن برام سخت هست ولی سعی میکنم در مواقع لازم (بعضی وقتا با کلنجار ذهنی) این کار رو بکنم و معمولا (نه همیشه) بعد از نه گفتن خوشحال هستم.
معمولا این موقعیت نه گفتن در مورد یه دوست برای من پیش میاد و سعی میکنم اگر زمانی بهش نه گفتم زمانی هم اگه ممکنه بهش بله بگم که دوستیم رو باهاش حفظ کنم. ولی اگه خواسته افراد از نظر ما غیر منطقی باشه یا ما توان برآوردن اون رو در خودمون نبینیم لازم هست که «نه» گفته بشه. در غیر این صورت سختی های بیشتری رو بعدا به همراه داره.

#سوال
شاید باید قبلش به این سوال جواب بدیم که چرا نمی تونیم راحت نه بگیم؟
ریشه اش احتمالا برمیگرده به این که زمانی که ما تازه شروع می کنیم به نه گفتنها (احتمالا اولین جا هم محیط خانواده و یا مدرسه هست) بازخوردی که میگیریم مناسب نیست. مثلا ممکنه بهمون بگن ساکت شو، یا حتی تنبیه بشیم یا حتی عقاید مسخره دیگه ای که مثلا اگه تو یه دختر بچه سه ساله ای هستی که عروسکت رو حاضر نیستی به بچه مهمون بدی، بهت میگن چه دختر بدی و فلان . و بهت لیبل میزنند.
همه اینها باعث میشه احساس امنیت در نه گفتن رو از دست بدیم و به مرور یاد بگیریم که بهتره که به جای این که حرف بزنیم کلا سکوت کنیم.

اگه خودمون رو بشناسیم و دلیل نگفتن نه های به موقعمون رو بشناسیم راحت تر می تونیم نه بگیم

3 پسندیده

من وقتی به گرفتاری بعد از نگفتن “نه” فکر می کنم و تجارب قبلی که در این مورد دارم، به راحتی “نه خودم” رو اعلام می کنم.

1 پسندیده

نکاتی درباره‌ی «سختیِ نه گفتن» به ذهن من میاد که عرض می کنم:

  1. تصمیم‌ گرفتن انرژی و فکر کردن می‌خواد. گاهی اگر نه نمی‌گید چون حال ندارید فکر کنید که بهش نه بگم بهتره یا بله بگم؟

  2. نتیجه نه گفتن یا بله گفتن شما خیلی شفاف نیست! مثلا ممکنه یک کاری رو قبول کنید ولی پیامدهاش خیلی براتون شفاف نیست، در این زمان پیامد نه گفتن خیلی شفافه: ناراحت شدن طرف ولی پیامد بله گفتن شما خیلی براتون شفاف نیست.

  3. گاهی ما اشتباهات در تصمیم‌گیری‌مون رو با این عبارت «چرا من نه گفتن بلد نیستم؟» توجیه می‌کنم. برام خیلی راحت‌تره تا هیچ وقت نه نگم تا بتونم تمام اشتباهاتم در تصمیم‌گیری رو توجیه کنم!

  4. اعتماد به نفس کاذب همزمان با عدم وجود عزت نفس! یعنی شما اونقدر عزت نفس ندارید که ناراحت شدن دیگران رو راحت‌تر تحمل کنید و در عین حال اونقدر اعتماد به نفس دارید که فکر می‌کنید راحت از پس این کار بر میاید.

  5. نداشتن تمرین و آموزش که البته تا حدودی در مورد زیر گفته شد:

  1. نه نگفتن خیلی هم بد نیست. من که راضیم! کلی کار توی زندگیم کردم که بهشون افتخار می‌کنم و مطمئنا اگر منطقی فکر می‌کردم یا نه گفتن بلد بودم بهشون نه می‌گفتم. بله گفتم و الان هم خیلی راضییم. گاهی آدم ناشکری می‌کنه. ممکنه صد تاخوبی داشته باشه و ۱۰ تا بدی. باید در کل چرخه زندگی ببینی چقدر به نفعت بوده و چقدر به ضررت بوده. بعد ببینی کدوم بهتره. یک جانبه نگاه کردن به ماجرا درست نیست؛ البته باید قبول کنیم که سطح داره، بهتره در موارد غیرقابل بازگشت یا خارج از کنترل مثل: ازدواج، اعتیاد و از این دست حتما کمی نه گفتن رو یاد بگیریم.
3 پسندیده