چرا کبوتر های یاکریم هر جایی تخم می گذارند؟ آنها دنیا را چگونه می بینند؟

کبوترهای یاکریم یا همان موسی کو تقی‌ها هرجایی لانه می‌سازند. جاهایی که از دید ما نامناسب هست. مثلا یک یاکریم تو کلاس ما روی پروژکتور لانه ساخته!

کبوترهای یاکریم دنیا را چگونه می بینند؟

9 پسندیده

روی کاغذ نوشتن: اینجا پرنده زندگی میکنه، درب را آرام ببندید…

درب مقابل دانشکده فیزیک دانشگاه شریف

13 پسندیده

تازه شانس آوردن ما متمدنانه باهاشون برخورد می کنیم. اگر گربه بودیم زیاد دوام نمی آوردن. موجودات خنگی هستن احتمالا :grin:! من بودم جایی لونه میساختم که همچین موجودات غولپیکری که غذاشون گوشت هست منو نبینن.

2 پسندیده

اینا معروف هستن به این که پرنده های باهوشی نیستن! اما من شک دارم. اصولا همه موجودات از جمله خود ما وقتی می خوان جایی برای زندگی پیدا کنند، مکانی رو انتخاب می کنند که آب و غذای خوب و کافی در دسترسشون باشه و همچنین امنیت بیشتر حاکم باشه. با این حال از اونجایی که ما با این مغز پیشرفته مون اشتباهات زیادی در انتخابها و تصمیمگیری هامون داریم، اونا که دیگه جای خود دارن :slight_smile: برای همین اونا میان نزدیک منابع غذایی یعنی نزدیک تر به محل سکونت انسانها.

کمی هم شک کنیم :wink:!

کبوترها گونه های مختلفی دارن. یک گونه شون که معروف به صخره ای هستن و اجداد این کبوترهایی هستن که ما امروزه می بینیم، خیلی دوست دارن در شکاف صخره ها خونه بسازند.

یه نظریه دیگه هم هست این که چون ما اونها رو نمی خوریم اونا ازما دوری نمی کنند، حتی وقتی براشون غذا بریزیم تشخیص میدن که ما مهربان هستیم باهاشون. دو سال پیش توی یه مقاله یه بررسی انجام شده بود: در جبل الطارق یه حفاری در یک غار نشون داد که ادمهای نئاندرتال کبوتر خواری می کردن، مقاله‌ی نیچر. برای همین کبوترها اون موقع لای شکاف صخره ها لونه می ساختن که جوجه هاشون رو از خورده شدن به دست ادمها حفظ کنند. اما هموساپینس خوردن جوجه کبوترها رو کنار گذاشت پس اونا هم به ما نزدیک تر شدن.

در بعضی مناطق دنیا هم از مدفوع این پرنده ها در صنعت چرم سازی استفاده میشه. برای همین در فصلهایی از سال که این پرنده ها در اون مناطق بیشتر میشن مردم توی خونه هاشون مکانهایی رو برای استقبال از اونها فراهم می کنند تا بتونند از این همزیستی کمال استفاده رو ببرند.

خیلی وقتها هم دیده شده که وقتی خونه این پرنده ها رو تخریب کنید باز میان همونجا خونه می سازند :slight_smile: حتی اگه خراب هم نکنید باز میان همونجا، چون اولین باری که اونجا خونه می سازن یه خونه شل و ول درست می کنند اما چون مدفوع جوجه هاشون رو پاک نمی کنند به تدریج خونه شون محکم تر میشه، پس برای راحتی کارشون برمیگردن همونجا هی تخم گذاری می کنند.

پرسش یه بچه کبوتر از مامانش

خلاصه که باید دید از دید یه کبوتر دنیای ما انسانها چه طوریه. شاید اون بچه کبوتری که روی پروژکتور نشسته داره از مامانش می پرسه که چرا این ادمها اومدن وسط زندگی ما دانشگاه ساختن :smile:

لانه سازی یاکریم

11 پسندیده

تجربه ی مشابه:

امروز بعد پاک کردن لوله ی هود که به بیرون راه داشت، یه سری چوب آشیانه از تو لوله کشیدیم بیرون، به همراه یه تخم کوچیک خشک شده! تنها پرنده ای که جسارت لونه سازی تو لوله ی هود میتونه داشته باشه فکر کنم همین یاکریم ها یا به قول مشهدیا موسی-کو-تقی ها هستن!

پیشتر هم تو دانشگاه، آفیس بچه ها، پنجره رو باز گذاشته بودن و این یاکریم ها تو یه عملیات انتحاری در یه بعد از ظهر که کسی در آفیس نبود، روی کتاب های بچه ها لونه ساخته بودن. تا چند هفته عبور-مرور پر صدا در اون آفیس ممنون بود :blush:

پ. متاسفانه از هیچ کدوم عکسی ندارم.

