برای تیم، چطور همه مهارتها رو با هم ارزیابی کنیم؟

تشکیل تیم مناسب

انتخاب تیم مناسب: همه چیز در کنار هم

تا حالا به مهارتهای اعضای تیم نگاه کردیم: مهارتهای مرتبط با کار در اعضای تیم، مهارتهای کار تیمی و خصوصیات انطباقی تیم رو به تفصیل مورد بحث قرار دادیم و پیشنهاد می‌کنم حتما پیش از مطالعه‌ی این مقاله، این سه مورد رو مطالعه کنین.

حالا وقت اون رسیده که همه چیز رو کنار هم قرار بدین و تیم رو انتخاب کنین. برای اینکار مراحل زیر رو انجام بدین:

مرحله ۱: اعضای تیم رو برحسب مهارتهاشون رتبه‌بندی کنین

ستونهای X تا AC از صفحه کار تیمی، مهارتهای یک عضو رو نشون میده که براساس اهمیتی که براتون داره وزن داده شدن! در شکل این قسمت رو برای مثال تیم انتشاراتی آوردیم!

در مثال ما، ستونهای AD و AE مجموع این مهارتها رو برای هر فرد با فرض وزن یکسان برای هر دسته نشون میده.

تشکیل تیم

نکته: به این فرص که «همه دسته‌ها وزن یکسانی دارن» دقت کنین. ممکنه شما بخواین بسته به کار و وضعیتی که دارین، به دسته‌های مختلف وزنهای متفاوتی بدین.

برای مثال، در کارهایی که همه چیز واضحه و نیاز به مهارت کاری بسیار بالایی وجود داره، بهتره به «مهارتهای مرتبط با کار» وزن بسیار بالایی بدین، در حالیکه در کسب و کارهای جدید و استارت‌آپ‌های رو به رشد، بهتره به کار تیمی و انطباق‌پذیری اهمیت بیشتری داده بشه.

روشی که برای خودتون مناسب هست رو ابداع کنین یا به طور مستقل گروههای مهارتی رو ارزیابی کنین.

حالا برحسب افراد رو برحسب مهارت، از ماهر تا کم‌مهارت، رتبه‌بندی کنین. واضحه که دنبال ماهرترین افرادی هستین که میتونین در اختیار داشته باشین، چون شانس موفقیت بالاتری برای تیم ایجاد میکنن.

مرحله ۲: مطمئن بشین که تمام مهارتهای مورد نیاز رو در تیم دارین

در این مرحله، یک نسخه جدید از صفحه کار تیمی درست کنین که مثل نسخه قبلی هست ولی جای افراد خالی شده.

حالا شروع کنین تیم خودتون رو بسازین. از ماهرترین فرد شروع کنین. ردیف مربوط به این فرد رو از نسخه اول به نسخه جدید کپی کنین. چیزی که باید از اون اطمینان حاصل کنین، اینه که در هر مهارت مهم حداقل یک نفر ماهر وجود داره.

نفر اولی که انتخاب کردین نقاط قوت و ضعفی داره. به لیست باقیمانده نگاه کنین، ببینین کدوم فرد به بهترین شکل نقاط ضعف نفر اول رو پوشش میده، ردیف مربوط به اون رو در نسخه جدید کپی کنین. همین کار رو تکرار کنین تا زمانی که مهمترین مهارتهای لازم برای شروع پروژه پوشش داده شده باشه.

نکته ۱: بعضی مجموعه مهارتها ممکنه خیلی متفاوت باشن. برای مثال در تیم انتشاراتی، افراد با مهارت انتشاراتی خوب مهارتهای تکنیکی خوبی ندارن، ولی به یاد داشته باشین که مهارتهای تکنیکی به ندرت استفاده میشه! در این حالت بهتره که تصمیم بگیرین کارهای تکنیکی رو به یک متخصص بیرونی بسپارین به جای اینکه یک تکنیسین تمام در اختیار داشته باشین که هیچ مهارت مربوط به کاری نداره!

