یه تیم بهتره چند نفره باشه؟

1سایز مناسب تیم689x328

اندازه ایده‌آل یک تیم معمولا هفت یا هشت عضوه، هرچند اگر از افرادی در تیم استفاده بشه که از نظر عاطفی بلوغ کافی دارن و روی یک پروژه طولانی کار میکنن، تیمهای بزرگتر هم میتونن تشکیل بشن.

در مواقعی که تیم بزرگی تشکیل میشه، رهبر تیم باید زمان زیادی برای موثر نگه‌داشتن کار کردن همه صرف کنه. چون عادتهای بد کاری به سرعت در تیم پخش میشه و افراد وقت زیادی رو روی تنظیم فعالیتهای خودشون با بقیه، صرف میکنن، به نحوی که بازدهی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیره و افت میکنه.

وقتی تیمی بیش از ۱۲-۱۵ نفر عضو دارد، معمولا اثربخش بودنِ تیم افت قابل توجهی می‌کند.

خوب، چطور به اندازه ایده‌آل برای تیم برسیم؟

  • ابتدا به لیست اعضای محتمل تیم که دارای مهارتهای لازم برای شروع پروژه هستن، و همین طور کسانی که احتمالا بعدا به درد میخورن، نگاه کنین. چند نفر توی این لیست هستن؟ کمتر یا بیشتر از هفت-هشت نفر هستن؟

  • حالا به زمان لازم برای پروژه نگاه کنین. اگر پروژه زمان کوتاهی طول میکشه، بهتره به گروه با تعداد کم فکر کنین. این به این دلیله که گروههای بزرگ معمولا نیاز به زمان بیشتری برای راه افتادن دارن و زمان بیشتری روی مسائل اولیه درون گروهی و تنظیم جزییات گروه صرف میشه.

  • به طور همزمان، بلوغ احساسی اعضای محتمل تیم رو در نظر بگیرین. تیم بالغ معمولا حتی در زمان کوتاه هم میتونن به خوبی با هم کار کنن. این تیمها در جهت‌دهی هم بهتر کار میکنن. بنابراین اگر افراد بالغ در تیم دارین، میتونین تیم رو بزرگتر کنین.

  • عامل مهم دیگه که باید در نظر بگیرین، طبیعت پروژه تیمیه. پروژه‌هایی که نیاز دارن که اعضای تیم منابع محدودی رو به اشتراک بزارن، میتونن اندازه تیم رو محدود کنن. چالشهایی که نیاز به حلهای خلاقانه دارن، ممکنه نیاز به تیم بزرگتری داشته باشن تا تنوع رو بالا ببرن. تعداد بالاتر اعضای تیم، اگر با ساختار تیمی مناسب همراه باشه، قابلیت تحمل sustainable دارن.

وقتی که تصمیم گرفتین تعداد مناسب اعضای تیم چند نفر باشن، یک دسته از مسائل رو به سرعت کنترل کنین:

  • آیا همه مهارتهای لازم برای شروع کار در تیم وجود داره؟
  • آیا تیم پتانسیل به دست آوردن مهارتهایی که بعدا نیاز هست، رو داره؟
  • آیا تیم میتونه به طور مرتب و به راحتی جلسه داشته باشه؟
  • آیا اعضای تیم میتونن به راحتی و به طور مرتب با هم در تماس باشن؟
  • آیا اعضای تیم میتونن در بحثهای تیمی شرکت کنن؟

اگر جواب همه این موارد بله هست، شما اندازه مناسب برای تیم رو انتخاب کردین.

خوب، حالا اگر بخواین همه توی تیم باشن ولی این باعث بیش از حد بزرگ شدن تیم بشه، چی؟

در اینصورت بهتره تیم به «تیم‌های کوچک‌تر» تقسیم بشه و رهبر تیم روی عملکرد این تیمهای کوچکتر نظارت کنه. در این مورد ممکنه نیاز داشته باشین که روی نحوه تقسیم به خوبی فکر کنین ولی معمولا با کمی روشهای خلاقانه قابل انجامه. ارزش اینکار باید خودش رو در افزایش «موثر بودن» و جلوگیری از هدررفت منابع تیم نشون بده.


برای آشنایی بهتر با انتخاب اعضای مناسب برای یک تیم، مقالات زیر را به ترتیب مطالعه کنین:

3 پسندیده