جمع بندی مرحله اول طرح نوآ 001 تجربه شخصی شما از دور ریز غذا چیه؟

طرح نوآ در حال حاضر در مرحله به اشتراک گذاری تجربه به سر می بره. قرار هست از جمع بندی تجربیاتمون ایده هایی در بیاد که دورریز غذای سلف دانشگاه شریف رو کاهش بده و حتی به صفر برسونه و این حرکت می تونه الگویی باشه برای سایر جاها:

:point_down::point_down::point_down: اینا چکیده تجربیات ما پادپرسی ها هست. می تونید وارد لینک های مربوطه شده و مطالب رو مفصل تر بخونید.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

تربیت گذشته و حال

رضا گفته: خیلی فرهنگ جالبی هست تو اصفهان من علتشو نمیدونم وریشه ها تاریخیشم نمیدونم ولی این فرهنگ باعث شده که دور ریز غذاها وکلا سطح تولید زباله ی این شهر به شدت کم بشه تا حدی که ای شهر تو کشور پیشتازه توی کم بودن حجم زباله ها!

یوسف گفته: یه تفاوت فرهنگی که من توی مقایسه جائی مثل زنجان (که طبیعت سختی داره از نظر تولید مواد غذائی) با جائی مثل قصرشیرین (که کاملا برعکسه) دیدم این که جاهائی که تولید مواد غذائی سخت و محدود به بهار و تابستونه فرهنگ بسیار پیشرفته تری دارن توی مصرف و ذخیره سازی.

سهیل گفته: در ضمن هر جا که بهم سس تک نفره بدن به تعداد سهمم+1 میگیرم و میندازمش دور!که یه سسی که احتمالا واسه سلامتی مضره به بقیه هم کمتر برسه:imp: (در دفاع از خودم بگم که به هر حال سهم سس خودمه)

بهزاد گفته: پدر بزرگ من هم همیشه وقتی همه از دور سفره کنار میرفتن میشست و با حوصله اون خورده نون های رو جمع میکرد و اگه ماستی چیزی بود با ماستش مصرف میکرد. از تربیت خودمم هم بیاد دارم که تو بچگی هر وقت نون تو خیابون میدیدم اون رو به جای بلند یا چیزی میذاشتم تا مبادا پایی چیزی روش رد بشه چرا که غالبا از مادر میشنیدم که نان برکت خداست و گناه داره.


نمکی های بیست سال پیش چه جوری کم شدن؟

منصوره گفته: آنچه باعث کاهش نون خشکی شد مجموعه ای از حرکت ها بود که منجر به افزایش کیفیت نان شد و افزایش قیمت به تنهایی باعث هیچ تغییر ماندگاری نمیشود: اولا کلاس های ضمن خدمت برای نانواها، برنامه های تلویزیونی و در ضمن تعیین قانون، و افزایش آگاهی مردم .

**سهیل گفته:**یکی از مواردی که تو این قضیه به صورت غیر مستقیم به نظر من دخیله اینه “از تولید به مصرف”.یعنی هرچی این فاصله کمتر بشه میزان موادی که هدر میره کمتره.
پ.ن: عکس با خودم بوده! :blush:


تجربیات من و اطرافیانم راجع به دور ریز غذا

مریم گفته: تجربه مادربزرگامون در خصوص غذاهای مونده درست کردن آش هستش. دستورشم اینطوریه: غذاهای مونده، کمی حبوبات، سبزی آش

نجمه گفته: دور ریز مواد رو میریزیم جلوی حیوانات خانگی مثل مرغ و از محصولاتش استفاده می کنیم و در غیر این صورت در خاک باغچه دفن می کنیم تا به وقتش خاک حیاط رو باهاش غنی سازی کنیم.


اپلیکیشنِ «هدر نده»

بهزاد گفته: بخش زیادی از مواد اضافی که تولید میشد رو به مردم فقیر میداد که ورازت بهداشت در این رابطه از این رستوران شکایت کرد که غذای مونده رو به ادمها میده و در نتیجه این رستوران از ادامه این کار منصرف شد.


چرا وقتی میرم خرید، بیشتر از نیازم میخرم؟

لاله گفته: معمولا غذاهای اضافی تو یخچالم میمونه و موندم چرا باس این همه غذای اضافی بمونه و گاهی بریزمش دور. ولی باز هم موقع خرید یادم نمیمونه و مشابه قبل خرید میکنم. ایا شما هم به چنین مشکلی برمیخورین؟ چی کار میکنین؟


هدر رفتن غذا از دید آشپزها و رستوران دارها؟

بهزاد گفته:

تجربه ( ساندویچ فروشی هاداگ خوران):
حجم قابل توجهی از دور ریز را در این رستوران دارد نوشابه است که در موارد قابل توجهی در ظرف نوشابه باقی می ماند که همراه زباله ها دفع می شود.

اما برای این رستورانها دور ریز نان بسیار مهم است و در نتیجه از قسمتهای ابتدای نان ساندویچ که از نان قبل از سرو ساندویچ جدا میشود برای تولید ارد سوخاری استفاده می کنند.