«آنها دنیا رو چه جوری میبینن؟» سوال جالبیه :slight_smile:

ممکنه دنیا رو صفر و یک ببینن:
صفر --> محل مناسب برای لونه سازی؛ یعنی هر جایی که کمی مسطح باشه!
یک --> محل نامناسب برای لونه سازی؛ جاهای نامسطح.

8 پسندیده

آره سوال خوبیه، شاید واقعا صفر و یک باشند.

توی اتاق دوست من هم توی کتابخونه اش لونه درست کرده بودن. میگفت صبحها که می خواستم برم سر کار قبل رفتن کمی پنجره رو باز می کردم می رفتن بیرون، شب که برمیگشتن هم پنجره رو که باز می کردم میومدن توی لونه شون. کنار کتابها :دی

5 پسندیده

چه قصه لطیفی است قصه این پرنده های نازنین …

2 پسندیده

فکر میکنم این نوع خاص پرنده قوه بینایی و شنواییش خیلی خوب کار نمیکنه!!! چون موقع پرواز گاهای پیش میاد که تو صورت عابران پیاده فرود بیان! تشخیص مانع در این پرنده ها با استفاده ار بینایی هست یا سیستمی شبیه خفاشها؟

2 پسندیده

بعضی وقتها اینا گیاهانی مصرف می کنند که روی مغزشون اثر میذاره. مخدر میزنند به عبارتی. نمیدونم چرا؟! این باعث میشه اختلال در پرواز داشته باشند

2 پسندیده

1 پست به یک موضوع جدید منتقل شدند: اگه لونه یه یا کریم رو جابجا کنیم، چی میشه؟

البته اینایی که ما داریم تو تهران (ایران)، اصولن laughing dove (قمری خندان یا Streptopelia senegalensis) هستن، که جنس (genus: Streptopelia) شون با قمری های یقه دار (Streptopelia decipiens) یکیه، ولی گونه شون فرق داره. ینی اگه این قمری های تهرانو برداری ببری آمریکا نمیتونن با اون آمریکایی ها تولید مثل کنن!!

3 پسندیده

یه چیز جالب یا عجیب اینه که انگار شوخی دارن باهات مثلا با ماشین داری میری سمتشون، دارن رو زمین تو کوچه پرسه میزنن، نزدیکشون میشی، احتیاط میکنی، گنجشکا میپرن، دیگه نمیبینیشون فک میکنی له شدن:scream: ولی یهو میپرن بالا:rage:

3 پسندیده

جمع بندی پاسخ‌های «چرا کبوترهای یاکریم هر جایی تخم می‌گذارند؟ آنها دنیا را چگونه می‌بینند؟»

این نوشته خلاصه‌ای از موضوعی پربازدید، در محیط نوآوری بازِ پادپُرس است. راهبران پادپُرس، برای سهولت دسترسی شما، این جمع بندی از پاسخها را فراهم آورده اند.اگر مایل به بیان تجربه خود در این موضوع هستید، ثبت‌نام کنید.

شاید شما هم از برخی رفتارهای کبوترهای یاکریم متعجب شده باشید. رفتارهایی مثل لونه سازی اونها جلوی درب ورودی یک ساختمان پر رفت و آمد، داخل لوله هود آشپزخانه، روی کتابخانه یا برخورد کردن اونها با عابرهای پیاده وقتی دارن فرود میان یا پرواز نکردن و دیر پرواز کردن اونها وقتی یه ماشین به سمتشون حرکت می‌کنه.

حدس‌هایی در مورد علت رفتارهای این پرنده وجود داره:

  1. کبوترهای یاکریم پرنده‌های باهوشی نیستن.

  2. ممکنه قوه بینایی یا شنوایی خوبی نداشته باشن. (سوال: تشخیص مانع در این پرنده‌ها با استفاده از بینایی هست یا سیستمی شبیه خفاش‌ها دارن؟)

  3. گاهی گیاهانی مصرف می‌کنن که روی مغزشون اثر می‌گذاره. به عبارتی مخدر می‌زنن.

  4. همه موجودات برای زندگی به مکانی با آب و غذای کافی و امنیت نیاز دارن، ممکنه این کبوترها اشتباهاتی داشته باشن. (ولی خنگ نیستند).