انسانها انسان هستن! خیلی بعیده که بتونین کاملترین ترکیب رو پیدا کنین. به جای اون روی بهترین ترکیبی که میتونین بسازین فکر کنین!

نکته ۲: وقتی که میگیم «ماهرترین فرد»، فرض میکنیم که در یک دنیای تخیلی و با بودجه نامحدود قرار داریم. روش متفاوت و موثرتر از نظر هزینه، اینه که افرادی رو استخدام کنین که هزینه کمتری دارن ولی مهارتهاشون در سطحی هست که برای کار شما کافیه! اینکه کدوم روش رو به کار بگیرین، انتخاب شماست!

مرحله ۳: مطمئن بشین منابع کافی در اختیار تیم قرار داره!

بعد از اینکه مهارتهای مناسب برای شروع رو انتخاب کردین، نیاز دارین که به این فکر کنین که منابع لازم برای رسیدن به هدف تیم رو در اختیار دارین. در وهله اول، برای هر مهارتی که در نظر گرفتین، به این فکر کنین که در هر روز یا هفته چقدر کار نیاز هست تا کار انجام بشه.

چیزی که باید مشخص کنین اینه که کجاها منابع بسیار کم (یا بسیار زیاد) برای انجام موفق کار لازم دارین. بعد به میزان کاری که هر عضو تیم باید انجام بده نگاه کنین. وضعیتهایی رو در نظر بگیرین که عضوی از تیم کار بیش از حد داره، یا کاری برای انجام دادن نداره!

جایی که کار بیش از حد هست، عضوی از لیست رو اضافه کنین که دارای بیشترین مهارته. جایی که کاری برای انجام دادن نیست، به این فکر کنین که آیا میتونین جای دیگه‌ای از فرد استفاده کنین یا به این فکر کنین شاید بهتر باشه که این کار رو به شکل قراردادی و از بیرون تیم انجام بدین!

بسته به هدف تیم و پایداری محیط کاری، ممکنه بخواین ظرفیت خالی در تیم داشته باشین تا در مواقع لزوم بتونین فردی مناسب رو وارد کنین. ولی باید مطمئن بشین که منابع کاری اضافی، بیش از حد در تیم وجود نداره، این باعث غیرموثر شدن تیم میشه و از جهتی دیگه باعث افت انگیزه میشه. افراد پرکار تیم وقتی ببینن که فردی با میزان کار سبک در تیم وجود داره، احساس تبعیض میکنن و انگیزه خودشون رو از دست میدن.

حالا وقت اونه که منابع رو به شکل درستی تنظیم کنین. افراد رو به تیم اضافه کنین یا از تیم حذف کنین تا حالت مناسب در تیم ایجاد بشه.

مرحله ۴: آموزشهای مورد نیاز برای تیم رو مشخص کنین

در مرحله ۲، تیم رو براساس مهارتهایی ساختین که در شروع پروژه مورد نیازه. حالا باید به این فکر کنین که چطور مهارتهایی که بعدا لازم دارین رو در اختیار خواهید داشت.

صفحه کار رو مرور کنین و نقاط ضعف تیم رو مشخص کنین. بعد طرح مناسبی برای آموزش، استخدام یا ارتباط با یک متخصص بیرون تیم برای پوشش این نقاط ضعف بریزین.

وقتی به آموزش فکر میکنین، مطمئن باشین که علاقه فرد رو برای مهارت‌آموزی در نظر میگیرین. اغلب بهتره که به جای اجبار یک نفر به آموزش در مهارت خاصی که علاقه نداره یا باهاش راحت نیست، یک متخصص استخدام کنین یا با متخصص خارج از تیم ارتباط بگیرین.

خوب اگر تا این مرحله پیش رفتین، تبریک میگم، تیم خودتون رو ساختین!

1 پسندیده