چطور میشه از بقایای سبزیجات استفاده بهینه کرد؟

  • به گزارش WFP حدود 795 میلیون نفر در دنیا گرسنه هستند بطوری که نمیتونن یه زندگی عادی داشته باشن، این یعنی یک نفر از هر 9 نفر.
  • آسیا شامل حدود 2/3 گرسنگان جهانه! این آمار اخیرا توی جنوب آسیا کاهش پیدا کرده، اما توی غرب آسیا بیشتر شده…
  • هرسال حدود 3میلیون کودک زیر 5سال تو دنیا بر اساس فقر غذایی میمیرند. این یعنی کمبود مواد مغذی عامل مرگ تقریبا نصف (45%) کودکان زیر 5سال جهانه!
    این هارو در نظر داشته باشید، از اون طرف توی یک کارخونه رب گوجه فرنگی حدود 5% گوجه فرنگی های سالم (فیبر، پوست و …) عموما غذای دام میشن.
    سبزیجات که حجم زیادی از مواد غذایی مصرفی ما رو تشکیل میدن معمولا ضایعات زیادی هم دارن. (وقتایی که سبزی پاک میکنید رو به یاد بیارین.) سوال من اینه که چطور میشه این ضایعات (اونایی که در سطح خونگی تولید میشن مثل پوست میوه ها، سبزیجات پلاسیده و …) رو کم کرد؟ یا به شکل بهینه ای ازشون استفاده کرد؟
6 پسندیده

سلام.
تو موارد محدودی میشه کم کرد، ولی میشه ازش بهینه استفاده کرد. ما تو خونه، مخصوصاً تو نیمۀ دوم سال که باغچه های حیاط زیاد سرسبز نیستن، دورریز میوه و سبزی رو تو باغچه دفن میکنیم تا موقه بهار تو خاک تجریه میشه و خاک حاصلخیزتر میشه.

3 پسندیده

من فکر می‌کنم که به صرفه نیست که در سطح خونگی به این مسئله فکر کنیم. مثلا در مورد سبزیجات شاید بهتر باشه که افرادی سبزی رو پاک کنند و به خریدار بفروشند. بقایای این سبزیجات رو هم به دامداری‌ها بفروشند تا چیزی هدر نره. فکر می‌کنم که در سطح خونگی کار خیلی سختیه که بخواییم از باقی مونده‌های سبزیجات استفاده کنیم. در مورد میوه‌ها تا جایی که ممکنه میشه پوست میوه‌ها رو هم مصرف کرد (مثلا سیب و خیار) که دور ریز رو به حداقل برسونیم.

این ایده خوبیه به شرطی که اول سعی کنیم تا جایی که ممکنه دورریز سبزیجاتمون رو کاهش بدیم.

پ.ن. فکر نمی‌کنم با بقایای این سبزیجات بشه کمکی به گرسنه‌ها کرد. هر چند کنترل حجم این زباله‌ها به بشریت کمک می‌کنه.

3 پسندیده

آفرین.
خیلی خوبه، فقط این کار نیاز به حمایت و مدیریت سازمانی داره.

1 پسندیده

یا کمک بخش خصوصی حتی واینکه این پروسه به سمت کم هزینه شدن وبه صرفه شدن بره ! کاهش هزینه ها از طریق تولید محصولات جانبی وکاهش هزینه ی تمام شده برای مردم برای اینکه میل ورغبت کنن برای خرید ! البته الان توی میوه وتره بارها سبزی های آماده فروخته میشه که یه مقداری گرون تر از سبزی های خام هستن، حالا باید رفت با اونا صحبت کرد که ضایعاتشون رو مدیریت کنن تا از دور ریز انرژی جلوگیری بشه

1 پسندیده

یک سری از دانشجوهای چینی اومدن از سبزیجات، کاغذ خوراکی درست کردن.
http://www.iribnews.ir/fa/news/1357123/تولید-کاغذ-خوراکی-با-طعم-های-مختلف
اگر از بقایای سبزیجاتی که در مراکز بزرگ پاک و آماده سازی میشن، بشه کاغذ تولید کرد، حالا خوراکی هم نباشه بازم خیلی عالیه.

5 پسندیده

سلام.
مراکز بزرگ که مدیریت قوی دارن، حتما راه حلی برای تبدیل دور ریز به ثروت پیدا میکنن.

1 پسندیده

به نظرم هرچقدر محصول رو آماده به مصرف تر کنیم هم اتلاف کمتر میشه هم همه اتلاف شده ها کنار هم جمع میشن و کار از سطح خانگی میاد بیرون.

اینجوری میشه بازمانده میوه ها رو به دام داری ها داد تا غذای حیوانات بشه.
فکر نمیکنم گرسنگی جهانی ربطی به بازمانده غذاها داشته باشه چرا باید به این فکر کنیم که یه نفر گرسنه رو با بازمانده غذا سیر کنیم؟
اونم باید غذای خوب بخوره و بازمانده ی غذاش بره برای دام و طیور.
یکمی فکر تمیزی نیست که با بازمانده غذاها انسان های گرسنه رو سیر کنیم.

4 پسندیده

البته من نگفتم به افراد گرسنه بازمانده‌ی غذامون رو بدیم.
خاستم یه مقایسه‌ی به یاد ماندنی مثلن (!!) ارائه بدم که بقیه هم چیزی که من حس کردم (حجم زیاد پسماند تر و بهینه مصرف نشدن مواد غذایی بین آدمایی که درگیر گرسنگی نیستن) رو حس کنن. و اون آوردن آمار گرسنه‌هام بیشتر به این دلیل بود که تلنگری بشه که با همین وضع اگه پیش بره شاید خودمونم جزو اون گرسنه‌ها بشیم.

2 پسندیده

در بحث پسماند استفاده های بسیار خوبی میشه از این ضایعات کرد و ایده هایی هم موجوده اما انقدر بحث بزرگ و عظیمی هست که نیازمند تخصص های فراوان و حمایت دولتیه و چیزی که چیدیم بالای ۵ تا fs نیاز داره برای بخش های متفاوتش!

1 پسندیده