  5. کبوترهای یاکریم فهمیدن که انسان‌ها ازشون تغذیه نمی‌کنن پس به محیط زندگی اونها نزدیک شدن تا آب و غذا داشته باشن. (کبوترهای صخره‌ای که اجداد این کبوترها هستن در شکاف صخره‌ها و به دور از انسان‌ها لونه می‌ساختن چون طبق این تحقیقات در دوره زمانی خاصی توسط انسان ها خورده می‌شدن)

  6. علاوه بر آب، غذا و امنیت دیده شده این نوع پرنده محل لونه قبلی را بر لونه سازی جدید ترجیح می‌ده. چون لونه با مدفوع جوجه های قبلیشون محکم شده و لونه سازی جدید معقول به نظر نمی‌رسه. (در بعضی مناطق دنیا هم از مدفوع این پرنده ها در صنعت چرم سازی استفاده می‌شه. (نزدیک شدن به انسانها و همزیستی مسالمت آمیز))

تحقیقات علمی راجع به یاکریم‌ها چه می‌گویند؟

طبق اطلاعات سایت سرشماری یاکریم‌های آمریکا که توزیع جمعیت یاکریم‌های آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ رو نشون می‌ده؛ این پرنده‌ها، هم جمعیتِ رو به رشدی داشتن، هم خودشونو به یک منطقه محدود نکردن.

طبق تحقیق هایی که انجام شده این پرنده‌ها جزء پرنده‌های کوچنده نیستن، ولی خیلی زود خودشونو با شرایط وفق می‌دن؛ به همین خاطر هر سال در کشورهای جدیدی کولونی‌های جدید تشکیل می‌دن.

یه فیلم کوتاه هم از این پرنده ها در بی بی سی هست که توش توضیح میده پرنده‌ها در دهه ۱۹۳۰ در جنوب غربی آسیا بودن و رشدشون به سمت اروپا رو شروع میکنن و در اواسط ۱۹۵۰ از دریای شمال رد میشن!

بنابراین به نظر می‌رسه ساده‌گیری و انعطاف بالا درپذیرفتن شرایط زندگی از عوامل رشد و تکثیر بالای این نوع پرنده باشه.

در ایران قمری‌های خندان رو داریم که با قمری‌های یقه‌دار آمریکا هم جنس‌اند ولی از نظر گونه متفاوت‌اند.

7 پسندیده

1 پاسخ به پرسش تازه‌ای منجر شد: چرا کبوتر یاکریم به لونه ش و پای تخم‌هاش برنمیگرده؟

رفتم سراغ این ویدیو که صبح گرفتم. و یادم اومد که این دوتا عزیز جان، تا ۱۰ روز پیش تخم‌مرغ بودن. و امروز هوش دارن، و آماده پرواز. چقدر تحول‌های قشنگ زود اتفاق می‌افته. ویدیوش بزرگ بود، عکسش رو فرستادم. :camera:

2 پسندیده

پس تا حالا کجا بودن؟

1 پسندیده

ه
آقا چی میگین کافیه بخواد یکی بگیردشون سریع می فهمن یعنی دون هم بریزی نمی ان

این هفته فهمیدم یکی از کلماتی که ملت رو از گوگل به سمت پادپُرس میکشونه، یاکریم هست! و برام سوال شد که افراد برای چی باید تو گوگل کلمه ی «یاکریم» رو سرچ کنن دقیقا؟!‌ :grin: و این شد که یه گوگل کردم و رسیدم به اطلاعاتی بس جالب:

این پرنده ها ظاهرا در رشد و تکثیر مشکل خاصی ندارن، مثلا توزیع جمعیت یاکریم های آمریکای از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ رو میتونین در تصویر زیر که از سایت سرشماری یاکریم های آمریکا گرفته شده، ببینین:

هم زیاد میشن و هم کوچ! یعنی این طوری نبوده که همه شون در جنوب آمریکا بمونه.

طبق تحقیق هایی که انجام شده این پرنده‌ها جز پرنده های کوچنده نیستن، ولی خیلی زود با شرایط خودشون رو وفق میدن و در ضمن هر سال در کشورهای جدید کولونی های جدید تشکیل میدن!

یه جورایی easy going هستن این پرنده ها، چراش رو هنوز نفهمیدم :dizzy_face: ولی با دیدن رشدشون یاد این شعر حافظ افتادم:

«گفت آسان گیر بر خود کز روی طبع
سخت میگیرد جهان بر مردمان سخت کوش»

یعنی اون قدر ساده گیر هستن که نویسنده ی لینک بالا می‌ترسه که شاید یه روزی یاکریم ها تهدید شن:

“Could Eurasian collared doves become an invasive threat?”

یه فیلم کوتاه هم از این پرنده ها در بی بی سی هست که توش توضیح میده پرنده ها در دهه ۱۹۳۰ در جنوب غربی اسیا بودن و رشدشون به سمت اروپا رو شروع میکنن و در اواسط ۱۹۵۰ از دریای شمال رد میشن! :sunglasses:

16 پسندیده