از چندین اندازه ساندویچ خبری نیست و خیلی از افراد بیشتر از نیازی که دارند و حتی بیشتر از مقداری که برای سیر شدنشان نیاز هست غذا میخورند.

تجربه (رستوران نایب):
برای اینکه ادمها حجم غذای مرود نیازشون رو انتخاب کنند سه گزینه حجمی در اختیار میهمانان گذاشته شده

تجربه (رستوران مسلم):
این رستوران که اتفاقا به واسطه حجم غذاش معروف شده هدر رفت غذا مهمه و برای رفع این موضوع به تبع خودش برخی از پروفروشترین غذاهاشو به صورت نیم پرسی ارائه داده تا شتری ها به تبع میزان نیازشون به غذا از گزینه های که دارند انتخاب کنند.


چرا وقتی میرم خرید، بیشتر از نیازم میخرم؟

امید گفته: با اینکه ملت سیر هستن فقط به خاطر اینکه قبلا هزینه ای دادن و یا مفت و مجانی هست حس می کنن باید برن اون وعده رو بگیرن.


«راجع به نگرشت فکر کن»

احسان گفته: اینجا تعداد محدودی از دیده‌ها و شنیده‌هام در بازدید از مرکز بازیافت آراد کوه لیست کردم.


چطور میشه از بقایای سبزیجات استفاده بهینه کرد؟

مصطفی گفته: ما تو خونه، مخصوصاً تو نیمۀ دوم سال که باغچه های حیاط زیاد سرسبز نیستن، دورریز میوه و سبزی رو تو باغچه دفن میکنیم تا موقه بهار تو خاک تجریه میشه و خاک حاصلخیزتر میشه.

مریم گفته: یک سری از دانشجوهای چینی اومدن از سبزیجات، کاغذ خوراکی درست کردن.


رستورانهای سنتی یا فست فود ها؟

جوزف گفته: تجربه ی شخصیم این بوده که در فست فودها نه تنها غذام نمیمونه، سیر هم نمیشم! با اینکه غذاها چرب تر هستن.

بهزاد گفته:
تجربه ( کباب سرای منصور):
حجم زیادی از نان به افراد داده نمی شد و افراد در روند غذا خوردن میتوانستند به تناسب نیازشان نان اضافی دریافت کنند.
بسیاری از این هدر رفت غذا توسط خود مشتری ها برای افراد داخل خانه و یا موارد دیگر به خانه برده میشود.

تجربه (ساندویچی هات داگ خوران):
افراد خیلی از مواقع ده درصد انتهایی نان که داخلش چیزی نیست را به دور می اندازند.

بخش عمده ای از دور ریز این ساندویچی ها در هنگام اماده ساندویچ رخ می دهد. هنگامیکه ابتدای نانها از ان جدا میشود و یا بخش داخلی نان باگت.


زباله های غذا به درد چه صنایعی میخورن؟

سپیده گفته: این آقای هندی یاد داده چطوری بیوگاز تو خونه استخراج کنیم! چی شده که یکی تو هند به این فکر میفته ولی بعید میدونم کسی تو ایران ازش استفاده کنه؟

لاله گفته: برای تولید انرژی از بیوگاز تو ایران هم کار شده، مثلا این یکی که خروجی انرژی حاصل از ۲۵۰ کیلو بیوگاز حاصل از زباله ی میوه در سمنان.

بهزاد گفته: اونها اون غذاها رو میخرودن و تبدیل به کود کمپوست میکردن و شما میتونستید کیلو پنزده الی بیست هزار تومان اون کود رو بفروشید.


مهمترین مسائل در هدر رفت غذا

بهزاد گفته:

تجربه ( رستوران مسلم):

حالا تصور کنید که شما همان اول مقداری از اون غذا رو جدا میکنید و تا دست نخورده باقی بماند و بعد از ان، با بسته بندی هایی که از طریق رستوران در اختیار شما قرار میگیرد به خانه می برید و سایر اعضای خانه را به طعمی که شما چشیده اید اشنا میکنید.

تجربه (رستوران نایب):
توی این رستوران از پیشخدمت بخوان که غذاهاشون رو ببره و درون ظرف غذا قرار بده و براشون بسته بندی کنه.


اگر تجربه تلخ و شیرینی و عبرت آموزی از این دست داری که می تونه قدمی ما رو به حل این معضل نزدیک کنه، همراهمون بشید. با فشردن دکمه:

سمت چپ پایین صفحه اصلی (البته باید ابتدا فرم ثبت نام رو پر کرده باشین. ) و یا صفحات مربوط به به اشتراک گذاری تجربیات :point_down: برید و با کلیک روی دکمه یا تجربه خودتون رو بنویسید:

به چه روش‌هایی می شود از انرژی باقیمانده‌ی غذا استفاده کرد؟

آشپزها و رستوران ها چه تجربه‌هایی راجع به دورریز و مصرف غذا دارند؟

فرهنگ اقوام مختلف در مصرف و ذخیره سازی مواد به چه سبکی است؟

نسل‌های قبلی چه تجربه‌هایی در زمینه مصرف مناسب غذا دارند؟

1 پسندیده